- Skontrolowaliśmy 84 parkingi i 125 myjni samochodowych – łącznie 209 przedsiębiorców.
- Blisko 23 proc. z nich nie dba o prawidłowe informowanie konsumentów o cenach świadczonych usług.
- Brak cenników, niejednoznaczne lub nieczytelne ceny dla nadjeżdżających kierowców - to główne nieprawidłowości.
Wypowiedź Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego
Czy konsument w myjni samochodowej wie dokładnie, za co i ile płaci? Czy kierowcy mają szansę zapoznać się z ceną, wjeżdżając na parking? W 2023 r. przeprowadziliśmy kontrole 84 parkingów i 125 myjni samochodowych w całej Polsce. Zweryfikowaliśmy, czy przedsiębiorcy prawidłowo realizują swoje obowiązki dotyczące informowania o cenie.
- Podstawowym prawem konsumenta jest prawo do informacji. Przedsiębiorca nie może utrudniać dostępu do cennika usług. Musi być on widoczny, niebudzący wątpliwości, jednoznaczny i umożliwiający porównanie cen. Konsument powinien mieć możliwość ustalenia, ile w rzeczywistości zapłaci za pozostawienie swojego samochodu na parkingu czy jego umycie, a także wybrania najkorzystniejszej dla siebie oferty – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Według danych zgromadzonych przez Inspekcję Handlową blisko 23 proc. sprawdzonych przedsiębiorców nie dba o prawidłowe informowanie konsumentów o cenach świadczonych przez siebie usług.
Brak cennika, „od 19 do 59 zł”
Nieprawidłowości dotyczące uwidaczniania cen stwierdziliśmy w przypadku 26 parkingów i 22 myjni – łącznie u 48 przedsiębiorców. Głównym problemem na parkingach jest umieszczanie cen usług w taki sposób, iż są one nieczytelne dla wjeżdżających kierowców. Zarówno w myjniach, jak i na parkingach stwierdziliśmy brak cenników lub nieuwzględnienie cen wszystkich usług. Zdarza się również, iż przedsiębiorcy prezentują ceny w sposób budzący wątpliwości, np. w formie „od…” lub „od… do…”. Tymczasem cena musi być jednoznaczna dla konsumenta - ma prawo wiedzieć, ile dane usługi kosztują, aby móc świadomie wybrać te, z których chce skorzystać.
Za brak należytego informowania konsumentów o cenach świadczonych usług przedsiębiorcy grozi kara do 20 tys. zł. W efekcie kontroli ponad połowa przedsiębiorców, u których stwierdziliśmy nieprawidłowości podjęła dobrowolne działania naprawcze. Na 32 przedsiębiorców nałożyliśmy kary pieniężne na łączną kwotę ok. 40 tys. zł. W 6 przypadkach odstąpiliśmy od nałożenia kary ze względu na znikomą wagę naruszeń oraz fakt, iż przedsiębiorcy zaprzestali stosowania zakwestionowanych praktyk.
UOKiK dla kierowców
Kontrole Inspekcji Handlowej w myjniach i na parkingach to nie jedyne działania Urzędu chroniące kierowców – od lat bada jakość paliw, a informacje o wynikach regularnie publikuje na uokik.gov.pl.
Prezes UOKiK kwestionuje także nieuczciwe praktyki zarządców parkingów, np. ograniczanie sposobu składania reklamacji czy naliczanie dodatkowych kosztów za niezapłacone opłaty parkingowe – to choćby kilka postępowań rocznie.
Konsumencie, masz swoje prawa
- Wjeżdżając na parking, powinieneś wiedzieć, ile zapłacisz– cena powinna być widoczna, przedstawiona w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości.
- Masz prawo wiedzieć dokładnie, ile zapłacisz za pozostawienie samochodu na parkingu czy też jego umycie – sprawdzaj cenę za minutę, godzinę.
- Jeśli przedsiębiorca ogłasza promocję, masz prawo znać najniższą cenę z 30 dni przed obniżką.
- Nie znalazłeś cennika usług? Poinformuj o tym Inspekcję Handlową w Twoim województwie.