Urządzenie przeładunkowe Bühler Portalink Combi 300 po trzydziestu latach służby znika z krajobrazu portowego. Do prac demontażowych wykorzystano dźwig pływający „Maja”, jeden z największych w Polsce.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., dzięki wsparciu funduszy rozwojowych, dynamicznie przekształca infrastrukturę portową dostosowując ją do rosnących wymagań. W ramach tych działań, Nabrzeże Indyjskie przechodzi kompleksową przebudowę, która pozwoli na obsługę większych jednostek pływających, przyczyniając się do wzrostu efektywności przeładunków.
Dotychczas używane urządzenie przeładunkowe Bühler Portalink Combi 300, nie spełniające przyszłych wymogów wydajnościowych, zostało zdemontowane. Do prac wykorzystano dźwig pływający „Maja”, jeden z największych w Polsce. Elementy urządzenia zostały kolejno odłączane i umieszczane na pontonie, który po zakończeniu prac został odholowany.
Przebudowa ta jest częścią szerszego projektu o nazwie „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – Etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – Etapy II i III”. Jest to jedno z kluczowych przedsięwzięć wspieranych przez Unię Europejską, z budżetem przekraczającym 1,28 miliarda złotych. Projekt ten znacząco poprawi warunki nawigacyjne i stan bezpieczeństwa budowli hydrotechnicznych, umożliwiając dostęp dla dużych statków kontenerowych i masowych o długości do 400 metrów, szerokości do 58 metrów i zanurzeniu do 15 metrów.
W ramach projektu, oprócz modernizacji 4 km Kanału Portowego, nastąpi również odnowienie około 1,5 km nabrzeży, w tym Nabrzeża Indyjskiego. Prace realizowane na podstawie umowy podpisanej w grudniu 2022 roku, mają zakończyć się w IV kwartale 2024 roku, a całość projektu zostanie ukończona w IV kwartale 2025 roku.
Po modernizacji nabrzeże Chorzowskie gotowe do pracy
Jak kształtuje się konkurencyjność polskich portów morskich?
Kongsberg Maritime i Torghatten opracują autonomiczny prom łączący Trondheim z półwyspem Fosen
Chiny na energetycznym kursie. Skorzystają porty i morski transport
Carnival i Seaspan wyposażają floty w internet Starlink
Zyski spadają, oczekiwania rosną. Hapag-Lloyd aktualizuje prognozy na 2024