Zapis przebiegu posiedzenia
19-03-2025

Wersja publikowana w formacie PDF

Komisje:
  • Komisja do Spraw Unii Europejskiej /nr 70/
Mówcy:
  • Podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Baranowski
  • Sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Krzysztof Bolesta
  • Podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Sebastian Gajewski
  • Podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Katarzyna Kacperczyk
  • Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Przemysław Koperski
  • Sekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Arkadiusz Myrcha
  • Sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Ignacy Niemczycki
  • Podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Adam Nowak
  • Sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Paweł Olszewski
  • Poseł Grzegorz Puda /PiS/
  • Poseł Szymon Szynkowski vel Sęk /PiS/
  • Sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Andrzej Szejna
  • Sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Tomasz Szymański
  • Przewodniczący poseł Krzysztof Truskolaski /KO/
  • Doradca dyrektora Rządowego Centrum Bezpieczeństwa Robert Tyszkiewicz

Komisja do Spraw Unii Europejskiej, obradująca pod przewodnictwem posła Krzysztofa  Truskolaskiego (KO), zastępcy przewodniczącej Komisji, rozpatrzyła:

– informację o dokumentach, w stosunku do których Prezydium wnosi o niezgłaszanie uwag: COM(2025) 55, 71 (art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej oraz Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej); COM(2025) 51, 52, 54  (art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r.),

– w trybie art. 18 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. informację  o pracach legislacyjnych związanych z wdrożeniem dyrektyw, których termin transpozycji już upłynął lub upływa w ciągu najbliższych trzech miesięcy (stan na 28 lutego 2025 r.).

W posiedzeniu udział wzięli: Ignacy Niemczycki sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wraz ze współpracownikami, Paweł Olszewski sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji wraz ze współpracownikami, Arkadiusz Myrcha sekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości wraz ze współpracownikami, Tomasz Szymański sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji wraz ze współpracownikami, Andrzej Szejna sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych wraz ze współpracownikami, Krzysztof Bolesta sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska wraz ze współpracownikami, Przemysław Koperski podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury wraz ze współpracownikami, Sebastian Gajewski podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wraz ze współpracownikami, Adam Nowak podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi wraz ze współpracownikami, Michał Baranowski podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii wraz ze współpracownikami, Katarzyna Kacperczyk podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia wraz ze współpracownikami, Robert Tyszkiewicz doradca dyrektora Rządowego Centrum Bezpieczeństwa oraz Zbigniew Czachór stały doradca Komisji.

W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Monika Włodarska, Joanna Heger –  z sekretariatu Komisji w Biurze Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej.

Przewodniczący poseł Krzysztof Truskolaski (KO):

Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Stwierdzam kworum. Witam serdecznie wszystkich obecnych członków Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Szanowni państwo, uprzejmie informuję, że pkt II – część dotycząca Ministerstwa Finansów na prośbę ministerstwa rozpatrzymy na kolejnym posiedzeniu. Informuję również, że w związku z brakiem informacji pisemnej w sprawie Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa nie rozpatrzymy dzisiaj pkt III.

Przechodzimy zatem do rozpatrzenia pkt I, czyli informacji o dokumentach UE, w stosunku do których prezydium wnosi o niezgłaszanie uwag. Są to następujące dokumenty: w trybie art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej oraz Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej COM(2025) 55, 71; w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r. COM(2025) 51, 52, 54. Czy do wymienionych przeze mnie dokumentów państwo posłowie chcą zgłosić uwagi, czy też zgodnie z wnioskiem prezydium możemy przyjąć je bez rozpatrywania przez Komisję? Sprzeciwu nie słyszę. Zamykamy pkt I.

Przechodzimy do pkt II, czyli rozpatrzenia informacji o pracach legislacyjnych związanych z wdrożeniem dyrektyw, których termin transpozycji już upłynął lub upływa w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Jest to stan na dzień 28 lutego 2025 r. Informacja ta wpłynęła do Komisji w dniu 10 marca br. Proponuję, aby po każdej wypowiedzi ministra posłowie od razu zadawali pytania. Najpierw poproszę pana ministra Ignacego Niemczyckiego, sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, o wprowadzenie.

Sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Ignacy Niemczycki:

Dziękuję bardzo. Korzystając z okazji, najpierw pozdrowię innego Ignacego siedzącego za stołem prezydialnym. Przekazany przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów dokument jest wykonaniem obowiązku nałożonego na Radę Ministrów przez ustawę o współpracy Rady Ministrów z Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej oraz Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej. Zgodnie z tym artykułem Rada Ministrów przedstawia Sejmowi i Senatowi nie rzadziej niż raz na sześć miesięcy informację o pracach legislacyjnych związanych z wykonywaniem aktów prawa UE, których termin wykonania upłynął lub upływa w ciągu trzech miesięcy od dnia przedstawienia informacji. Przekazany wykaz identyfikuje ministerstwa odpowiedzialne za implementację wymienionych dyrektyw oraz wskazuje etap prac legislacyjnych toczących się w związku z przygotowywaniem aktów prawa krajowego wdrażających przepisy tych dyrektyw.

W zestawieniu przekazanym do Sejmu znajduje się 30 dyrektyw, których termin transpozycji już upłynął lub upływa w ciągu trzech miesięcy od daty przygotowania dokumentów według stanu na dzień 28 lutego br. Minister do spraw Unii Europejskiej systematycznie monitoruje postępy prac prowadzonych przez właściwe ministerstwa i urzędy nad aktami wdrażającymi. Co do przyczyn opóźnień oraz aktualnego stanu prac legislacyjnych nad projektami ustaw i rozporządzeń wykonujących prawo unijne, szczegółowe informacje przedstawią ministrowie odpowiedzialni za ich wdrożenie do prawa polskiego. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący poseł Krzysztof Truskolaski (KO):

Dziękuję, panie ministrze, za sprawne wprowadzenie. Proszę sekretarza stanu w Ministerstwie Cyfryzacji, pana Pawła Olszewskiego.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Paweł Olszewski:

Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie. Witam panów przewodniczących. Zostałem pouczony na wstępie, żeby mówić bardzo krótko, więc w żołnierskich słowach w punkcie, w którym jesteśmy, czyli wdrożenie dyrektywy NIS 2 do krajowego systemu cyberbezpieczeństwa. Termin implementacji dyrektywy minął 17 października 2024 r. Przyspieszyliśmy w sposób zasadniczy prace legislacyjne w tym obszarze. Jest przygotowany projekt ustawy, przeszedł przez wszystkie komitety, teraz czekamy na skierowanie projektu ustawy na Komitet Stały Rady Ministrów. Odbyły się oczywiście wszystkie konsultacje, zarówno społeczne, jak i międzyresortowe. Łącznie wpłynęło ponad 1000 uwag. Wraz z rozbieżnościami ten projekt na dniach powinien trafić na Komitet Stały Rady Ministrów. Dziękuję serdecznie.

Przewodniczący poseł Krzysztof Truskolaski (KO):

Dziękuję, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę. Dziękuję bardzo. Przechodzimy do pana ministra Tomasza Szymańskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. Bardzo proszę panie ministrze.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Tomasz Szymański:

Dziękuję serdecznie. Szanowny panie przewodniczący, prezydium, szanowni państwo, przedstawię państwu dyrektywy, które pozostają w dyspozycji MSWiA i których termin transpozycji minął. To są dwie dyrektywy, które są na tak zwanym biegu. Pierwsza dyrektywa to jest dyrektywa PE w sprawie warunków wjazdu i pobytu obywateli państw trzecich w celu zatrudnienia w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji. To jest tak zwana dyrektywa Blue Card, której termin transpozycji minął 18 listopada 2023 r. Ze względu na to, że był brak perspektyw politycznych, merytorycznych do tego, żeby uchwalić to przed końcem poprzedniej kadencji Sejmu, aktualnie projekt jest po pierwszym czytaniu, które odbyło się 23 stycznia. Został on skierowany do prac w komisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektów ustaw dotyczących rynku pracy oraz cudzoziemców przebywających na terenie RP. Rzeczona komisja odbywa się jutro.

Kolejną, ostatnia dyrektywą jest dyrektywa PE w sprawie wymiany informacji między organami ścigania państw członkowskich i uchylająca decyzję ramową Rady. Termin transpozycji minął 12 grudnia 2024 r. Projekt został przyjęty przez Komitet Stały Rady Ministrów, czyli również jest na biegu, 23 stycznia 2025, a 17 marca został skierowany na Radę Ministrów. Dziękuję.

