Dwie dekady portowych inwestycji z unijnym wsparciem w Porcie Szczecin Świnoujście

6 miesięcy temu

20 inwestycji na 20-lecie Polski w Unii Europejskiej. To był intensywny czas dla portów Szczecin-Świnoujście. W jego trakcie Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA zrealizował i realizuje ambitne plany inwestycyjne, odważnie sięgając po fundusze unijne z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz CEF Łącząc Europę.

Lista inwestycji obejmuje 20 projektów o wartości prawie trzech miliardów złotych. Ich efekty to m.in. dwa nowe nabrzeża na terminalu LNG w Porcie Świnoujście, nowe stanowisko promowe na terminalu promowym w Świnoujściu, jego przystosowanie do obsługi ładunków intermodalnych, przebudowany system drogowy i kolejowy w obu portach, w Szczecinie w sąsiedztwie elewatora Ewa zmodernizowano nabrzeże Zbożowe i od podstaw zbudowano nowe nabrzeże Niemieckie. Z kolei na Ostrowie Grabowskim powstały nabrzeża Fińskie, Norweskie i Duńskie, w Basenie Kaszubskim mamy nowe nabrzeże Dąbrowieckie. Akweny portowe dostosowywane są do nowej głębokości toru wodnego Świnoujście-Szczecin, czyli 12,5 metra.

Jeszcze w tym roku w porcie Świnoujście powstanie pierwszy w kraju terminal do obsługi morskich farm wiatrowych, a ZMPZiŚ ma w planach jego rozbudowę. Niebawem rozpoczną się też prace związane z powstaniem multimodalnego, kolejowego węzła przeładunkowego w porcie Szczecin.

Celem zrealizowanych i będących w toku, jak również zaplanowanych inwestycji jest poprawa konkurencyjności naszych portów, ich zrównoważony rozwój oraz podnoszenie jakości i ilości ładunków obsługiwanych w portach.

Lista inwestycji dofinansowanych w ramach funduszy unijnych:

Budowa infrastruktury Zachodniopomorskiego Centrum Logistycznego w porcie w Szczecinie.

Budowa infrastruktury portowej dla bazy kontenerowej na Ostrowie Grabowskim w Szczecinie.

Rozbudowa infrastruktury portowej w południowej części portu w Świnoujściu.

Rozbudowa infrastruktury portowej w płn. części Półwyspu Ewa w porcie w Szczecinie.

Przebudowa infrastruktury drogowej w portach w Szczecinie i Świnoujście.

Przebudowa infrastruktury kolejowej w portach w Szczecinie i Świnoujście.

Budowa infrastruktury terminali portowych w Szczecinie i Świnoujściu – miejsca postojowe.

Budowa terminala kontenerowego na Ostrowie Grabowskim w porcie w Szczecinie.

Zakup sprzętu pomiarowego oraz ratowniczego przez ZMPSiŚ SA.

Budowa nabrzeża w porcie zewnętrznym w Świnoujściu.

Budowa systemu Pilotowo-Dokującego (PNDS) dla promów.

Rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej w portach w Szczecinie i Świnoujściu.

Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego.

Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego.

Przystosowanie infrastruktury TPŚ do obsługi transportu intermodalnego.

Eliminacja wąskich gardeł ostatniej mili – budowa parkingu rezerwowego w TPŚ.

Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu – proj. wspólny z PKP/PLK.

Zakup statku pożarniczego.

Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej.

Budowa multimodalnego, kolejowego węzła przeładunkowego na Ostrowie Grabowskim w porcie w Szczecinie.

DCIM\100MEDIA\DJI_0024.JPG

Źródło, fot. ZMPSiŚ

Idź do oryginalnego materiału