Jak zgłosić zmianę danych firmy w CEIDG?

2 miesięcy temu

Jeżeli prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą i zmieniły się Twoje dane, powinieneś pamiętać o aktualizacji wpisu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jak to zrobić?

W celu zaktualizowania wpisu w CEIDG należy złożyć wniosek o zmianę danych w CEIDG. Usługa jest bezpłatna.

Jakich danych może dotyczyć wniosek o zmianę wpisu?

Złożenie wniosku może okazać się konieczne w przypadku zmiany danych w zakresie:

– danych osobowych,

– firmy prowadzonej działalności gospodarczej,

– adresu stałego miejsca wykonywania działalności,

– adresu do doręczeń,

– przedmiotu wykonywanej działalności,

– danych kontaktowych,

– małżeńskiej wspólności majątkowej,

– danych zarządcy sukcesyjnego,

– danych spółki cywilnej,

– firmowych rachunków bankowych.

W ramach wniosku o zmianę danych w CEIDG można również wnioskować o zawieszenie, wznowienie albo wykreślenie działalności gospodarczej z CEIDG.

Kiedy należy złożyć wniosek o zmianę wpisu?

Przedsiębiorca jest obowiązany złożyć wniosek o zmianę wpisu w CEIDG:

w terminie 7 dni od dnia zmiany takich danych jak: imię i nazwisko, data urodzenia (o ile przedsiębiorca nie posiada numeru PESEL), dodatkowe określenia, które przedsiębiorca włącza do firmy, informacja o obywatelstwie przedsiębiorcy, adres do doręczeń, adres stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej, dane kontaktowe przedsiębiorcy, o ile dane te zostały zgłoszone przez przedsiębiorcę we wniosku o wpis do CEIDG, przedmiot wykonywanej działalności gospodarczej;

niezwłocznie, nie później niż w dniu roboczym następującym po dniu zmiany danych, w zakresie danych zarządcy sukcesyjnego, o ile zarządca sukcesyjny został powołany;

– w dogodnym terminie – m.in. w zakresie daty rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej czy daty zawieszenia albo wznowienia wykonywania działalności gospodarczej oraz informacji o istnieniu lub ustaniu małżeńskiej wspólności majątkowej.

Gdzie załatwić sprawę?

Wniosek o zmianę wpisu można złożyć w dowolnym urzędzie miasta albo gminy, wysłać pocztą, a także złożyć przez Internet.

W celu złożenia wniosku online należy wejść na stronę biznes.gov.pl i wybrać usługę „Zmień dane w CEIDG”. Następne należy kliknąć kafel „Rozpocznij” i zalogować się do usługi przy użyciu profilu zaufanego, e-dowodu lub bankowości elektronicznej. Pozwoli to na skorzystanie z kreatora wniosku. Po odpowiedzi na pytania wniosek zostanie utworzony automatycznie.

Jeżeli przedsiębiorca składa wniosek osobiście w urzędzie, może albo wypełnić formularz, który dostanie w urzędzie, a następnie podpisać go własnoręcznie, albo pobrać wniosek CEIDG-1 ze strony biznes.gov.pl/ceidg, wypełnić, wydrukować i podpisać własnoręcznie w urzędzie.

Przedsiębiorca może również wysłać wniosek listem poleconym. W takim jednak przypadku wniosek powinien zostać opatrzony podpisem poświadczonym przez notariusza.

Czy wniosek można złożyć przez pełnomocnika?

Wniosek można również złożyć przez pełnomocnika. jeżeli sprawa załatwiana jest online, jedynie pełnomocnik, którego dane zostały opublikowane w CEIDG i którego pełnomocnictwo obejmuje swoim zakresem zmianę wpisu w CEIDG, jest uprawniony do złożenia wniosku. W takim przypadku nie trzeba do wniosku załączać dokumentu pełnomocnictwa ani uiszczać opłaty skarbowej.

Z kolei wniosek w urzędzie może złożyć dowolny pełnomocnik – zarówno ten ujawniony w CEIDG, wtedy nie jest konieczne okazywanie dokumentu pełnomocnictwa i uiszczanie opłaty skarbowej, jak i inny pełnomocnik, który legitymuje się stosownym pełnomocnictwem pisemnym. Przy złożeniu pełnomocnictwa trzeba uiścić opłatę skarbową – 17 zł (nie dotyczy to najbliższej rodziny).

Jeżeli wniosek zawiera błędy/jest niepoprawny urząd wzywa przedsiębiorcę do poprawy lub uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni roboczych. W przypadku składania wniosku online system automatycznie informuje przedsiębiorcę, jeżeli wniosek zawiera błędy i umożliwia ich korektę.

Ważne!

CEIDG przesyła informację o zmianach danych przedsiębiorcy do urzędu skarbowego, GUS, ZUS.

Kiedy następuje zmiana wpisu?

Zmiana wpisu nastąpi nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu wniosku do CEIDG.

W przypadku zmiany danych przedsiębiorcy ujawnionych w CEIDG konieczne jest złożenie wniosku o zmianę wpisu w CEIDG. Wniosek można złożyć online, w urzędzie lub wysłać pocztą. Ujawnienie nowych danych nastąpi nie później niż w następnym dniu roboczym po wpływie wniosku.

Idź do oryginalnego materiału