Przewodniczący poseł Krzysztof Truskolaski (KO):

Dziękuję, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę. Dziękuję bardzo. Proszę o zabranie głosu pana ministra Przemysława Koperskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Przemysław Koperski:

Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, dyrektywa PE w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi. Termin transpozycji to 12 stycznia 2023 r. Wdrożenie dyrektywy zapewni projekt ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz niektórych innych ustaw. 23 października 2024 r. Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego wydała pozytywną opinię. Komitet do Spraw Europejskich przyjął projekt ustawy w trybie obiegowym, po potwierdzeniu 21 lutego br. wraz z protokołem rozbieżności, uwzględniającym uwagi ministra finansów, spraw wewnętrznych i administracji oraz ministra rozwoju i technologii. 6 marca projekt ustawy został przekazany na Komitet Stały Rady Ministrów. Termin na zgłaszanie uwag został wyznaczony do 14 marca do godz. 14.00. Jesteśmy więc w procesie tej ustawy.

Druga to jest dyrektywa PE i Rady w sprawie zmiany dyrektywy w odniesieniu do pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy, tak zwana dyrektywa eurowinietowa. Termin transpozycji minął 25 marca 2024 r. Dzisiaj jesteśmy na etapie takim, że 28 października 2024 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw został wpisany do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Projekt ustawy został uzgodniony wewnątrzresortowo i 27 listopada 2024 r. został przekazany do uzgodnień międzyresortowych, konsultacji publicznych i opiniowania. Obecnie analizowane są uwagi zgłoszone w ramach uzgodnień i konsultacji do projektu wyżej wymienionej ustawy.

Trzecia dyrektywa PE i Rady w sprawie zmiany dyrektywy 2003/25/UE w odniesieniu do wyłączenia ulepszonych wymogów, skuteczności i dostosowania tej dyrektywy do wymogów stateczności określony przez Międzynarodową Organizację Morską. Dyrektywa została wdrożona do krajowego porządku prawnego rozporządzeniem ministra infrastruktury  z 19 lutego 2025 r., zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków bezpieczeństwa uprawiania żeglugi przez statki morskie i rozporządzenie ministra infrastruktury z 19 lutego 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie inspekcji audytów statku morskiego, które obowiązują od 14 marca 2025 r. Z mojej strony tyle.

Przewodniczący poseł Krzysztof Truskolaski (KO):

Dziękuję bardzo, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę. Dziękujemy panu ministrowi. Przechodzimy do pana ministra Sebastiana Gajewskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Sebastian Gajewski:

Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. W zakresie właściwości MRPiPS pozostaje jedna dyrektywa, która jest w deficycie transpozycji. Jest to dyrektywa w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w UE, dyrektywa 2022/2041. Dyrektywa w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w UE powinna być transponowana do polskiego porządku prawnego do 15 listopada 2024 r. Ta dyrektywa ma dwa zasadnicze obszary regulacji. Z jednej strony to są zasady i tryb ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz ochrona prawa do minimalnego wynagrodzenia za pracę, natomiast z drugiej strony promowanie rokowań zbiorowych. Ze względu na to, że są to dwa obszary regulacji, MRPiPS przygotowało i skierowało do rządowego procesu legislacyjnego dwa projekty ustaw. W pierwszym obszarze regulacyjnym jest to ustawa o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Ta ustawa reguluje zasady i tryb ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę, zasady i tryb aktualizacji minimalnego wynagrodzenia za pracę, procedurę sprawozdawczości w zakresie minimalnego wynagrodzenia za pracę do Komisji Europejskiej, a także utworzenie krajowego organu doradczego w zakresie minimalnych wynagrodzeń za pracę zgodnie z tą dyrektywą. Ten projekt został przygotowany i przeszedł wszystkie etapy rządowego procesu legislacyjnego do Komitetu do Spraw Europejskich, gdzie został skierowany pod koniec października 2024 r. W tej chwili trwają uzgodnienia w ramach Komitetu do Spraw Europejskich ze względu na sporne elementy tego projektu.

