Komisja Finansów Publicznych, obradująca pod przewodnictwem posła Janusza Cichonia (KO), przewodniczącego Komisji, zrealizowała następujący porządek dzienny:
– zaopiniowanie wniosku Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2025;
– zaopiniowanie wniosku Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmian w planie finansowym Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa na 2025 rok;
– zaopiniowanie wniosku Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na 2025 rok.
W posiedzeniu udział wzięli: Czesław Siekierski minister rolnictwa i rozwoju wsi wraz ze współpracownikami, Hanna Majszczyk podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów wraz ze współpracownikami, Leszek Szymański zastępca prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wraz ze współpracownikami oraz Lucjan Zwolak zastępca dyrektora generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wraz ze współpracownikami.
W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Monika Biała, Karolina Towpik i Anna Woźniak – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.
Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum.
Informuję, że porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje po pierwsze, zaopiniowanie wniosku ministra finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2025; po drugie, zaopiniowanie wniosku ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie zmian w planie finansowym Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa na 2025 rok; po trzecie, zaopiniowanie wniosku ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na 2025 rok.
Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.
Witam na dzisiejszym posiedzeniu po pierwsze, i po raz pierwszy na posiedzeniu naszej Komisji, pana ministra Czesława Siekierskiego, ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Witam także panią minister Hannę Majszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Ale pojawił się też pan minister Krajewski – witamy także pana ministra. I witamy też towarzyszące państwu osoby. Jest chyba zastępca prezesa ARiMR, pan Leszek Szymański – witamy także pana prezesa.
Przystępujemy do realizacji porządku obrad. W pierwszym punkcie poproszę panią minister o przedstawienie wniosku ministra finansów w sprawie przeznaczenia rezerwy celowej.
Bardzo proszę, pani minister.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Hanna Majszczyk:
Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zwracamy się z uprzejmą prośbą o wyrażenie pozytywnej opinii na zmianę przeznaczenia części rezerwy poz. 18. Dofinansowanie zadań w obszarze rolnictwa, w tym na pomoc poszkodowanych w związku z wystąpieniem niekorzystnych zjawisk atmosferycznych. Zmiana dotyczyłaby kwoty 4402 tys. zł z przeznaczeniem dla Krajowego Laboratorium Referencyjnego PIWet-PIB do spraw pryszczycy, na zakup odczynników do diagnostyki pryszczycy w kwocie 972 tys. zł oraz na działalność krajowych laboratoriów referencyjnych Państwowego Instytutu Weterynaryjnego w kwocie 3430 tys. zł. Kwota ta nie spowoduje zakłóceń w realizacji zadań, na które rezerwa została przeznaczona. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo, pani minister. Otwieram dyskusję. Nie widzę zgłoszeń, nie widzę zgłoszeń.
Proponuję zatem przyjęcie opinii następującej treści: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 4 kwietnia 2025 roku rozpatrzyła wniosek ministra finansów z dnia 4 kwietnia 2025 roku dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty w wysokości 4402 tys. zł rezerwy celowej w pozycji 18. Dofinansowanie zadań w obszarze rolnictwa, w tym na pomoc dla poszkodowanych w związku z wystąpieniem niekorzystnych zjawisk atmosferycznych, zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2025.
Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje przeznaczenia kwot: po pierwsze 972 tys. zł dla Krajowego Laboratorium Referencyjnego Państwowego Instytutu Weterynaryjnego Państwowego Instytutu Badawczego do spraw pryszczycy, na zakup odczynników do diagnostyki pryszczycy i 3430 tys. zł na działalność krajowych laboratoriów referencyjnych Państwowego Instytutu Weterynaryjnego Państwowego Instytutu badawczego w Puławach w 2025 roku, z przeznaczeniem na zakup materiałów, usług obcych oraz na inne wydatki związane z prowadzoną działalnością”.
Nie słyszę sprzeciwu, nie widzę uwag. Uznaję, że przyjęliśmy opinię zaproponowanej przeze mnie treści.
Przechodzimy do punktu drugiego – i tutaj bardzo proszę pana ministra rolnictwa o przedstawienie wniosku. Pierwszy wniosek dotyczy Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa i jego planu finansowego na rok 2025. Bardzo proszę, panie ministrze.
