20 inwestycji na 20-lecie Polski w Unii Europejskiej. To był intensywny czas dla portów Szczecin-Świnoujście. W jego trakcie Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA zrealizował i realizuje ambitne plany inwestycyjne, odważnie sięgając po fundusze unijne z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz CEF Łącząc Europę.
Lista inwestycji obejmuje 20 projektów o wartości prawie trzech miliardów złotych. Ich efekty to m.in. dwa nowe nabrzeża na terminalu LNG w Porcie Świnoujście, nowe stanowisko promowe na terminalu promowym w Świnoujściu, jego przystosowanie do obsługi ładunków intermodalnych, przebudowany system drogowy i kolejowy w obu portach, w Szczecinie w sąsiedztwie elewatora Ewa zmodernizowano nabrzeże Zbożowe i od podstaw zbudowano nowe nabrzeże Niemieckie. Z kolei na Ostrowie Grabowskim powstały nabrzeża Fińskie, Norweskie i Duńskie, w Basenie Kaszubskim mamy nowe nabrzeże Dąbrowieckie. Akweny portowe dostosowywane są do nowej głębokości toru wodnego Świnoujście-Szczecin, czyli 12,5 metra.
Jeszcze w tym roku w porcie Świnoujście powstanie pierwszy w kraju terminal do obsługi morskich farm wiatrowych, a ZMPZiŚ ma w planach jego rozbudowę. Niebawem rozpoczną się też prace związane z powstaniem multimodalnego, kolejowego węzła przeładunkowego w porcie Szczecin.
Celem zrealizowanych i będących w toku, jak również zaplanowanych inwestycji jest poprawa konkurencyjności naszych portów, ich zrównoważony rozwój oraz podnoszenie jakości i ilości ładunków obsługiwanych w portach.
Lista inwestycji dofinansowanych w ramach funduszy unijnych:
Budowa infrastruktury Zachodniopomorskiego Centrum Logistycznego w porcie w Szczecinie.
Budowa infrastruktury portowej dla bazy kontenerowej na Ostrowie Grabowskim w Szczecinie.
Rozbudowa infrastruktury portowej w południowej części portu w Świnoujściu.
Rozbudowa infrastruktury portowej w płn. części Półwyspu Ewa w porcie w Szczecinie.
Przebudowa infrastruktury drogowej w portach w Szczecinie i Świnoujście.
Przebudowa infrastruktury kolejowej w portach w Szczecinie i Świnoujście.
Budowa infrastruktury terminali portowych w Szczecinie i Świnoujściu – miejsca postojowe.
Budowa terminala kontenerowego na Ostrowie Grabowskim w porcie w Szczecinie.
Zakup sprzętu pomiarowego oraz ratowniczego przez ZMPSiŚ SA.
Budowa nabrzeża w porcie zewnętrznym w Świnoujściu.
Budowa systemu Pilotowo-Dokującego (PNDS) dla promów.
Rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej w portach w Szczecinie i Świnoujściu.
Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego.
Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego.
Przystosowanie infrastruktury TPŚ do obsługi transportu intermodalnego.
Eliminacja wąskich gardeł ostatniej mili – budowa parkingu rezerwowego w TPŚ.
Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu – proj. wspólny z PKP/PLK.
Zakup statku pożarniczego.
Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej.
Budowa multimodalnego, kolejowego węzła przeładunkowego na Ostrowie Grabowskim w porcie w Szczecinie.
Źródło, fot. ZMPSiŚ