Jeżeli chodzi o drugi obszar regulacyjny, to znaczy promowanie rokowań zbiorowych, to ta dyrektywa wprowadza taki obowiązek po stronie każdego państwa członkowskiego, w którym pokrycie rynku pracy rokowaniami zbiorowymi jest poniżej 80%, obowiązek ustanowienia planu działań na rzecz rokowań zbiorowych oraz ustalenie ram prawnych sprzyjających prowadzeniu rokowań zbiorowych. Z tego powodu przygotowaliśmy i skierowaliśmy do rządowego procesu legislacyjnego ustawę o układach zbiorowych pracy oraz porozumieniach zbiorowych, która w sposób kompleksowy reguluje materię zawierania, obowiązywania i ewidencjonowania układów zbiorowych pracy i porozumień zbiorowych, dotychczasowo uregulowaną w kodeksie pracy, a także wymaganą przez dyrektywę procedurę sprawozdawczości w zakresie wskaźnika rokowań zbiorowych oraz zasadę aktualizacji planu działania na rzecz wspierania rokowań zbiorowych. Ta ustawa obecnie została skierowana na posiedzenie Stałego Komitetu Rady Ministrów, jednak ze względu na wiele rozbieżności obecnie ponownie jest w uzgodnieniach międzyresortowych i 24 marca przeprowadzimy konferencję uzgodnieniową.

MRPiPS zdaje sobie sprawę z deficytu transpozycji tej dyrektywy, natomiast ten brak transpozycji do tej dyrektywy do polskiego porządku prawnego ma trochę szerszy kontekst, ponieważ jest on związany z postępowaniem, które toczy się od 2023 r. przed Trybunałem Sprawiedliwości UE. Dania wspierana w tym zakresie przez Szwecję skierowała do TSUE skargę, w której zarzuciła, że ta dyrektywa jest wydana bez podstawy prawnej i zażądała unieważnienia tej dyrektywy w całości lub ewentualnie w części. W tej chwili jesteśmy na końcu postępowania przed Trybunałem Sprawiedliwości UE. W styczniu br. pojawiła się opinia rzecznika generalnego TSUE. Ona oczywiście jest niewiążąca, ale w bardzo wielu sprawach wskazuje pewien kierunek, w którym będzie podążał Trybunał Sprawiedliwości UE. Stanowisko rzecznika generalnego jest tożsame ze stanowiskiem Szwecji i Danii. To znaczy, że ta dyrektywa powinna być unieważniona w całości. Spodziewamy się wyroku TSUE w maju 2025 r. i niewątpliwie ten wyrok TSUE, jeżeli zapadnie w najbliższych miesiącach, będzie istotnym czynnikiem, który trzeba będzie wziąć pod uwagę, zarówno w rządowym procesie legislacyjnym na jego końcu, jak i ewentualnie w postępowaniu przed Sejmem i Senatem. Dziękuję.

Przewodniczący poseł Krzysztof Truskolaski (KO):

Dziękuję, panie ministrze, za kompleksowe przedstawienie tego tematu. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów ma pytania do pana ministra? Nie ma. Dziękuję bardzo. Przechodzimy do pana ministra Adama Nowaka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Panie ministrze, proszę o zabranie głosu.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Adam Nowak:

Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, we właściwości ministra rolnictwa i rozwoju wsi leży transpozycja dyrektywy wykonawczej Komisji 2024/3010 zmieniającej dyrektywy Rady 2002/55/WE i 2002/57/WE oraz dyrektywę Komisji 93/61/EWG w odniesieniu do sporządzania wykazu agrofagów roślin na nasionach i innym roślinnym materiale rozmnożeniowym. Termin transpozycji dyrektywy upływa 31 maja 2025 r., zatem nie jest to dyrektywa zaległa. Dyrektywa zostanie wdrożona przepisami po pierwsze, projektu rozporządzenia ministra rolnictwa i rozwoju wsi zmieniającego rozporządzenie w sprawie terminów składania wniosków o dokonanie oceny poszczególnych grup roślin lub gatunków, szczegółowych wymagań dotyczących wytwarzania i jakości materiału siewnego oraz wzoru upoważnienia zachowującego odmianę.

