Olympic Boreas – z CRIST i Ulstein Verft wyznacza kurs operatorom CSOV

gospodarkamorska.pl 3 miesięcy temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


Olympic Boreas wyznacza nowy kierunek w rozwoju statków obsługujących farmy wiatrowe. Muszą się z tym liczyć zarówno inwestorzy, jak i operatorzy. Załogi obsługujące instalacje na morzu będą oczekiwać coraz lepszych warunków pracy. Firmy instalacyjne będą współpracować z firmami oferującymi statki ekonomiczne i ekologiczne.

Innowacyjny CSOV Olympic Boreas został wprowadzony do eksploatacji przez operatora Olympic po odebraniu statku ze stoczni Ulstein Verft w dniu 25.07.2024. Statek jest pierwszym z dwóch siostrzanych jednostek. CSOV (ang. Commissioning Service Operation Vessels) bazuje na oryginalnym projekcie ULSTEIN SX222 inżynierów z Ulstein Design & Solutions AS. Olympic Boreas został zaprojektowany w oparciu o rozwiązanie TWIN X-STERN i jest wyposażony w hybrydowy układ napędowy. Na statku zainstalowano nowoczesne wyposażenie, zapewniające komfortowe warunki pracy i odpoczynku załogi. Są duże przestrzenie dla pracowników obsługujących instalacje offshore, biura, sale odpoczynku, świetlice, sale gier i sala do ćwiczeń. Armator podkreśla, iż dzięki temu „statek staje się domem z dala od domu”. Statek został nominowany do nagrody Statek Roku.

Klastrowa kooperacja CRIST i Ulstein


Statek CSOV Olympic Boreas, o numerze roboczym NB318, to jednostka, której kadłub był budowany w 2022 r. w gdyńskiej stoczni CRIST. kooperacja polskiej stoczni z norweską trwa od 2013 r., od projektu NB301. Od tego czasu w stoczni CRIST zrealizowano kilkanaście projektów. Przypomnijmy, iż z Ulstein od wielu lat współpracuje stocznia CRIST. W maju br. miała miejsce ceremonia cięcia blach na jednostkę CSOV, mającą numer budowy nr 322. To kolejny projekt realizowany na zlecenie stoczni norweskiej, zajmującej się dostawą statków do obsługi morskich farm wiatrowych. Więcej piszemy o tym tutaj >> .

– Z dumą witamy Olympic Boreas, innowacyjny i pionierski statek. Jest on efektem doskonałej współpracy Ulstein i Olympic oraz siły klastra morskiego w naszym regionie. Będzie odgrywać zasadniczą rolę w naszej przyszłej działalności w obszarze energetyki morskiej. Z niecierpliwością czekamy na wykorzystanie tego wysokiej jakości statku do promowania zrównoważonych, wydajnych i bezpiecznych operacji w branży – podkreślił Stig Remøy, dyrektor generalny Olympic Group.

– We współpracy z Olympic opracowaliśmy i zbudowaliśmy wyjątkowy statek – stwierdził dyrektor generalny Gunvor Ulstein z Ulstein Group. Podkreślił: „Współpracowaliśmy z firmą Olympic przy wielu wcześniejszych projektach i jesteśmy zadowoleni, iż po raz kolejny wybrali Ulstein do tej innowacyjnej budowy. Z dumą ogłaszam dostawę tego wysokiej jakości morskiego statku energetycznego nowej generacji, który ma przynieść korzyści armatorowi na wiele lat”.

Twin X-Stern i hybryda na trudne stany morza


Projekt kadłuba został opracowany przez inżynierów z biura projektowego Ulstein z myślą o pływaniu w trudnych stanach morza i charakteryzuje się doskonałymi adekwatnościami morskimi. Chodzi o zapewnienie bezpiecznej i możliwie komfortowej podróży załodze i pasażerom. Komfort pływania zapewnia również rozwiązanie TWIN X-STERN. Obejmuje ono cztery główne pędniki: dwa na rufie i dwa na dziobie. Firma projektowa podkreśla, iż dzięki tej innowacyjnej konfiguracji statek jest wyjątkowo szybki i może wydajnie wykonywać czynności związane z dotarciem do celu. To rozwiązanie ma również istotny wpływ na zużycie paliwa w operacjach dynamicznego pozycjonowania w trakcie wykonywania prac przy instalacjach offshore.

Hybrydowy układ napędowy Ulstein Power & Control obejmuje rozbudowany system akumulatorów ładowanych przez generatory z napędem diesla. Takie rozwiązanie, według projektantów, zapewnia optymalne wykorzystanie paliwa. Silniki statku zostały przystosowane do zasilania metanolem, co w perspektywie zapewni pracę układu napędowego z zerową emisją. Zarezerwowano również miejsce na dodatkowy zestaw akumulatorów. Takie rozwiązanie ma w przyszłości umożliwić działanie w układzie całkowicie elektrycznym.

Rozwiązanie zostanie wprowadzone, gdy dostępna będzie niezbędna infrastruktura – zapowiada armator. Nacisk projektantów napędu położono na efektywność energetyczną. W efekcie uzyskano maksymalnie energooszczędną pracę, zwrotność i funkcjonalność – zaznacza operator statku. Ceremonia chrztu Olympic Boreas odbędzie się 27 lipca.

Statki ULSTEIN projektu SX222 mają długość 89,6 m i szerokość 19,2 m. Mogą pomieścić 126 osób w 91 kabinach, z których wszystkie mają okna. Olympic i Ulstein wraz z innymi partnerami współpracują w ramach projektu mającego na celu opracowanie oceny cyklu życia (LCA) tych innowacyjnych statków. Olympic Boreas i siostrzana jednostka będą poddane badaniom ekspertów. Analizie poddany zostanie zarówno cykl budowy, jak i eksploatacji statku. Chodzi o dokonanie oceny wpływu technologii na środowisko. Przeprowadzona będzie ocena wykorzystania alternatywnych paliw niskoemisyjnych i zeroemisyjnych, które przyczynią się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych z układów napędowych statków.

Idź do oryginalnego materiału