Marynarka Wojenna Finlandii dąży do wzmocnienia swojego potencjału. Wstąpienie kraju do NATO stanowi istotny krok ku większemu bezpieczeństwu, niemniej władze zdają sobie sprawę z nowych wyzwań i potrzeb. W tym celu rozpoczęto największe przedsięwzięcie w branży okrętowej, budowę korwet typu Pohjanmaa. Aby przedstawić ich role, siły zbrojne opublikowały materiał wideo prezentujący jedną z ich funkcji, ochrony statków na szlakach morskich.
Znaczenie transportu morskiego wynika z umiejscowienia kraju, tak jak w przypadku innych państw Półwyspu Skandynawskiego. Finlandia posiada długą (liczącą 1250 km) rozbudowaną linię brzegową, z szeregiem wysepek, zatok i ujść rzek. Do tego dochodzą liczne jeziora (ponad 187 tys!).
Ważną funkcję dla gospodarki stanowią stocznie m.in. w Helsinkach, Turku itp. Jedna z nich, Meyer Turku, jest znana z budowania największych na świecie statków pasażerskich, które przemierzają morza i oceany całego świata. W ramach fińskiego przemysłu stoczniowego powstają też liczne statki dla armatorów z wielu państw, a także jest prowadzona kooperacja w zakresie ich doposażania. Istotne znaczenie odgrywają także eksport surowców naturalnych, przede wszystkim stopów miedzi, cynku i żelaza, narzędzi, artykułów przemysłowych, a także nowoczesnych technologii. Ważne okazują się także połączenia promowe, szczególnie do Estonii i Szwecji, związane z turystyką, transportem towarowym, a także przemieszczaniem się pracowników przybywających do i z Finlandii w związku z zatrudnieniem.
Z tych powodów, jak i granicy oraz bliskości do wód terytorialnych Rosji, Finlandia dąży do utrzymania optymalnej wielkości marynarki wojennej (Merivoimat), a w ostatnim czasie rozpoczęła jej modernizację, aby skuteczniej spełniać funkcje obronne. Kluczową rolę odgrywa tu Zatoka Fińska. Z jednej strony znając znaczenie obrony od strony morza, gospodarki morskiej, a z drugiej mając groźnego sąsiada, fińskie siły morskie były dotąd nastawione na działania defensywne. Z tego powodu nie posiadają większych okrętów bojowych, a od wielu dekad także okrętów podwodnych, dla których fińskie zatoki oraz obszary morskie byłyby prawdopodobnie wymarzonym obszarem działań.
Na opublikowanym 15 października na kanale Youtube filmie przedstawiono komputerową wizualizację korwet, poruszających się na fińskich wodach i ochraniających statki transportowe. Wzięto tu pod uwagę również działanie w warunkach zimowych, w tym oblodzenia akwenów. Nagranie prezentuje zdolności związane z namierzaniem zagrożeń i wymianą danych ze stacjami ulokowanymi na lądzie, a także między samymi okrętami. W ten sposób siły zbrojne chcą zademonstrować znaczenie komunikacji dla bezpieczeństwa transportu morskiego.
Korwety typu Pohjamnaa mają wyróżniać się na tle innych jednostek w swojej klasie pokaźnymi rozmiarami. Ich długość wyniesie 117 metrów, a wyporność od 4 300 ton do choćby 4 500 ton przez co bliżej im do jednostek klasy fregata. Staną się też największymi od lat okrętami w Merivoimat i prawdopodobnie też w całej historii formacji. W związku z tym, iż załoga okrętu ma liczyć 73 osoby (z możliwością jej zwiększenia w zależności od celów misji), wyposażenia wyróżni się wysokim stopniem autonomiczności. Napęd tworzą CODLAG (Combined diesel-electric and gas) o mocy 28 MW, dwa wały i śruby o regulowanym skoku oraz dwa stery strumieniowo-dziobowe. Okręt osiągnie prędkość do 26 węzłów, a maksymalny zasięg działania wyniesie 3 500 mil morskich. W wyposażeniu każdej z jednostek znajdzie się system zarządzania walką Saab 9LV (CMS), radar 3D Saab Sea Giraffe 4A FF AESA, radar 3D krótkiego zasięgu Saab Sea Giraffe 1X, dwa radary Saab Ceros 200, optoelektroniczne systemy kierowania ogniem i sonary: Patria Sonac DTS, montowany na kadłubie Kongsberg SS2030 oraz sonar Kongsberg SD9500. Uzbrojenie będą stanowić armata morska Bofors 57 mm/70 SAK Mk3, dwa zdalnie stanowiska uzbrojenia (Remote Weapon System, RWS) Saab Trackfire, osiem rakiet ziemia-ziemia Gabriel V, osiem wyrzutni Mk41 VLS z 32 rakietami ziemia-powietrze Evolved Sea Sparrow, miny morskie i torpedy zwalczania okrętów podwodnych Saab Torped 47. Każdy okręt będzie także posiadał hangar i lądowisko do obsługi śmigłowca oraz potencjalnie bezzałogowych pojazdów latających.
Publikacja materiałów pokazujących przyszłe zadania i
zdolności okrętów pozwala dotrzeć do szerszego grona odbiorców i
zainteresować zagadnieniami związanymi z bezpieczeństwem morskim. Dla
Finlandii, która realizuje w tej chwili szereg przedsięwzięć związanych z
modernizacją sił zbrojnych, ma być to potwierdzeniem w tej chwili
realizowanej polityki. Już kilka lat wcześniej siły zbrojne przedstawiały wykonany w formie paradokumentu materiał pokazujący fikcyjny scenariusz ataku na terytorium państwa, który miał prezentować działania władz, służb i armii w zakresie ochrony państwa i instruowania ludności na temat wdrażanych procedur i informowania o podjętych decyzjach.