Po drugie, projektu rozporządzenia ministra rolnictwa i rozwoju wsi zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań w zakresie wytwarzania jakości materiału rozmnożeniowego i materiału nasadzeniowego roślin warzywnych i ozdobnych oraz sadzonek winorośli, a także sposobu oznaczania partii materiału rozmnożeniowego i materiału nasadzeniowego roślin warzywnych i ozdobnych oraz sadzonek winorośli.

Oba projekty rozporządzeń znajdują się w fazie podpisu ministra i po podpisaniu przez ministra zostaną bezzwłocznie skierowane do ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, w związku z tym nie ma zagrożenia dla terminowej transpozycji dyrektywy wykonawczej Komisji 2024/3010. Dziękuję bardzo za możliwość zaprezentowania.

Przewodniczący poseł Krzysztof Truskolaski (KO):

Dziękuję bardzo, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę. Dziękuję bardzo. Przechodzimy w związku z tym do pana ministra Michała Baranowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii. Panie ministrze, proszę o zabranie głosu.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Baranowski:

Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, w informacji, którą otrzymaliście państwo w zakresie kompetencji MRiT na 1 stycznia, wdrożenia wymaga jedynie art. 17 ust. 15 dyrektywy PE i Rady Europejskiej 2024/1275 w sprawie charakterystyki energetycznej budynków. Pozostałe przepisy tej dyrektywy powinny zostać transponowane do 29 maja 2026 r. Mówimy więc tylko o jednym artykule. Art. 17 ust. 15 dyrektywy ustanawia zakaz udzielania zachęt finansowych do instalacji indywidualnych kotłów zasilanych paliwami kopalnymi z pewnymi wyjątkami wskazanymi w dyrektywie.

Dyrektywę w pełnym zakresie wdrażają już częściowo dwa rozporządzenia: rozporządzenie ministra rozwoju i technologii z dnia 19 grudnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termoizolacyjnych, oraz rozporządzenie ministra klimatu i środowiska z dnia 7 stycznia 2025 r.

Obecnie trwają prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy, która w pełni wprowadzi tę dyrektywę. Mamy na to czas do maja przyszłego roku. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący poseł Krzysztof Truskolaski (KO):

Dziękuję, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę. Dziękuję panu ministrowi. Przechodzimy do pana ministra Arkadiusza Myrchy, sekretarza stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości. Pani ministrze, proszę o zabranie głosu.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Arkadiusz Myrcha:

Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. W MS pracujemy w tej chwili nad czterema dyrektywami, w tym w trzech jesteśmy ministerstwem wiodącym. Po pierwsze, jest to dyrektywa wprowadzająca tak zwany system ECRIS, czyli system gromadzący dane osób skazanych państw trzecich wraz z danymi biometrycznymi. W przypadku tej ustawy jesteśmy na etapie rządowym po uzgodnieniach. Analizujemy uwagi, które spłynęły w trakcie tego procesu. Było ich całkiem sporo. Jest plan, żeby teraz wiosną, czyli pewnie w kwietniu, najdalej w maju, ten projekt został skierowany na Komisję do Spraw Unii Europejskiej.

Druga dyrektywa, nad którą pracujemy już w ministerstwie od dawna, to jest implementacja tak zwanej dyrektywy restrukturyzacyjnej, która miała dwa etapy wdrożeniowe. W 2022 r. była objęta pełną implementacją. Jest jeszcze druga część, w której jesteśmy już w tym momencie w trakcie, ale po terminie. Prace są już finalizowane. Jesteśmy już po akceptacji przez Komitet do Spraw Europejskich i kierujemy ten projekt na posiedzenie Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Trzecia dyrektywa wprowadzająca zasadę równowagi w zatrudnieniu płci w spółkach kapitałowych to jest projekt, który został przygotowany już do etapu Rady Ministrów. W tym zakresie zostało wszczęte też – warto nadmienić – postępowanie naruszeniowe. W najbliższym czasie zostaną skierowane odpowiedzi na zarzuty formalne skierowane przez Komisję Europejską w tym zakresie. Ten projekt po debacie na Radzie Ministrów jest tej chwili jeszcze na etapie poprawiania, korygowania i konsultacji, ale liczymy, że w najbliższym czasie wróci i będzie przedmiotem prac.