Minister rolnictwa i rozwoju wsi Czesław Siekierski:
Jeśli można, ja może tylko tytułem wprowadzenia. Po pierwsze, czuję się tu u siebie, panie przewodniczący, bo spędziłem jakiś czas w tej Komisji, pewnie do niej wrócę.
Następnie, jeśli chodzi o sprawy związane… Już byłem na posiedzeniu Komisji. Tak, sytuację mamy dosyć wyjątkowo… Refleksja ogólna, prezentowałem ją pani minister Majszczyk. Jako że jest początek roku, a uruchamiamy spore środki. Dlatego że, nie mówię o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa, mówię ogólnie, bo wynika to z faktu, że właściwie realizujemy suszę… Ale panowie nie rozmawiajcie. Realizujemy suszę za rok 2024. To jest… Tu były... Są problemy związane z aplikacją, stąd uruchomiliśmy także takie wsparcie o charakterze rodzinnym – 350 000 tys. zł, z tym, że oczywiście nie będziemy realizować od razu, tylko to jest etapami. Ale także uruchamiamy sporą kwotę na powódź – finansowanie kosztów, czy strat poniesionych przez rolników, bo pierwsza część, jeszcze jesienią finansowane były zalane plony, zbiory. I to poszło bez problemów, bo tu mieliśmy informacje z Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej i z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Obszary zalane… Wskazaliśmy poziomy należne dla poszczególnych upraw i rolników. Natomiast przeciągnęły się już bardzo prace komisji oceniającej straty, jakie rolnicy ponieśli w różnych obszarach – i pasze objętościowe i zboże zalane magazynach, ale także jeśli chodzi o wszelkiego rodzaju inne uprawy, typu szklarniowe, czy nawet także te, które były…jak różnego rodzaju sadzonki, szkółki, czy zniszczone maszyny, zniszczone, nieubezpieczone w pełni budynki. Stąd kwota urosła i to jest ponad 250 000 tys. zł. Komisje to przeciągnęły, bo to wymagało dokładnego rozeznania. Wnioski z komisji spłynęły na koniec stycznia i mamy… Tu rozporządzenie jest przyjęte, to znaczy Rady Ministrów, stąd to przesunięcie środków. Chcemy, żeby te środki jeszcze przed świętami zaczęły płynąć do rolników. To jest poważna kwota, bo ponad 250 000 tys. zł. Oczywiście będzie rozkładało się w czasie, ale to jest istotne w odbiorze społecznym.
Z takich spraw, których… Zapowiedzianych na chwilę obecną, jest problem, o którym pan powiedział – to jest zwiększenie limitu zatrudnienia o dodatkowe 30 etatów, na tym pierwszym etapie i budżetu wynagrodzeń osobowych na rok 2025. I tu chodzi… No, KOWR jest w wyjątkowo trudnej sytuacji, dlatego że ma duże zaległości w realizacji wydzielenia działek dla rolników, ze względu na sprawy zatrudnieniowe po połączeniu tych instytucji poprzednich, wiem, że to już było kawałek czasu temu. Ciągle tam są problemy – problemy kadrowe, stąd potrzeba zwiększenia liczby etatów. Ale także jeśli chodzi o wynagrodzenia osobowe na rok 2025. I jest tam też zmniejszenie kwoty przeznaczone na realizację zadania restrukturyzacji zadłużenia podmiotów prowadzących gospodarstwa rolne. Bardzo nam na tym zależy, bo to wzmocniłoby operatywność KOWR.
Także, w drugiej części… Aha, tej drugiej części pan przewodniczący jeszcze nie zapowiedział. Bo mamy wnioski w sprawach związanych z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, o których zacząłem mówić – to jest to 240 000 tys. zł z tej kwoty 650 000 tys. zł. To jest ta pomoc z tytułu suszy, to jest także pomoc… Zwrot trzeciej i czwartej raty podatku. To, co było dla rolników, tych dotkniętych stratami, ale także wszystkie straty powodziowe. To jest na obecnym etapie 245 000 tys. zł, choć cała kwota będzie 605 000 tys. zł.
