Dostosowanie terminalu promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego została praktycznie zakończona. Zdaniem Marka Gróbarczyka, sekretarza stanu Ministerstwa Infrastruktury i pełnomocnika rządu ds. gospodarki wodą i inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej modernizacja terminalu to jedna z wielu bardzo ważnych inwestycji infrastrukturalnych realizowanych na Pomorzu Zachodnim i stanowi element globalnego projektu dotyczącego ulepszenia i optymalizacji łańcuchów logistycznych pomiędzy Skandynawią i Europą Południową
Marek Kowalewski, prezes spółki Terminal Promowy Świnoujście oprowadzając nas po terminalu, zaznaczył iż realizowane są już wyłącznie prace kosmetyczne. – Jak tylko otrzymamy pozwolenie na użytkowanie, terminal ruszy – zaznaczył. – Dzięki tej inwestycji nie tylko rozbudowaliśmy funkcje przeładunkowe terminala, dzięki połączonym stanowiskom promowym będą tu bowiem cumowały promy o długości do 270 m.
Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu Ministerstwa Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą i inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej podkreśla, iż modernizacja terminalu to jedna z wielu bardzo ważnych inwestycji infrastrukturalnych realizowanych na Pomorzu Zachodnim. –Przedsięwzięcie stanowi element globalnego projektu dotyczącego ulepszenia i optymalizacji łańcuchów logistycznych pomiędzy Skandynawią i Europą Południową – dodał minister. – Obejmuje m.in. korytarz transportowy Bałtyk – Adriatyk i jest kontynuacją współpracy Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście z portem Trelleborg w ramach „autostrady morskiej”, zainicjowanej już w 2014 r.
Terminal intermodalny już jest
Nowy terminal, choć jeszcze bez cumujących promów, robi niesamowite wrażenie. Bardzo nowoczesne place, nabrzeża z nowymi odbojnicami, infrastruktura kolejowa, parkingi. Gospodarz terminala dodaje, iż na nowych placach parkingowych dla kierowców TIR-ów przygotowano 1000 miejsc, dwukrotnie więcej niż było przed rozpoczęciem inwestycji. Z części parkingów już można korzystać.
– Bardzo istotnym elementem modernizacji jest estakada, która tak naprawdę stanowi osobny wyjazd z terminala – podkreśla prezes Kowalewski. – To ma niebagatelne znaczenie komunikacyjne. Wcześniej można było na tren naszego terminal wjechać tylko z jednej strony.
Przebudowa istniejących oraz budowa nowych torów kolejowych i placów manewrowo-postojowych była kluczowa dla tej inwestycji. Równie ważne jest wspomniane przez prezesa Kowalewskiego nowe stanowisko promowe o długości dokładnie 294 m, powstałe z połączenia dwóch istniejących wcześniej.
– Bardzo ważna jest także nowa rampa przeładunkowa, którą charakteryzują bardzo dobre parametry techniczne – dodaje gospodarz terminala. – Mierzy 35 m szerokości i ma 180 ton nośności.
Jeden z największych na Bałtyku
Warto sobie uświadomić, iż terminal promowy w Świnoujściu jest jednym z największych na Bałtyku, dysponuje 5-oma stanowiskami do cumowania tych jednostek.
Dlatego modernizacja i przystosowanie infrastruktury tego terminalu do obsługi transportu intermodalnego, w tym obsługi promów o długości do 270 m – było konieczną inwestycją.
W ramach projektu zanitowano również w bezpieczeństwo ludzi za sprawą nowego rękawa pasażerskiego umożliwiającego bezkolizyjne przemieszczanie się pieszych.
Nowy terminal dysponuje czterema nowymi ciągnikami siodłowymi i dwoma wózkami wysokiego składowania typu Reachstacker, które usprawnią transport i przeładunek kontenerów. Dla ciekawości dodajmy, iż Reachstacker waży 100 ton i ma udźwig 45 ton.
Wykonawcą robót jest firma Budimex. Koszt projektu to kilkaset milionów złotych. Projekt otrzymał wsparcie z funduszy unijnych CEF (Łącząc Europę).
Piotr Jasina