Ostatnia dyrektywa, tak zwana sankcyjna, gdzie podmiotem koordynującym jest Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Jako MS przygotowaliśmy wkład tak zwany karny, w pełni implementujący tę część dyrektywy do projektu MSZ. Zostało to już przekazane. Dziękuję.

Przewodniczący poseł Krzysztof Truskolaski (KO):

Dziękuję bardzo, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Pan poseł Witczak mówi, że nie. Nie widzę również innych zgłoszeń. Dziękuję, panie ministrze. Przechodzimy do pana ministra Andrzeja Szejny, sekretarza stanu w MSZ. Bardzo proszę o zabranie głosu.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Andrzej Szejna:

Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym się odnieść w imieniu ministra spraw zagranicznych do dyrektywy Rady UE 2019/997 ustanawiającej unijny tymczasowy dokument podróży oraz uchylającej decyzję 96/409/WPZiB, i również dyrektywy delegowanej Komisji 2024/1986 zmieniającej dyrektywę Rady 2019/997 w odniesieniu do pola przeznaczonego do odczytu maszynowego w unijnym tymczasowym dokumencie podróży.

Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, MSZ przeprowadza transpozycję przepisów wyżej wymienionych dyrektyw do ustawy Prawo konsularne poprzez nowelizację tej ustawy. Nowelizacja jest przedmiotem zaawansowanych prac legislacyjnych. Prace nad nowelizacją rozpoczęły się w pierwszym półroczu 2024 r. Projekt został wpisany do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów 8 lipca 2024 r. Uzgodnienie projektu z rządowym Centrum Legislacji nastąpiło 13 marca br., a więc tydzień temu. W tym samym dniu projekt ustawy został skierowany do Komitetu do Spraw Europejskich Rady Ministrów z wnioskiem o jego pilne procedowanie w trybie obiegowym. Czas na zgłaszanie uwag wyznaczony przez sekretarza Komitetu do Spraw Europejskich upływa 21 marca br. Tym samym zakładamy, że projekt zostanie skierowany pilnie do dalszych etapów prac legislacyjnych Rady Ministrów, a następnie w najbliższych tygodniach zostanie przekazany do rozpatrzenia przez Wysoką Izbę. Dlatego praca nad właściwym przełożeniem koncepcji w przyjętych dyrektywach na język polski ustawodawstwa okazała się czaso- i pracochłonna. Z tego względu MSZ wyraża wdzięczność wszystkim podmiotom zaangażowanym w proces uzgodnień międzyresortowych. Było dla nas istotne wyjaśnienie wszelkich wątpliwości na tym etapie i skierowanie projektu do dalszych stadiów prac legislacyjnych bez rozbieżności. Dziękuję.

Przewodniczący poseł Krzysztof Truskolaski (KO):

Dziękuję, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Proszę bardzo, pan poseł Puda.

Poseł Grzegorz Puda (PiS):

Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, mam pytanie trochę obok, ale myślę, że wiele osób, które siedzą na tej sali, i nie tylko, interesuje to pytanie. Otóż, panie ministrze, mamy nadzieję, jesteśmy jednymi z tych osób, które uważają, że jeżeli informacje, które pojawiają się w przestrzeni publicznej, są nieprawdziwe, to najczęściej w polityce należałoby je sprostować. A ponieważ wiele tych informacji ostatnio się pojawia, mamy takie pytanie. Otóż, za czasów rządów Prawa i Sprawiedliwości w ministerstwie, w którym pan jest wiceministrem, od kierownictwa wymagało się, aby jednak dostęp do informacji tajnych, ściśle tajnych, ministrowie czy szeroko rozumiane kierownictwo jednak posiadało. Chodzi głównie o bezpieczeństwo naszego kraju, o to, w jaki sposób decydujemy o podejmowanych przez nas działaniach, kto decyduje, czy możemy być pewni. Ale powtarzam, przepraszam, one są medialne, więc mam pytanie na podstawie tego, co możemy wyczytać. Możemy mieć takie wrażenie, że u pana ministra w kierownictwie wśród wielu osób są takie przykłady, które są wątpliwe, jeśli chodzi o to posiadanie. Zapytam więc pana ministra, czy to jest tak, że wszystkie osoby w kierownictwie w MSZ mają ten dostęp? Jeżeli pan minister nie wie, bo być może tak jest, to czy przynajmniej pan minister ma dostęp do informacji ściśle tajnych? Dziękuję bardzo.

