
Nie udało ci się skutecznie złożyć wniosku o utworzenie adresu do e-Doręczeń? Sprawdź, z jakich powodów Minister Cyfryzacji musi odrzucić wniosek i co wtedy zrobić.
Powód odrzucenia | Co zrobić |
---|---|
Dane administratora adresu do e-Doręczeń nie zgadzają się z danymi w rejestrze PESEL | Wyślij wniosek jeszcze raz podając dane administratora zgodnie z PESEL. Pamiętaj o znakach diakrytycznych w nazwisku (ą, ę, ś, ć i inne) . Wpisz tylko pierwsze imię – nawet jeśli masz dwa. |
Dane osoby składającej wniosek nie zgadzają się z danymi w rejestrze PESEL | Zaktualizuj dane w Koncie Przedsiębiorcy w module Ustawień i wyślij wniosek jeszcze raz. Osoba składająca wniosek to osoba zalogowana do Konta Przedsiębiorcy. Niezgodność może wynikać na przykład ze zmiany nazwiska, która nastąpiła po rejestracji Konta. |
Ten podmiot ma już adres do e-Doręczeń. | Nie składaj kolejnych wniosków, bo masz już adres do e-Doręczeń Aktywuj swoją skrzynkę: odszukaj e-mail od Zespołu e-Doręczeń z informacją, że adres do e-Doręczeń został utworzony. W treści wiadomości jest instrukcja jak aktywować skrzynkę. W firmach z KRS aktywację przeprowadza administrator. W firmach z CEIDG – właściciel albo administrator (jeśli został wyznaczony). |
Ten podmiot ma już aktywny adres do e-Doręczeń. | Nie wysyłaj kolejnego wniosku. Znajdź osobę (administratora), która aktywowała skrzynkę. |
Wniosek jest podpisany niezgodnie z reprezentacją. | Wyślij wniosek jeszcze raz, ale pamiętaj, że musi być podpisany zgodnie z reprezentacją wpisaną w rejestrze przedsiębiorców (CEIDG albo KRS). Jeśli osoby uprawnione do reprezentacji nie są ujawnione w rejestrze – dołącz dokumenty potwierdzające prawo do reprezentacji (na przykład uchwałę wspólników wraz z kopią wniosku o dokonanie zmian w KRS). |
Wniosek jest podpisany przez pełnomocnika bez ważnego pełnomocnictwa. | Wyślij wniosek jeszcze raz, ale załącz pełnomocnictwo podpisane zgodnie z reprezentacją wpisaną w rejestrze przedsiębiorców (CEIDG albo KRS). Jeśli osoby, które podpisały twoje pełnomocnictwo nie są ujawnione w rejestrze – dołącz dokumenty potwierdzające ich uprawnienie do reprezentacji. Jeśli posługujesz się pełnomocnictwem substytucyjnym, oprócz swojego pełnomocnictwa dołącz pełnomocnictwo dla osoby udzielającej pełnomocnictwa substytucyjnego. Pełnomocnictwo musi być podpisane elektronicznie (podpis osobisty, podpis zaufany lub podpis kwalifikowany). Możesz skorzystać z gotowego wzoru pełnomocnictwa. Pobierz: |
Pamiętaj! Jeśli po wysłaniu wniosku zauważysz błąd, poczekaj na formalną informację z systemu e-Doręczeń o odrzuceniu wniosku z błędami. Dopiero wtedy wyślij kolejny poprawiony wniosek.
Jaki jest najczęstszy powód odrzucenia wniosku o adres do e-Doręczeń
Najczęściej powodem odrzucenia wniosku o adres do e-Doręczeń składanego w imieniu przedsiębiorcy jest niewłaściwa reprezentacja.
Tak jak w innych sprawach formalnych, tak przy wnioskowaniu o adres do e-Doręczeń, musisz mieć prawo do reprezentowania firmy, aby skutecznie załatwić jej sprawę.
