W centrali Najwyższej Izby Kontroli w Warszawie zakończyło się I Seminarium współkoordynatorów wdrażania drugiego celu Planu Strategicznego EUROSAI „Wspieranie i ułatwianie rozwoju instytucjonalnego”, które zgromadziło przedstawicieli Najwyższych Organów Kontroli (NOK) z całej Europy.
Dwudniowe spotkanie - organizowane z inicjatywy NIK i NOK Szwecji – poświęcono wymianie doświadczeń w zakresie jakości audytu, skutecznej komunikacji i wykorzystania mediów społecznościowych w pracy organów kontroli. Izbę reprezentowali: Prezes NIK Mariusz Haładyj, Wiceprezes NIK Piotr Miklis, Dyrektor Departamentu Strategii Grzegorz Haber oraz pracownicy Wydziału Międzynarodowego.
Wydarzenie otworzył Prezes NIK, który w swoim przemówieniu zwrócił uwagę, iż zaproponowane tematy warsztatów, tj.: zarządzanie jakością, prosty język oraz media społecznościowe w pracach Najwyższych Organów Kontroli, mają wspólny mianownik: komunikację. Prezes NIK wskazał, iż skuteczna komunikacja jest jednym z filarów działania nowoczesnego organu kontroli: „Jako Najwyższy Organ Kontroli musimy zapewnić dobrą komunikację w dwóch wymiarach: wewnętrzną między menedżerami i pracownikami, oraz zewnętrzną, z parlamentem i obywatelami. Sprawozdania, które przygotowujemy, powinny być nie tylko rzetelne, ale też zrozumiałe i dostępne dla szerokiego grona odbiorców”.
Prezes NIK wskazał również na potrzebę równowagi między prostotą przekazu, a wysoką jakością raportów. Na zakończenie wystąpienia wyraził nadzieję, iż dyskusje podczas seminarium przyniosą wymierne efekty i praktyczne rekomendacje dla Najwyższych Organów Kontroli.
Seminarium koncentrowało się na dwóch blokach tematycznych. Pierwszy dotyczył wdrażania zaktualizowanego standardu ISSAI 140 nt. systemu zarządzania jakością w krajowych organach kontroli. Dyskusje w grupach obejmowały praktyczne aspekty wdrażania nowych wymagań oraz roli INTOSAI Development Initiative (IDI - organ Międzynarodowej Organizacji Najwyższych Organów Kontroli INTOSAI zajmujący się wsparciem rozwoju instytucji kontroli publicznej w krajach rozwijających się) w tym procesie. Drugi warsztat, prowadzony przez przedstawicieli Krajowego Biura Kontroli Zjednoczonego Królestwa, poświęcony był stosowaniu prostego języka w komunikacji i raportowaniu wyników kontroli. Uczestnicy wymieniali doświadczenia i dobre praktyki, omawiali wyzwania oraz sposoby na zwiększenie zrozumiałości i przejrzystości raportów dla opinii publicznej.
Drugiego dnia seminarium uczestnicy wzięli udział w sesji warsztatowej, poświęconej wykorzystaniu mediów społecznościowych w pracach organów kontrolnych. Moderatorami byli przedstawiciele polskiego i szwedzkiego NOK. W trakcie warsztatów uczestnicy dyskutowali o tym, jak w praktyce izby mogą wykorzystywać media społecznościowe do informowania o wynikach kontroli, budowania zaufania publicznego oraz wzmacniania transparentności działań.
Seminarium EUROSAI w Warszawie potwierdziło znaczenie współpracy i dialogu między Najwyższymi Organami Kontroli. Uczestnicy zgodnie podkreślali, iż podnoszenie jakości audytu publicznego i doskonalenie komunikacji z obywatelami są najważniejsze dla budowania zaufania do instytucji kontrolnych w całej Europie.