Nie będzie przesadą, jeżeli stwierdzimy, iż polskim portom – tym o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej – idzie dobrze, choć oczywiście nie brakuje problemów i przeszkód. W ostatnich latach musiały wykazać się dużą elastycznością w obliczu bardzo zmiennych realiów rynkowych. Jak duży wpływ na ich decyzje i funkcjonowanie miały polecenia ze szczebla centralnego?
W ostatnich miesiącach obserwowaliśmy bardzo duże problemy, z jakimi walczy spółka PKP Cargo. Ich bezpośrednią przyczyną jest polecenie z 2022 roku, wydane przez ówczesnego premiera Mateusza Morawieckiego – spółka miała się skupić na pilnym zabezpieczeniu przewozów węgla, co skutkowało zerwaniem innych umów i finalnie szkodami finansowymi, jako iż PKP Cargo nie otrzymała rekompensaty. Sytuacja ta pokazuje, jak decyzje z centralnych szczebli władzy mogą negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie ważnych przedsiębiorstw. Zmagają się z tym także porty – choćby Port Gdańsk musiał odpowiedzieć na wzmożone przeładunki węgla po ataku Rosji na Ukrainę, a jednocześnie mieszkańcy miasta narzekają na pylenie z placów, na których składowany jest surowiec.
Podczas najbliższego Forum Gospodarki Morskiej Gdynia, panel dyskusyjny o
tematyce portowej poruszać będzie zagadnienie autonomii portów w
kreowaniu i realizacji polityki portowej państwa. Reprezentanci Zarządów
Portów oraz skupionego wokół nich biznesu rozmawiać będą o tym, jakie
działania wpłynęły na wzrosty przeładunków, ale też o tym, czy decyzje
inwestycyjne podejmowane są pod wpływem czynników rynkowych, czy na
podstawie dyspozycji centralnych. Dyskusji przewodzić będzie tradycyjnie
już Piotr Pawłowski, Przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdynia.
Panel
portowy będzie jednym z sześciu, jakie odbędą się podczas tegorocznego
Forum Gospodarki Morskiej, które odbędzie się w części konferencyjnej
Pomorskiego Parku-Naukowo Technologicznego w Gdyni. Wydarzenie każdego
roku przyciąga setki reprezentantów branży oraz osób zainteresowanych
jej rozwojem. Gośćmi honorowymi w tym roku będą wiceminister
infrastruktury Arkadiusz Marchewka, Christophe Tytgat, sekretarz
generalny SEA Europe, oraz ekonomista Janusz Lewandowski.
Udział
w Forum Gospodarki Morskiej jest bezpłatny, ale obowiązuje rejestracja
uczestników, której można dokonać poprzez stronę forum.gdynia.pl.