Minister Cyfryzacji sprawdza, czy osoba albo osoby, które podpisały wniosek mogą działać w imieniu przedsiębiorcy. Jeśli takie uprawnienie nie wynika z wpisu w rejestrze – CEIDG albo KRS, ani z dołączonych do wniosku dokumentów, Minister Cyfryzacji musi odrzucić wniosek.
Przykład
Pan Marek jest zatrudniony w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością jako Dyrektor Biura Zarządu. Aby załatwiać sprawy urzędowe spółki przez internet, Pan Marek założył Konto Przedsiębiorcy na Biznes.gov.pl. Po zalogowaniu się do usługi składania wniosku o adres do e-Doręczeń, Pan Marek wypełnił kreator wniosku o adres dla spółki, a następnie podpisał wniosek podpisem zaufanym i kliknął przycisk „Wyślij”.
Wniosek Pana Marka został odrzucony. Po sprawdzeniu wpisu spółki w rejestrze przedsiębiorców KRS, Minister Cyfryzacji ustalił, że do reprezentowania spółki jest uprawniony każdy z członków zarządu działający samodzielnie. Na liście członków zarządu nie znalazł Pana Marka. Jednocześnie, do wniosku nie został dołączony żaden dokument, który dowodziłby, że osoba, która go podpisała ma prawo działać w imieniu spółki.
Po otrzymaniu wiadomości e-mail o odrzuceniu wniosku, Pan Marek złożył go jeszcze raz, załączając swoje pełnomocnictwo, podpisane elektronicznie przez członka zarządu ujawnionego w KRS.
O czym pamiętać składając wniosek na Biznes.gov.pl
Aby skutecznie złożyć wniosek o adres do e-Doręczeń przez Biznes.gov.pl, zastosuj się do tych zasad.
- Wniosek musi być podpisany elektronicznie. Możesz wybrać podpis osobisty, podpis zaufany lub podpis kwalifikowany.
- Wniosek podpisują osoby uprawnione do reprezentacji (na przykład zarząd, wspólnicy) albo prokurent lub pełnomocnik, który ma umocowanie do złożenia wniosku.
- Jeśli reprezentujesz przedsiębiorcę (na przykład jako pełnomocnik), a twoje uprawnienie do złożenia wniosku wynika z CEIDG albo KRS, nie musisz dołączać do wniosku pełnomocnictwa, ani innego dokumentu uprawniającego do reprezentacji.
- Jeśli dołączasz pełnomocnictwo albo inny dokument uprawniający do działania w imieniu przedsiębiorcy pamiętaj, że musi być w oryginale albo kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem. Do podpisania dokumentu elektronicznego użyj: podpisu kwalifikowanego, podpisu osobistego albo podpisu zaufanego.
- Do dokumentu pełnomocnictwa i prokury dołącz dowód zapłacenia opłaty skarbowej. Zapłać ją na konto urzędu miasta lub gminy właściwego dla siedziby lub miejsca zamieszkania mocodawcy. Mocodawcą jest przedsiębiorca, który udzielił pełnomocnictwa lub ustanowił prokurę. Sprawdź praktyczne informacje na temat opłaty skarbowej.
- Wielkość wszystkich załączanych plików łącznie nie może przekroczyć 3,7 MB.
- Aby wysłać wniosek, po podpisaniu dokumentu kliknij przycisk „Wyślij” .
Uzyskaj pomoc
Zadzwoń pod numer 22 250 01 45 i wybierz:
1 – w przypadku pytań ogólnych, w tym o uzyskanie adresu i korzystanie z usługi
infolinia działa: od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00
2 – jeżeli jesteś przedsiębiorcą i masz pytania o składanie wniosku o adres do e-Doręczeń
infolinia działa: od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 17:00
3 – jeśli masz pytania o usługi Poczty Polskiej S.A.: Publiczną Usługę Hybrydową (PUH), Publiczną Usługę Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego (PURDE), status przesyłek lub o integrację z systemem Poczty Polskiej S.A.
infolinia działa: od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 20:00.
Źródło: biznes.gov.pl