Także w dalszej części… My tego… Jeszcze pani minister finansów nie wystąpiła… Będziemy o to zabiegać – o przesunięcie 272 000 tys. zł w pozycji z rezerwy 12. Dlatego że kończą się środki w Państwowej Inspekcji Weterynaryjnej i stąd pewnie na następnym posiedzeniu Komisji do tego wrócimy, ale już dzisiaj to zapowiadam, bo mamy sytuację, że właściwie wydaliśmy już przez pierwsze trzy miesiące w Państwowej Inspekcji Weterynaryjnej wszystkie… Całą kwotę, prawie 500 000 tys. zł na działania Państwowej Inspekcji Weterynaryjnej, odszkodowania i bioasekurację. To wszystko… A wiemy, że musimy być przygotowani do trudnych sytuacji. Na razie na razie wszystko jest porządku, ale to musimy też brać pod uwagę.
Także wystąpiliśmy, jeszcze pani minister nie zdecydowała w tej sprawie… Tutaj mamy bardzo mocne poparcie ze strony Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi – w sprawie sfinansowania realizacji przygotowania wniosku o płatności bezpośrednie dla rolników, przygotowanie wniosków w formie bezpłatnej. A my mamy za to zapłacić, jeśli chodzi o ośrodki doradztwa rolniczego. Przez ostatnie dwa lata pomoc w tej formule była kierowana do rolników i do ośrodków doradztwa, przez ośrodki doradztwa rolniczego. To wpłynęło na lepsze przygotowanie wniosków, szybsze płatności – bo lepsze przygotowanie wniosków skróciło czas pracy nad tymi wnioskami przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Ale także zwiększyło liczbę rolników, którzy wnioskowali o ekoschematy, bo w zeszłym roku wnioski złożyło prawie 450 tys. rolników, na czym nam bardzo zależało.
To podwyższa z jednej strony jakość wniosków, wiedzy rolników, ale także daje taką głębszą wiedzę ODR co do rozpoznania sytuacji, jeśli chodzi o rolników, o jakość wniosków, liczbę tych wniosków, w jakim kierunku one idą. Stąd ta moja prośba… Jesteśmy tutaj razem z panem ministrem Krajewskim, który nadzoruje sprawy związane z budżetem, są przedstawiciele KOWR, Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, bo pewne procesy wyjątkowo przyspieszyły. Stąd uruchomienie tak znacznych kwot, które jeszcze nie wszystkie są uruchomione, a te, które są uruchomione, nie są uruchomione w całości. Stąd bardzo proszę o przychylne rozpatrzenie przez Wysoką Komisję i zrozumienie wyjątkowości tej sytuacji, co chciałem państwu przedstawić i do czego przekonać. Chcemy pewne rzeczy zrealizować jednak jeszcze nawet przed świętami, żeby pieniądze trafiły do rolników. Bardzo dziękuję.
Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo, panie ministrze. Prosiłem o przedstawienie tak naprawdę pierwszego wniosku, jeśli chodzi o Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w sprawie planu finansowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, a pan minister odniósł się do obu tych wniosków…
Minister rolnictwa i rozwoju wsi Czesław Siekierski:
Bardzo przepraszam.
Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Mało tego, wyszedł poza te wnioski, jeszcze z apelami do pani minister i zdaje się, wprowadził nam trochę zamieszania. Na szczęście mamy, panie ministrze, wnioski na piśmie i będziemy mogli w dyskusji odnieść się do tego, co dzisiaj mamy. Nie chciałbym, abyśmy o rozmawiali o przyszłości rolnictwa w Polsce dzisiaj, przy tej okazji, na posiedzeniu Komisji, choć mam świadomość tego, że te wnioski to jakiś przyczynek do tego, żeby w rolnictwie działo się trochę lepiej, przynajmniej jeśli chodzi o intencje.
Otwieram dyskusję. Bardzo proszę, pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska.
