REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Aport przedsiębiorstwa do spółki z o.o. - wady i zalety

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wniesienie przedsiębiorstwa jako aportu do spółki z o.o.
Wniesienie przedsiębiorstwa jako aportu do spółki z o.o.
/
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wielu przedsiębiorców zaczyna od jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG), a z czasem – gdy firma się rozwija – decyduje się na zmianę formy prawnej. Jednym ze sposobów kontynuowania działalności w formie spółki z o.o. jest wniesienie przedsiębiorstwa jako aportu.

Na czym polega aport przedsiębiorstwa?

Aport to wniesienie do spółki wkładu niepieniężnego. W tym przypadku przedsiębiorca przekazuje całe swoje dotychczasowe przedsiębiorstwo do spółki z o.o. – nowo założonej lub już istniejącej – w zamian za udziały.

REKLAMA

Zgodnie z Kodeksem cywilnym przedsiębiorstwo to zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych służących prowadzeniu działalności gospodarczej. Może obejmować m.in. wyposażenie, towary, środki trwałe, prawa (np. własność nieruchomości, licencje), umowy z klientami, a nawet zobowiązania związane z działalnością.

Jak wygląda procedura?

1. Założenie spółki z o.o.

Umowa spółki musi być zawarta w formie aktu notarialnego. Jeśli kapitał zakładowy ma być pokryty aportem, nie można skorzystać z systemu S24.

2. Umowa przeniesienia przedsiębiorstwa

Także w formie aktu notarialnego. Przedsiębiorca przekazuje firmę na spółkę w organizacji, obejmując w zamian jej udziały.

Co z umowami i długami?

W odróżnieniu od formalnego przekształcenia, aport przedsiębiorstwa nie daje automatycznej sukcesji uniwersalnej z mocy prawa. To znaczy, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracownicy: Wniesienie przedsiębiorstwa do spółki stanowi przejście zakładu pracy na innego pracodawcę w rozumieniu art. 23(1) Kodeksu pracy.

Umowy z kontrahentami: Wniesienie aportu do spółki z o.o. nie powoduje automatycznego przejścia praw i obowiązków przedsiębiorcy wynikających z różnego rodzaju umów jakie wiązały go z podmiotami trzecimi na spółkę z o.o.

REKLAMA

Należności i zobowiązania: zgodnie z przepisami, nabywca przedsiębiorstwa odpowiada solidarnie ze zbywcą za dotychczasowe długi związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa (do wysokości wartości nabytego przedsiębiorstwa, ustalonej w umowie aportu). W praktyce oznacza to, że jeżeli JDG miała jakieś zobowiązania (np. kredyt, zaległe faktury), to po przeniesieniu przedsiębiorstwa wierzyciel może dochodzić spłaty zarówno od dawnego właściciela (osoby fizycznej), jak i od spółki.

Zezwolenia, koncesje: wniesienie przedsiębiorstwa do spółki jako aportu, nie przenosi koncesji, zezwoleń, licencji ani innych uprawnień wynikających z decyzji administracyjnych. Koncesje i zezwolenia są zazwyczaj związane z konkretnym podmiotem, który je uzyskał, i nie przechodzą automatycznie na nową spółkę, do której wniesiono przedsiębiorstwo.

Zalety i wady aportu

Procedura jest prostsza i szybsza niż pełne przekształcenie – de facto sprowadza się do założenia nowej spółki i podpisania umowy przeniesienia przedsiębiorstwa. Nie wymaga angażowania biegłego rewidenta ani sporządzania planu przekształcenia. Dla mniejszych firm aport bywa korzystniejszy kosztowo. Dodatkowo taka operacja jest zwykle neutralna podatkowo: wniesienie całego przedsiębiorstwa do spółki z o.o. nie jest opodatkowane VAT.

Minusem jest brak pełnej ciągłości działalności. Formalnie na skutek wniesienia przedsiębiorstwa jako aportu powstaje nowa spółka. Wiąże się to z koniecznością uzyskania nowych koncesji, zezwoleń, licencji czy podpisania aneksów do umów z kontrahentami.

Polecamy: Uprawnienia rodziców w pracy. Poradnik pracodawcy 2025

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

REKLAMA