Budowa wnęki dokowej w Porcie Gdynia. Stary slip rozebrany

gospodarkamorska.pl 5 miesięcy temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


W Porcie Gdynia trwa realizacja nowej wnęki dla pływającego doku. Aby wykonać tę inwestycję, należało m.in. rozebrać i wydobyć spod wody stary slip. Trudnego zadania podjął się żuraw pływający Maja. Wcześniej wielką konstrukcję trzeba było odkopać i pociąć na kawałki. Co jeszcze dzieje się na budowie?

Realizacja nowej wnęki dla pływającego doku to już kolejna inwestycja w Porcie Gdynia. W ramach tego przedsięwzięcia zaplanowano szereg zadań, takich jak rozbiórka slipu podłużnego i nabrzeży obudowy wnęki slipowej, Nabrzeża Południowego II przy slipie i części Nabrzeża Zachodniego wraz z Nabrzeżem Zamykającym. Poza tym należy wykonać nową wnękę dokową, nabrzeża jej obudowy, a także wzmocnienie – przebudowę nabrzeży w rejonie przyległym do nowej wnęki. W tym celu konieczne będzie pogrążenie dalb dokowych w rejonie planowanej lokalizacji doku pływającego, wykonanie nawierzchni pod żurawia kołowego, doprowadzenie mediów do niecki dokowej wraz z przebudową sieci oraz roboty ziemne i czerpalne. Na koniec niezbędne będzie przestawienie doku pływającego z istniejącej lokalizacji do nowo wybudowanej wnęki.

Z kolei w ramach drugiego etapu przewidziano rozbiórkę głowicy Pirsu nr II, zabezpieczenie czoła skróconego Pirsu, przebudowę sieci lądowej czy usunięcie dalb dokowych z rejonu starej lokalizacji doku pływającego. Generalnym wykonawcą tego przedsięwzięcia są spółki z Grupy NDI.

Maja udźwignęła 90 ton


Co ważne, wiele z zaplanowanych prac już zrealizowano. Ostatnio wykonawcy udało się dokonać trudnej operacji, jaką było wydobycie z dna starego slipu.

– Cała konstrukcja ważyła ponad 100 ton. Aby ją wydobyć, została uprzednio odkopana oraz pocięta na kawałki, co umożliwiło demontaż za pomocą liny diamentowej. W pracach rozbiórkowych pomagała nam maszyna należąca do Polskiego Ratownictwa Okrętowego, czyli żuraw Maja – relacjonuje Paweł Ciomek, kierownik budowy z Grupy NDI. – Jest to jednostka o udźwigu 330 ton, długości 55 metrów i szerokości 25 metrów. Na naszej budowie po kolei wyciągała z wody 16 fundamentów starego slipu. Największy element ważył ponad 90 ton.

Koniec prac kafarowych


Generalny wykonawca może się już pochwalić także wykonaniem całego zakresu robót kafarowych. w tej chwili realizowane są roboty żelbetowe, których zaawansowanie określa na 80%. Co istotne, udało się już też zabetonować najważniejszy element – oczepy na głowicy. Poza tym równolegle postępują roboty branżowe.

– Wydobyto i zutylizowano zalegający zanieczyszczony grunt, co w połączeniu z demontażem slipu, umożliwia nam otwarcie pełnego frontu pod roboty czerpalne – mówi Hubert Konkol, kierownik robót z NDI. – W najbliższym czasie planowane jest dokończenie prac żelbetowych, kontynuacja robót czerpalnych i branżowych, a także rozpoczęcie jednego z ostatnich elementów zadania – nawierzchni betonowych.

Budowa wnęki dokowej jest już kolejną inwestycją hydrotechniczną Grupy NDI na rzecz Portu Gdynia. Wartość kontraktu to ponad 82 miliony złotych brutto.

fot. NDI

Idź do oryginalnego materiału