Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) ostrzega przed fałszywymi wiadomościami i telefonami.
Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) ostrzega przed fałszywymi wiadomościami i telefonami. Ilus: GuerrillaBuzz / Unsplash
REKLAMA

W okresie rozliczeń podatkowych rośnie liczba prób oszustw, w których przestępcy podszywają się pod instytucje skarbowe.

Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) ostrzega przed fałszywymi wiadomościami i telefonami, które mają na celu wyłudzenie danych osobowych lub pieniędzy od podatników.

Metody działania oszustów

Przestępcy stosują różne techniki, aby zdobyć zaufanie ofiar. Wysyłają fałszywe wiadomości e-mail i SMS, zawierające linki do stron internetowych, które imitują oficjalne serwisy rządowe.

Często informują o rzekomej nadpłacie podatku PIT i proszą o kliknięcie link w celu zwrotu pieniędzy. 

Czytaj także:

Inna metoda to telefoniczne podszywanie się pod pracowników urzędów skarbowych, podczas których oszuści próbują wyłudzić dane osobowe, takie jak numer PESEL, NIP, numer dowodu osobistego czy dane logowania do kont bankowych.

Zdarza się również, że nakłaniają do dokonania płatności za pomocą BLIK lub wpłatomatu.

Oficjalne stanowisko KAS

Krajowa Administracja Skarbowa podkreśla, że jej pracownicy nie wysyłają wiadomości e-mail ani SMS z prośbą o podanie danych osobowych lub dokonanie płatności. Nie wykonują również telefonów z żądaniem takich informacji. Wszystkie oficjalne komunikaty i informacje są dostępne wyłącznie poprzez e-Urząd Skarbowy, który jest bezpiecznym kanałem komunikacji z administracją skarbową.

Czytaj także:

"Pamiętajmy, aby być ostrożnym i uważać na oszustów podszywających się pod pracowników urzędów skarbowych, Krajowej Administracji Skarbowej czy Ministerstwa Finansów. Aktywność takich oszustów zwiększa się szczególnie w okresie składania zeznań podatkowych" – podkreśla zastępca Szefa KAS Małgorzata Krok.

Jak się chronić przed oszustami?

Aby uniknąć stania się ofiarą oszustwa, należy zachować ostrożność i stosować się do poniższych zaleceń:

  • Nie otwieraj podejrzanych wiadomości e-mail ani SMS, zwłaszcza tych zawierających linki do nieznanych stron internetowych.
  • Nie podawaj danych osobowych, numerów dokumentów tożsamości ani danych logowania do kont bankowych osobom, które kontaktują się telefonicznie i podają się za pracowników urzędów skarbowych.
  • W przypadku wątpliwości co do autentyczności otrzymanej wiadomości lub telefonu skontaktuj się bezpośrednio z Krajową Administracją Skarbową lub swoim urzędem skarbowym.
  • Korzystaj wyłącznie z oficjalnych kanałów komunikacji, takich jak e-Urząd Skarbowy, dostępny na stronie podatki.gov.pl.
  • Czytaj także:

    Jeśli otrzymasz podejrzaną wiadomość lub telefon, zgłoś to niezwłocznie do odpowiednich służb. Możesz skorzystać z Krajowego Telefonu Interwencyjnego KAS pod numerem 800 060 000 lub zgłosić incydent na platformie CERT Polska