PG Eksploatacja: kolejne ponadgabarytowe ładunki dla projektu energetycznego

gospodarkamorska.pl 4 tygodni temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


W Porcie Gdańsk, przy nabrzeżu Dworzec Drzewny, spółka Port Gdańsk Eksploatacja obsłużyła statek AAL Hamburg, który dostarczył ponadgabarytowe elementy przeznaczone dla projektu energetycznego na południu kraju.

180-metrowy statek general cargo AAL Hamburg zawinął do Gdańska 17 października. Jednostka zacumowała przy nabrzeżu Dworzec Drzewny, gdzie operuje spółka Port Gdański Eksploatacja. Ładunek statku stanowiło 60 ponadgabarytowych, ciężkich elementów stalowych przeznaczonych dla projektu energetycznego w Rybniku.

– Najdłuższy element ma 40 metrów długości i 58 ton masy. Łącznie jest to około 1300 ton ładunku – opisuje Ryszard Twerd, specjalista ds. handlowych w spółce Port Gdański Eksploatacja. – Przygotowywaliśmy się do tego zadania od dłuższego czasu, praktycznie od kilku miesięcy spotykaliśmy się z klientem, by móc przeprowadzić sprawnie ten przeładunek – dodaje.

Aby długie elementy mogły bez problemu opuścić nabrzeże i wyjechać z terenów portu, potrzeba było dostosować infrastrukturę na Dworcu Drzewnym. Jak podaje Ryszard Twerd, wyjazdy i portowe drogi zostały wyrównane i poszerzone na okoliczność transportu najdłuższych, 40-metrowych części ładunku.

Obsługę załadunkowo-wyładunkową, pojazdy i logistykę dostaw na potrzeby AAL Hamburg zapewniała firma Okmarit. Sławomir Dębowski, menadżer w firmie, uzupełnia, iż przygotowania obejmowały także poszukiwania odpowiednich placów.

– Przygotowania do tak dużego projektu trwały kilka miesięcy. Problem polegał ze znalezieniem wolnych placów manewrowych w porcie, co w chwili obecnej jest bardzo utrudnione ze względu na na duży wolumen ładunków – mówi Dębowski. Dodaje jednak, iż to dopiero pierwszy statek w ramach projektu.

Potwierdza to Tomasz Kwapis z firmy DB Schenker. Firma ta koordynuje dostawy na potrzeby projektu elektrowni gazowej w Rybniku, które spływają z całego świata.

– Skoordynowanie dostaw do portów polskich to bardzo mała część operacji. Naszą najważniejszą rolą jest dowieźć te gigantyczne elementy później na miejsce rozładunku, biorąc pod uwagę infrastrukturę, którą mamy w Polsce, też wąskie drogi i mosty. Najcięższe elementy będą miały około 400 ton. Związane jest to z przebudową dróg, wyburzamy choćby dwa wiadukty, podnosimy i wzmacniamy mosty – mówi Kwapis. Dodaje, iż transport elementów dostarczonych do Gdańska w ładowni AAL Hamburg powinien potrwać około dwóch nocy. – Te elementy, poza długością, raczej nie będą nam sprawiać wielkich kłopotów jeżeli chodzi o ciężar i kwestie wzmacniania czy przebudowy infrastruktury drogowej, poza standardowym wycinaniem znaków czy barierek – mówi Kwapis.

AAL Hamburg to niemal zupełnie nowa jednostka. W połowie lipca statek został oficjalnie ochrzczony w stoczni CSSC Huangpu-Wenchong w Guangzhou w Chinach, gdzie powstał jako drugi z serii ośmiu statków budowanych dla AAL Shipping. Jednostka jest dwupaliwowa, ma trzy dźwigi burtowe, każdy o udźwigu 350 ton. Pływa pod flagą Madery, mierzy 180 metrów długości i 30 metrów szerokości.

Do nabrzeża Dworzec Drzewny mogą przybijać jeszcze większe statki.

– Maksymalna długość statku, który może do naszego nabrzeża wpłynąć, wynosi 225 metrów. Sztuki ciężkie, ponadgabarytowe, konstrukcje możemy obsługiwać nie tylko na Dworcu Drzewnym, ale również po drugiej stronie kanału portowego na Nabrzeżu Szczecińskim, gdzie również dysponujemy nowoczesnym sprzętem przeładunkowym, dwoma dźwigami Liebherr LHM 280, które zostały nam dostarczone na początku bieżącego roku – mówi Ryszard Twerd z PG Eksploatacja. – Wydajnie pracują przy przeładunku ładunków masowych, sypkich, ale również są świetnym rozwiązaniem dla wszelkiego rodzaju sztuk ciężkich, ponadgabarytowych. Jeden dźwig na Nabrzeżu Szczecińskim może unieść 84 tony ładunku, a pracując w tandemie możemy tam obsłużyć 100 ton – uzupełnia Twerd.

Na nabrzeżu Dworzec Drzewny pracują z kolei trzy mobilne dźwigi Liebherr LHM 550, które są w stanie unieść 124 tony ładunku, zaś podczas pracy w tandemie choćby do 170 ton.

Idź do oryginalnego materiału