Przewodniczący poseł Krzysztof Truskolaski (KO):

Dziękuję, panie pośle. Niestety nie jest to temat naszych obrad, dlatego proponowałbym wystosować interpelacje poselską do MSZ i na pewno otrzyma pan odpowiedź.

Sekretarz stanu w MSZ Andrzej Szejna:

Panie przewodniczący, chciałbym się tylko odnieść do siebie samego, że tak powiem. Tak, posiadam dostęp do informacji poufnych i ściśle tajnych, jeżeli to pana interesuje. Co do innych ministrów, to dostanie pan odpowiedź na piśmie.

Poseł Grzegorz Puda (PiS):

Bardzo dziękuję. Widzi pan przewodniczący, że pan minister chciał sam odpowiedzieć. Bardzo za tę odpowiedź dziękuję.

Przewodniczący poseł Krzysztof Truskolaski (KO):

Dziękuję bardzo, panie ministrze. Zamykam dyskusję. Przechodzimy do pani minister Katarzyny Kacperczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia. Bardzo proszę panią minister o zabranie głosu.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Katarzyna Kacperczyk:

Bardzo serdecznie dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, MZ w swoim portfolio ma jedną niewdrożoną dyrektywę dotyczącą zniesienia niektórych zwolnień w przypadku podgrzewanych wyrobów tytoniowych. Termin upłynął w lipcu 2023 r. Projekt był procedowany. Został przyjęty przez Radę Ministrów 21 stycznia tego roku. Sejm uchwalił ustawę 21 lutego. 13 marca ustawę przyjął bez poprawek Senat. 17 marca ustawa została skierowana do podpisu pana prezydenta. Czekamy na ten podpis.

Jeszcze jedna dyrektywa, której termin transpozycji upływa w marcu br., to jest dyrektywa w odniesieniu do uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek odpowiedzialnych za opiekę ogólną, które odbyły kształcenie w Rumunii. Ministerstwo w najbliższym czasie przedłoży projekt ustawy. Jest to przepis o zmianie o charakterze technicznym. Zostanie on procedowany w toku nowelizacji ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej. Bardzo serdecznie dziękuję.

Przewodniczący poseł Krzysztof Truskolaski (KO):

Dziękuję, pani minister. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę. Dziękuję bardzo. W związku z tym przechodzimy do pana Roberta Tyszkiewicza, doradcy dyrektora Rządowego Centrum Bezpieczeństwa. Proszę o zabranie głosu.

Doradca dyrektora Rządowego Centrum Bezpieczeństwa Robert Tyszkiewicz:

Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jeżeli chodzi o dyrektywę PE i Rady 2022/2557 w sprawie odporności podmiotów krytycznych i uchylającą dyrektywę Rady 2008/114/WE, to termin transpozycji upłynął 17 października 2024 r. Jeżeli chodzi o przepisy implementujące tę dyrektywę, to jest projekt ustawy o zmianie ustawy o zarządzaniu kryzysowym i niektórych innych ustaw. Obecnie jesteśmy na etapie Komitetu do Spraw Europejskich. W tym tygodniu odsyłamy materiał poprawiony na Komitet. Miejmy nadzieję, że Komitet zaakceptuje już taką treść, która uwzględnia poprawki zgłoszone w czasie dotychczasowych prac. Po pozytywnej akceptacji Komitetu do Spraw Europejskich myślę, że w ciągu dwóch tygodni przekażemy projekt do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów. W międzyczasie udało nam się jeszcze uzgodnić projekt z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. Dziękuję.

Przewodniczący poseł Krzysztof Truskolaski (KO):

Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę. Szanowni państwo, w związku z tym, że pan minister Krzysztof Bolesta jest w drodze i będzie za 3 minuty, ogłaszam 5 minut przerwy.