Poseł Krystyna Skowrońska (KO):
Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Rozumiem, że rozpatrujemy wniosek z 1 kwietnia 2025 roku, który przekazał pan minister rolnictwa i rozwoju wsi, dotyczący zmiany planu finansowego KOWR i dotyczący zwiększenia zatrudnienia o 30 etatów. W tym zakresie mam do pana ministra pytanie. Bo KOWR działa od 2017, po przekształceniu z Agencji Rynku Rolnego i jeśli państwo piszą – mienie nierozdysponowane, zakładanie ksiąg wieczystych, ustanawianie służebności, to chciałam się zapytać, jak wygląda dokumentacja wszystkich nieruchomości, które są w zasobie KOWR. Czy i na ile… Bo takiego bilansu otwarcia państwa nie pokazali, że część ma sporządzoną dokumentację, założone księgi wieczyste, czy część dokumentacji może być zbiorami dokumentów nie przeniesionymi na księgi wieczyste. I w tym zakresie, trochę… Powiem uczciwie, pewnie jest pytanie, czy państwo taki bilans zrobili, bo zatrudnianie 30 pracowników do porządków… Nam jest trudno zająć w tej sprawie stanowisko – to jest pierwsze.
I w tym całym harmonogramie… W tym całym wystąpieniu pana ministra, panie przewodniczący, zostały zawarte różne sprawy związane z resortem. Pytałam i myślę, że jak wprowadzamy niektóre rozwiązania i uruchamiamy niektóre dodatkowe środki z rezerw… Interesuje mnie bardzo pożyczka NP-2 dotycząca sfinansowania zobowiązań cywilnoprawnych rolników ze strefy ASF, których wnioski były składane od czerwca 2024 roku – brak… Jest kolejny nabór – państwo ogłosili 12 marca 2025 roku. To jest kolejna informacja, że można składać wnioski o taką pożyczkę dla rolników ze strefy ASF. I co w tej sprawie? Bo uprzejmie pytam już po raz kolejny. Bardzo mnie to interesuje i interesuje to rolników. Skoro pojawia się informacja, to za tym, zawsze uważałam i jesteśmy…, że powinny iść środki.
Bardzo mi zależy na odpowiedzi pana ministra. Chapeau bas, że pan się czuje dobrze w tej Komisji. Dziękuję bardzo.
Minister rolnictwa i rozwoju wsi Czesław Siekierski:
Bardzo dziękuję.
Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo. Panie ministrze, jeszcze nie… Jeszcze posłowie – są zgłoszenia i chcą zabrać głos, zapytać, bądź wyrazić swoją opinię. Pan przewodniczący Henryk Kowalczyk. Bardzo proszę, panie pośle.
Poseł Henryk Kowalczyk (PiS):
Dziękuję bardzo. Nie będę już może dopytywał o te drobne kwoty – tak to nazwę. Natomiast dość istotna jest kwota i realizacja tych zobowiązań odszkodowawczych, tak to nazwijmy – suszowych, za 2024 rok i powodziowych za 2024 rok – i czy kwota 245 000 tys. zł, bo taka jest tutaj planowana, wyczerpuje te wszystkie oczekiwania rolników, jeśli chodzi o suszę i tereny powodziowe. Bo tak jak dopytywałem jeszcze jesienią ubiegłego roku, rozumiem, że te odszkodowania pójdą głównie na odszkodowania z tytułu zniszczonych plonów, ale tych już zmagazynowanych – więc czy to wystarczy? Bo kwota nie jest zbyt duża, powiem szczerze.
Jeśli chodzi o suszę za rok 2024, to oczywiście tam jest w dwóch pozycjach – jedna to bezpośrednia pomoc dla producentów rolnych, druga to jest pomoc dla rodzin. Czy to już wyczerpuje wszystkie możliwości pomocy i oczekiwania? Bo tak jak wiem, zwykle bywa tak, że część jest w ramach limitów pomocowych, część notyfikowana przez Komisję Europejską. Czy te kwoty, które są tutaj, wyczerpują już do końca oczekiwania rolników za 2024 rok, czy jeszcze coś zostaje? Tu proszę o odpowiedź.
