E-paragony – cyfrowa rewolucja czy utrudnienie?

11 miesięcy temu

14 września Ministerstwo Finansów udostępniło zaktualizowaną aplikację e-Paragony, a dzień później uruchomiło HUB Paragonowy, czyli ogólnopolską platformę dystrybucji paragonów elektronicznych.

W aplikacji będzie można założyć swój profil oraz przechowywać na nim fiskalne dokumenty elektroniczne. Pozwoli to na powiązanie nabywcy z wystawionymi dokumentami sprzedaży i odbieranie e-paragonów wystawionych przez kasy rejestrujące. Z HUBu może korzystać dowolne urządzenie fiskalne, które posiada homologacje na wydawanie e-paragonów oraz kasy wirtualne, które komunikują się z HUBem zgodnie z interfejsem udostępnionym na stronie.

Jak to działa?

Klient (kupujący) powinien najpierw pobrać i zainstalować na swoim telefonie aplikację (np. e-Paragony MF). Aplikacja połączy się z systemem dystrybucji e-paragonów, aby pobrać unikalny identyfikator w postaci kodu kreskowego. Klient będzie posługiwał się tym identyfikatorem przy kasie, żądając paragonu w postaci elektronicznej. W celu uzyskania identyfikatora nie trzeba podawać żadnych danych.

Kupujący przedstawia identyfikator kasjerowi, który zeskanuje go czytnikiem, a kasa rejestrująca wyśle e-paragon do systemu dystrybucji. Dzięki aplikacji klient w ciągu kilku sekund może pobrać z systemu swój e-paragon.

Te same czynności klienci będą powtarzać przy pobieraniu kolejnych e-paragonów w innych sklepach.

Rewolucja?

Niestety, choć sama idea e-paragonu jest słuszna,ze względu na aspekt ekologiczny oraz możliwość łatwego skorzystania ze swoich uprawnień, np. przy odstąpieniu od umowy, reklamacji czy gwarancji, to aktualnie e-paragony napotykają dwie przeszkody: brak funkcjonalności kas oraz sceptycyzm klientów.

Większość kas nie posiada funkcjonalności pozwalającej na komunikację z HUBem. W rezultacie nie ma możliwości pobrania e-paragonu. Kasy online i wirtualne co prawda mogą taką funkcjonalność mieć, ale potrzebna będzie np. aktualizacja ich oprogramowania. Ponieważ nowe rozwiązanie nie jest obowiązkowe, to wydaje się, iż nie będzie chętnych do dostosowania kas do systemu. Możliwe, iż kasy dostępne niedługo w sprzedaży będą już obsługiwać formę wydawania paragonów przez HUB, co zwiększy zainteresowanie e-paragonami.

Jednocześnie sami klienci podchodzą do tematu e-paragonów z dystansem. Przede wszystkim podnosi się kwestię braku anonimowości, tj. łatwiejszej kontroli przez organy podatkowe tego, co konsument kupuje. Korzystanie z HUBa wymaga otrzymania unikalnego identyfikatora i choć MF zapewnia, iż system nie będzie miał danych identyfikujących konsumenta, to klienci przyglądają się nowemu rozwiązaniu nieufnie.

Wydaje się, iż na pełną funkcjonalność HUB-a musimy jeszcze poczekać, ale niewątpliwie e-paragony są krokiem ku zdigitalizowaniu papierowych potwierdzeń zakupu.

Idź do oryginalnego materiału