[Po przerwie]:

Przewodniczący poseł Krzysztof Truskolaski (KO):

Szanowni państwo, wznawiam obrady. Jest już z nami pan minister Krzysztof Bolesta, sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska. Panie ministrze, jeżeli będzie pan gotowy, to proszę o zabranie głosu.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Krzysztof Bolesta:

Dzień dobry. Jestem gotowy, mogę tylko trochę sapać. Bardzo przepraszam za spóźnienie. Mamy, proszę państwa, pięć dyrektyw, które są opóźnione, natomiast wszystko jest pod kontrolą. Jesteśmy w stanie zakończyć prace bez finalnego etapu naruszenia, czyli stosowania kar. Wydaje mi się więc, że… Jeżeli są jakieś szczegółowe pytania odnośnie do tych pięciu dyrektyw, to jestem do dyspozycji.

Przewodniczący poseł Krzysztof Truskolaski (KO):

Dziękuję, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Czy są jakieś pytania do pana ministra? Nie widzę. Dziękujemy panu ministrowi. Dziękuję wszystkim państwu ministrom oraz państwu posłom. Szanowni państwo, czy jest jeszcze wola zabrania głosu w sprawach ogólnych, jeżeli chodzi o ten punkt? Proszę bardzo, pan przewodniczący Szynkowski vel Sęk.

Poseł Szymon Szynkowski vel Sęk (PiS):

Koledzy z Platformy mnie proszą, żebym zabrał głos, więc oczywiście to zrobię. Szanowni państwo, panie ministrze, 30 aktów prawnych na tej liście, z którymi się zapoznaliśmy. Bardzo dziękujemy za przedstawienie tej listy. Z tego jeszcze 7 aktów prawnych obejmujących czas poprzedniego rządu, ale już 23 obejmujące okres nowego rządu. Jak wygląda w tej chwili wskaźnik wdrażania tych dyrektyw, mam takie serdeczne pytanie. Bo kiedyś przedstawialiśmy to w informacji, tak mi się wydaje, ten procentowy wskaźnik. A teraz państwo chyba z tego zrezygnowaliście. Gdyby więc można było prosić o ten wskaźnik. Wydaje mi się, jeśli chodzi o ilość dyrektyw, że za moich czasów było to dwadzieścia kilka. Teraz mamy trzydzieści. Jak to wygląda? Bo państwo deklarowaliście, że nadrobicie zaległości z naszych czasów. Rzeczywiście my się nie ścigaliśmy z tym wskaźnikiem, przyznaję. Nam zależało na tym, żeby wdrażać te przepisy, które są dla Polski korzystne, a z wdrożeniem tych, które ocenialiśmy jako niekorzystne, nie spieszyliśmy się. Natomiast państwo deklarowaliście, że chcecie absolutnie nadrobić, szybko wdrażać prawo unijne. To jest priorytet. No więc, jak z tym idzie, panie ministrze? Tak statystycznie.

Przewodniczący poseł Krzysztof Truskolaski (KO):

Dziękuję bardzo, panie pośle. Czy ktoś jeszcze z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę. Zamykam listę mówców. Przechodzimy do podsumowania. Poproszę pana ministra Ignacego  Niemczyckiego.

Sekretarz stanu w KPRM Ignacy Niemczycki:

Dziękuję za pytanie. Nie wiem, szczerze mówiąc, czy się zasadniczo zmieniło podejście. Tam, gdzie można, to trzeba postępować szybko, a tam, gdzie można i nam nie zależy, to można postępować wolniej. Pytał pan o procentowy deficyt transpozycji dla Polski na koniec każdego roku. 2020 r. – 1,8, 2021 r. – 1,5, 2022 r. – tutaj skok 2,1, 2023 r. – 1,6, 2024 – 1,7. Z tego, co mi mówi moja współpracownica, ta informacja nie była także w przeszłości przedstawiana pisemnie, ale powiem zupełnie wprost: nie wiem, bo nie widziałem tych informacji z przeszłości. Dziękuję.

Przewodniczący poseł Krzysztof Truskolaski (KO):

Dziękuję, panie ministrze. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia do wiadomości informacji? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację o pracach legislacyjnych związanych z wdrożeniem dyrektyw, których termin transpozycji już upłynął lub upływa w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Na tym zamykam rozpatrzenie pkt II. Był to punkt ostatni.

Informuję, że na tym porządek dzienny został wyczerpany. Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję bardzo.


« Powrótdo poprzedniej strony