No i cieszę się, że pan minister – co prawda nie dotyczy to tego wniosku, ale zasygnalizował, że będzie kontynuowane odpłatne wypełnianie wniosków, to znaczy nieodpłatne dla rolników, ale z rekompensatą finansową dla ośrodków doradztwa rolniczego – wypełnianie wniosków o płatności bezpośrednie. Jak pan minister słusznie zauważył, wdrożony mechanizm pomocowy sprawdził się w 2023 roku, był kontynuowany w 2024 roku, no i rolnicy oczekują, i związki zawodowe, aby był kontynuowany również w 2025 roku, ale na to jeszcze nie ma pieniędzy. Były zapowiedzi pana ministra, że lada chwila się pojawią, ale wnioski wypełnia się już, więc myślę, że te decyzje są bardzo pilne, jeśli one mają być pozytywne. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo. Nie widzę więcej zgłoszeń, jeśli chodzi o posłów. Bardzo proszę, panie ministrze o udzielenie odpowiedzi.
Minister rolnictwa i rozwoju wsi Czesław Siekierski:
Krótko. Pan wicepremier Kowalczyk pyta o kwotę, jeśli chodzi o powódź – tam jest kwota 250 000 tys. zł. 350 000 tys. zł jest na obszar związany z suszą, z tym, że uruchomiana jest w części – to nie jest uruchomienie całej kwoty. W związku z tym naprawdę wszystkie zgłoszone szkody przez rolników, przyjęte przez komisje, które to oceniały, zostały uwzględnione. Zmieniliśmy nawet jeszcze później dodatkowo sprawy pszczół itd, tak że tu dzisiaj poszkodowani rolnicy powinni być… No, przyjąć to ze zrozumieniem, bo trudno mówić, żeby byli zadowoleni, bo nigdy nikt nie jest zadowolony, jeśli mu się nawet wypłaca za szkody, których doznał.
Natomiast jeśli chodzi o sprawy związane z KOWR, to zaraz dyrektor Zwolak, zastępca dyrektora generalnego. Jeśli chodzi o kredyt, myślę, że minister Krajewski. Bardzo proszę.
Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, panie ministrze i panie dyrektorze.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stefan Krajewski:
Szanowny panie przewodniczący, państwo ministrowie, Wysoka Komisjo, tak, pracujemy nad tą linią NP-2 i mam nadzieję, że uda nam się przygotować to rozwiązanie, które będzie służyć rolnikom. Prace trwają i mam nadzieję, że jak najszybciej będzie możliwe złożenie odpowiednich wniosków, przesunięcie środków. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo. Nie widzę więcej zgłoszeń… A pan dyrektor jeszcze powinien też udzielić nam odpowiedzi. Bardzo proszę.
Zastępca dyrektora generalnego Krajowego Ośrodka Rozwoju Rolnictwa Lucjan Zwolak:
Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zagadnienia związane z tymi 30 etatami są o wiele szersze. To nie jest tylko porządkowanie nieruchomości. Mówimy o pewnym porządkowaniu zaszłości. My, jako KOWR, mamy 50 tys. budynków, w tym 4 tys. budynków niezagospodarowanych. Musimy je zabezpieczać. Do tego też są potrzebni ludzie, mamy problemy. Następują tego typu przypadki, że te budynki ulegają zniszczeniu. W ten sposób, nawet że rozpadają się na drogi. Całe szczęście, że gdy akurat nastąpiły te katastrofy budowlane, nikogo wówczas nie było. Musimy to zabezpieczać. Musimy zabezpieczać przed dewastacją, bez przerwy musimy te budynki zabezpieczać.
W tym okresie czasu przyjmujemy 122 tys. gruntów po tzw. trzydziestkach. To podlega rozdysponowaniu, czyli muszą być przeprowadzone podziały geodezyjne, wydzielone drogi, przygotowanie do przetargów, przeprowadzone przetargi. W większości są to przetargi ofertowe, czyli przetargi ograniczone tylko dla rolników z lokalnego terenu. Na każdy z tych przetargów, na każdą z tych działek jest składane kilkanaście, kilkadziesiąt ofert. To wymaga zweryfikowania. Następnie z reguły do każdej działki są składane odwołania, bo różnica w punktacji jest bardzo mała. To prowadzi do tego, że faktycznie przetargi, żeby mogły być rozstrzygnięte, trwa około rok. Niestety, aż tyle. To wymaga zaangażowania ludzi.
