50% KUP – ruszyły kontrole

6 miesięcy temu

Stosowanie podwyższonych (50%) kosztów uzyskania przychodów to rozwiązanie cieszące się coraz większą popularnością, szczególnie w branży IT. Pozwalają one na korzystanie z preferencyjnego sposobu rozliczania konkretnych przychodów m.in. w związku z rozporządzaniem przez pracowników na rzecz pracodawcy prawami autorskimi do utworów.

W ostatnim czasie obserwujemy jednak wzrost liczby czynności sprawdzających, podejmowanych przez organy skarbowe, w stosunku do przedsiębiorców stosujących mechanizm 50% KUP wobec swoich pracowników.

Wewnętrzne regulacje na celowniku

Organy skarbowe skupiają się nie tylko na poprawności dokonywanych rozliczeń, ale również na całokształcie dokumentacji wdrażającej mechanizm 50% KUP. Urzędy skarbowe wzywają m.in. do przedłożenia, za konkretny okres:

  • kopii umów o pracę;
  • list pracowników korzystających z 50% KUP;
  • informacji, z jakiego tytułu i w których miesiącach wspomniane wyżej osoby korzystały z tego mechanizmu;
  • ewidencji utworów,
  • dokumentów, z których wynikają m.in. regulacje dotyczące zasad ewidencjonowania nakładu pracy poniesionego na działalność twórczą, sposobu akceptowania i rejestrowania przez pracodawcę powstałych utworów itp.

W wezwaniach są wyznaczane bardzo krótkie terminy na dostarczenie dokumentów (zazwyczaj 7 dni) i mogą one dotyczyć danych z kilku lat wstecz.

Konsekwencje nieprawidłowości w zakresie 50% KUP

Wykrycie nieprawidłowości w toku prowadzonych czynności może doprowadzić do zakwestionowania przez organy skarbowe prawa do preferencyjnego rozliczania uzyskiwanych przychodów. Skutki takiej decyzji mogą być odczuwalne zarówno dla spółki, jak i podatników (pracowników). Dokładne konsekwencje będą jednak zależeć od treści decyzji pokontrolnej.

Przedsiębiorco, dokonaj weryfikacji

Na ten moment ciężko przewidzieć, jakie okoliczności będą decydujące przy ocenie stosowanych mechanizmów.

Każdy wdrożony mechanizm wymaga co jakiś czas przeglądu – aby ograniczyć ryzyko jego zakwestionowania. Dlatego już teraz zachęcamy Państwa do zweryfikowania dokumentacji i praktyki związanej ze stosowaniem 50% KUP, w tym m.in.:

  • treści umów o pracę, zawieranych z pracownikami wykonującymi działalność „twórczą”;
  • stosowanych procedur;
  • zasad ustalania honorarium autorskiego itp.

Możemy Państwa wesprzeć w tym zakresie – zachęcamy do kontaktu.

Idź do oryginalnego materiału