„TRUCKS YOU CAN TRUST” to slogan reklamowy, a nie znak towarowy

Czy fraza „TRUCKS YOU CAN TRUST” — odnoszona do pojazdów ciężarowych — może być zarejestrowana jako unijny znak towarowy? Czy jednak jest to zwykły slogan reklamowy, zaś hasełkom tego rodzaju ochrony zasadniczo się nie udziela? (wyrok Sądu UE z 24 kwietnia 2024 r. w/s Daimler Truck vs. EUIPO (TRUCKS YOU CAN TRUST, T-548/23).


Dwa konie niemechaniczne (fot. Magdalena Rudak, CC BY-SA 4.0)

Sprawa zaczęła się od złożonego przez niemieckiego producenta ciężarówek Daimler Truck wniosku o rejestrację unijnego słownego znaku towarowego „TRUCKS YOU CAN TRUST” (nr 018712899, m.in. dla takich towarów i usług jak pojazdy silnikowe, leasing i finansowanie pojazdów).

Jednak zdaniem EUIPO zdanie „ciężarówki, którym możesz zaufać” może i nadaje się na slogan reklamowy, ale nie na znak towarowy, zatem zgłoszenie zostało częściowo odrzucone jako masło maślane (częściowo, tj. w zakresie, w jakim wprost odnosiło się do pojazdów).

art. 7 ust. 1 lit. b) rozporządzenia 2017/1001 w/s znaku towarowego Unii Europejskiej
Nie są rejestrowane:
b) znaki towarowe, które pozbawione są jakiegokolwiek odróżniającego charakteru;

W skardze na tę decyzję firma Daimler Truck podkreśliła, że zgłoszone oznaczenie nie jest pozbawione charakteru odróżniającego, już choćby dlatego, że wyrażona w języku angielskim fraza nie jest zrozumiała dla każdego obywatela Unii Europejskiej.

W wydanym dziś wyroku Sąd UE przypomniał, że aby uzyskać rejestrację unijny znak towarowy powinien spełniać określone warunki, w tym posiadać dostateczny stopień dystynktywności — pozwalać na zidentyfikowanie towarów lub usług jako pochodzących od określonego przedsiębiorcy i umożliwić ich odróżnienie od oferty innych firm. Brak zdolności odróżniającej dotyczy m.in. komunikatów reklamowych, które same w sobie nie muszą być pozbawione tej cechy — o ile właściwy krąg odbiorców będzie je postrzegał jako wskazanie pochodzenia handlowego towarów i usług (por. wyrok w/s próby rejestracji przez Allegro znaku SMART!). Kluczowa jest jednak ocena, iż oznaczenie posiada choćby minimalną zdolność odróżniającą, albowiem EUIPO może zakwestionować wniosek tylko wówczas, gdy brak mu „jakiegokolwiek” charakteru odróżniającego.
Takiego warunku fraza „TRUCKS YOU CAN TRUST” nie spełnia: przekaz ten adresowany jest do branży transportowej / przewozowej (pojazdów marki Daimler Truck nie kupuje przeciętny konsument), zaś jego przekaz sugeruje, że są to ciężarówki godne zaufania, a więc podkreśla ich pozytywny aspekt. Oceny tej nie zmienia fakt, iż w sformułowaniu zawarto pewną grę słów — wizualne i fonetyczne podobieństwo wyrazów „truck / trust” — albowiem nie czyni to oznaczenia ani szczególne oryginalnym, ani nie wywołuje u odbiorcy szczególnego procesu myślowego, ani też nie jest choćby dwuznaczne — bo to po prostu przekaz reklamowy (por. wyrok w/s znaku „Krople uspokajające spokojne”).
Sumarycznie oznacza to, że odmowa rejestracji była prawidłowa, zatem skarga na decyzję EUIPO została oddalona.
(Na marginesie: Daimler ma jeszcze jeden, identyczny znak towarowy (nr 0840722), który lada moment wygasa — i tam też coś się dzieje.)

subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Inline Feedbacks
zerknij na wszystkie komentarze
0
komentarze są tam :-)x