Koniec roku to czas, gdy powoli przypominamy sobie o podatkach. Wraz z nadejściem Nowego Roku przybliży się okres składania deklaracji podatkowych i regulowania zaległej daniny. Niektórzy będą cieszyć się zwrotami nadpłaconego podatku. Ministerstwo Finansów wydało specjalny komunikat dotyczący sprawnego podejścia do kwestii składania deklaracji PIT. Resort Andrzeja Domańskiego zachęca do korzystania z konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym. Reklama
Deklaracje podatkowe nadchodzą, organizacje mogą skorzystać z udogodnień
Polska administracja przechodzi przez prawdziwą rewolucję cyfrową. Plany dotyczące tego procesu przedstawiło jakiś czas temu Ministerstwo Cyfryzacji, ale zmiany dzieją się na oczach Polaków. Mowa bowiem nie tylko o e-doręczeniach na Poczcie Polskiej, ale również modyfikacjach i ułatwieniach w kwestii podatkowej.
Ministerstwo Cyfryzacji zaapelowało do pracodawców o korzystanie z kontr organizacji w e-Urzędach Skarbowych. Resort Andrzeja Domańskiego przypomniał, iż do 31 stycznia 2025 r. pracodawcy są zobowiązani do złożenia dokumentów PIT-11 i PIT-4R. Skorzystanie z proponowanego rozwiązania niesie ze sobą spore udogodnienie. Nie będzie konieczność podpisywania formularzy.
Na czym dokładnie polega zachwalane przez MF rozwiązanie? W puli udogodnień serwisu e-Urząd Skarbowy znajduje się możliwość składania deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego mocowania dla pełnomocnika. Wśród dokumentów, jakie można wysłać w ten sposób, znaleźć można właśnie formularze podatkowe PIT-11 i PIT-4R, które należy złożyć do końca stycznia. Termin ten nie podlega zmianie. Rozwiązanie dostępne jest dla wszystkich organizacji, czyli między innymi dla fundacji, stowarzyszeń i spółek.
Warto się pośpieszyć, liczba wniosków rośnie lawinowo
Czas rozliczeń podatkowych zbliża się wielkimi krokami i przedsiębiorcy zaczynają przypominać sobie o nowym rozwiązaniu, które pozwala zmniejszyć pracy administracyjnej. Widać to w danych.
Ministerstwo Finansów podało, iż o ile w listopadzie 2023 r. organizacje wnioskowały o dostęp dla 6,6 tys. osób, to już rok później - w listopadzie 2024 r. - było to już 14,7 tys. W styczniu lawinowo rośnie zainteresowanie składaniem wniosków o nadanie uprawnień osobom, które mają złożyć dokumenty związane z podatkami.
"Cieszymy się, iż liczba organizacji korzystających z konta w e-US i jego użytkowników rośnie. Warto nie czekać do ostatniej chwili i jak najszybciej wystąpić o dostęp do konta organizacji w e-US. Im szybciej organizacja złoży odpowiedni wniosek, tym szybciej wskazany przez nią użytkownik uzyska dostęp do konta i będzie gotowy na nadchodzące obowiązki podatkowe. Złożenie wniosku z odpowiednim wyprzedzeniem zapewni sprawny i szybki proces przyznania dostępu - przekazała Maria Chober zastępca dyrektora Departamentu Relacji z Klientami w Ministerstwie Finansów.
Resort podkreśla, iż korzyści płynące z posiadania konta organizacji w e-US są szerokie. Organizacje mogą między innymi wygodnie i gwałtownie wyrazić zgodę na otrzymywanie korespondencji w e-US, a także wycofać taką deklarację. Co więcej, rozwiązanie to umożliwia szybkie składanie pism do organów podatkowych, czy występować o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach. Konto pozwala także na to, by organizacja składała zawiadomienia ZAW-NR, czy przeglądać dane rejestracyjne organizacji.
Dostęp do konta organizacji w e-US: Jak uzyskać?
Ministerstwo Finansów w krótkiej instrukcji na temat odstępu do konta organizacji w e-US wyjaśnia, iż polega on na nadaniu upoważnienia konkretnym osobom fizycznym. Konieczne jest posiadanie numeru PESEL. Jak ubiegać się o przyznanie takiego dostępu? Organizacja musi złożyć wniosek do naczelnika adekwatnego urzędu skarbowego.
Co ważne, organizacja może zawnioskować dla wszystkich użytkownika swojego konta o jeden z dwóch rodzajów dostępów - podstawowy lub rozszerzony. Użytkownik z dostępem rozszerzonym może nadawać i odbierać dostęp innym użytkownikom do konta organizacji za pośrednictwem e-US.
Jaroszewska Agata