Ponadto tworzymy też ośrodki produkcji rolnej, czyli kwestia wydzielenia, zinwentaryzowania, przeprowadzenia przetargów. Rozliczamy też nakłady poniesione na przejmowanych nieruchomościach przez dotychczasowych dzierżawców. Są to poważne kwoty i też nie w pełni prawidłowy jest stan ewidencyjny, zarówno po stronie dzierżawców, jak i też w zasobach KOWR – że są pewne naniesienia, natomiast jest spór, czyje to są naniesienia, jak poniesione, czy były poniesione za zgodą, czy bez zgody, jak to rozliczamy. To są główne rzeczy.
Dodatkowo mamy też jeszcze inne bieżące rzeczy, które budziły… Prowadzimy w ramach KOWR, ale to są główne zagadnienia tych 30 etatów. Przejęliśmy rzeczywiście coś, co nie do końca było przygotowane, w tej chwili musimy nadrabiać, a jednocześnie jest duże zniecierpliwienie rolników, że to tak długo trwa. Rzuciliśmy na to wszystkie posiadane zasoby, natomiast żeby to przyspieszyć, potrzebujemy tych dodatkowych etatów. Dziękuję.
Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo. O głos prosił jeszcze pan poseł Zbigniew Kuźmiuk.
Poseł Zbigniew Krzysztof Kuźmiuk (PiS):
Jedna tylko kwestia do pana ministra, bo nie padła deklaracja dotycząca płatności za te wnioski dotyczące dopłat bezpośrednich. Rolnicy już informują, że ośrodki doradztwa rolniczego będą żądać od nich pieniędzy, więc ta deklaracja powinna paść już teraz i powinna być przekazana ODR.
Minister rolnictwa i rozwoju wsi Czesław Siekierski:
Panie pośle, jest deklaracja, nie ma jeszcze oficjalnego wniosku. Jest w tej chwili popierające stanowisko Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi i sądzę, że dokończymy pozytywnie rozmowy w tym zakresie z resortem finansów. Może jest też trochę mojej winy, że za późno ten temat był podjęty. Były różne opinie w tym zakresie, także na szczeblu ODR. Ale zrobimy wszystko, żeby te wnioski były finansowane z budżetu na poziomie zeszłorocznym plus inflacyjne 5%. Sądzę, że pewnie na najbliższym posiedzeniu będzie to rozpatrywane na szczeblu Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi – że przyjdzie taki nasz pozytywny wniosek, poparty przez ministra finansów. Bardzo dziękuję.
Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo. Zakończyliśmy w ten sposób dyskusję nad dwoma wnioskami. Chcę poinformować państwa, że Ministerstwo Finansów pozytywnie zaopiniowało te wnioski. W związku z tym proponuję przyjęcie następujących opinii. Zaczniemy od KOWR, czyli tego wniosku, który mamy jako drugi w porządku obrad:
„Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 4 kwietnia 2025 roku rozpatrzyła wniosek ministra rolnictwa i rozwoju wsi z dnia 1 kwietnia 2025 roku dotyczący zmian w planie finansowym Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa na rok 2025.
Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa przedstawione we wniosku”.
To jest pierwsza opinia. Nie słyszę sprzeciwu. Uznaję zatem, że Komisja przyjęła opinię w treści przeze mnie zaproponowanej.
I drugi wniosek i opinia, w tej części, o której też już dyskutowaliśmy, czyli o planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Proponuję opinię następującej treści:
„Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 4 kwietnia 2025 roku rozpatrzyła wniosek ministra rolnictwa i rozwoju wsi z dnia 3 kwietnia 2025 roku, dotyczący zmian w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na rok 2025.
Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przedstawione we wniosku”.
Nie słyszę sprzeciwu, uznaję zatem, że Komisja przyjęła opinię w zaproponowanej przeze mnie treści.
Na tym wyczerpaliśmy porządek obrad. Wobec tego zamykam posiedzenie Komisji. Informuję jednocześnie, że protokół z posiedzenia z załączonym pełnym zapisem posiedzenia będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję bardzo.