Kanał nadawczy na Instagramie. Jak wykorzystać tę funkcję w biznesie?

10 miesięcy temu

Przyciągnięcie uwagi i zdobycie zaufania odbiorców to cel wielu firm. Duża konkurencja na rynku znacznie jednak utrudnia to zadanie. Na szczęście twórcy platform internetowych wychodzą naprzeciw tym potrzebom, oferując nowe funkcjonalności. Jedną z nich jest uruchomiona w 2023 roku funkcja kanału nadawczego na Instagramie. Dlaczego warto z niej korzystać oraz jak to zrobić? Odpowiedzi znajdziesz poniżej.

Co to jest i do czego służy Instagram?

Instagram to serwis społecznościowy, dzięki którego użytkownicy mogą edytować i udostępniać zdjęcia oraz filmy. Platforma połączona jest z aplikacją na Androida i iOS o tej samej nazwie. Użytkownicy mogą obserwować konta innych twórców oraz marek. W 2012 roku serwis został wykupiony przez Facebooka i w tej chwili wchodzi w skład Meta.

W skład podstawowych funkcji na Instagramie wchodzą:

  • publikowanie treści (zdjęć, filmów) w formie postów, rolek lub stories,
  • edytowanie zdjęć i filmów, nakładanie filtrów, dodawanie naklejek, opisów i hasztagów,
  • oznaczanie innych profili i tworzenie współdzielonych postów,
  • eksplorowanie i wyszukiwanie treści oraz profili.

Od kilku lat sukcesywnie wzrasta liczba osób korzystających z Instagrama. Najnowsze statystyki potwierdzają, iż platforma ma 2 miliardy aktywnych użytkowników miesięcznie, co czyni ją czwartą najczęściej odwiedzaną witryną na świecie (źródło). Użytkownicy Instagrama to przede wszystkim przedstawiciele pokolenia Z oraz Millenialsi (około 60% użytkowników to osoby w przedziale wiekowym 18-34).

Rodzaje kont na Instagramie

Użytkownicy Instagrama mogą wybrać rodzaj swojego konta. Dostępne są następujące opcje:

  1. Konto osobiste
  2. Jest to podstawowa forma profilu, która oferuje dostęp do głównych funkcji platformy. Wyróżnia ją możliwość przełączenia widoczności z konta publicznego, na konto prywatne. W drugim przypadku inni użytkownicy zyskają dostęp do publikacji, dopiero po zaakceptowaniu zaproszenia przez właściciela konta.

  3. Konto profesjonalne
  4. Decydując się na konto profesjonalne, użytkownik zyskuje dostęp do zaawansowanych funkcji, m.in. statystyk w czasie rzeczywistym, menedżera reklam, czy też konfiguracji zakupów (co pozwala sprzedawać bezpośrednio na Instagramie). Są dwa rodzaje konta profesjonalnego:

  • konto twórcy — przeznaczone dla osób publicznych, influencerów, artystów,
  • konto firmowe — dedykowane sprzedawcom, organizacjom, markom, itp.

O tym, jak prowadzić profil firmowy na Instagramie, pisaliśmy w osobnym artykule.

Jak przejść na konto profesjonalne? Wejdź na swój profil na Instagramie. W prawym górnym rogu kliknij ikonę trzech poziomych linii, a następnie wejdź w zakładkę „Ustawienia i prywatność”. W sekcji „Dla profesjonalistów” kliknij „Typ konta i narzędzia”, a następnie „Przejdź na konto profesjonalne”.

Kanał nadawczy Instagram — co to jest?

Jak w większości przypadków, nowa funkcja na Instagramie była testowana początkowo na wybranej grupie użytkowników ze Stanów Zjednoczonych, a następnie wprowadzana również na inne rynki. Za pomocą funkcji kanału nadawczego twórcy tworzą kanał konwersacyjny łączący właściciela konta z jego fanami.

Twórca oraz wybrani użytkownicy mogą dzielić się z odbiorcami wiadomościami tekstowymi i głosowymi, zdjęciami, filmami i ankietami, natomiast obserwatorzy mogą jedynie reagować na te treści lub brać udział w ankietach. Nie mogą natomiast dołączać do dyskusji poprzez wysyłanie wiadomości.

Kto może założyć kanał nadawczy na Instagramie? Funkcja ta dostępna jest tylko dla osób z kontem twórcy. Oznacza to, iż sprzedawcy i marki z kontem firmowym nie mogą utworzyć swojego kanału. Firmy mogą jednak wykorzystać kanały nadawcze w inny sposób, o czym opowiem w dalszej części artykułu.

Instagram kanał nadawczy — zalety i wady

ZaletyWady
  • Twórcy mogą budować więź z najbardziej aktywnymi i zaangażowanymi obserwatorami
  • Twórcy mogą zwiększyć zaangażowanie na swoim profilu
  • Twórcy mają dodatkowy kanał do bieżącego kontaktu z obserwatorami
  • Twórcy mają kontrolę nad tym, kto może wysyłać wiadomości
  • Twórcy mogą przeprowadzać ankiety wśród obserwujących
  • Twórcy mogą w szybki sposób informować o aktualnościach, czy pokazywać życie zza kulis
  • Czaty są publiczne, tzn. każdy może zobaczyć wiadomości (nawet jeżeli nie dołączył do kanału)
  • Funkcja nie jest dostępna dla kont osobistych i firmowych
  • Obserwatorzy nie mogą wysyłać wiadomości, jeżeli nie zostali do tego uprawnieni przez twórcę
  • Użytkownicy nie mogą dołączyć do kanału nadawczego twórcy, jeżeli go nie obserwują

Jak stworzyć kanał nadawczy na Instagramie?

Posiadasz konto twórcy na Instagramie? jeżeli tak, to możesz stworzyć swój kanał nadawczy. Jak to zrobić?

  1. W aplikacji Instagram kliknij ikonkę „Wiadomości” znajdującą się w prawym górnym rogu.
  2. Następnie kliknij ikonkę tworzenia nowej wiadomości (również prawy górny róg).
  3. Naciśnij „Utwórz kanał nadawczy”, a następnie uzupełnij dane, m.in. nazwę kanału.
  4. Potwierdź chęć utworzenia kanału przyciskiem „Utwórz kanał nadawczy”.

Po wysłaniu pierwszej wiadomości dzięki czatu, wszyscy Twoi obserwujący dostaną powiadomienie z zaproszeniem do dołączenia do kanału nadawczego. Możesz także wygenerować link z zaproszeniem i udostępnić go, np. w wiadomości prywatnej lub w swoich relacjach.

Jeżeli chcesz stworzyć kanał nadawczy, ale nie widzisz tej opcji, prawdopodobnie nie masz konta twórcy lub musisz zaktualizować aplikację.

Jak dołączyć do kanału nadawczego innego twórcy?

Wejdź na profil danego twórcy. Pod jego BIO znajdziesz element z nazwą kanału nadawczego (jeżeli dany twórca posiada kanał nadawczy). Kliknij tę nazwę, a następnie naciśnij „Dołącz”. Osoby, które nie obserwują danego twórcy, zostaną poproszone o zaobserwowanie jego profilu.

Do nowego kanału możesz także dołączyć klikając w pasek wyszukiwania z pozycji wiadomości prywatnych. Instagram zaproponuje wtedy kanały nadawcze, do których możesz dołączyć.

Przykłady użycia kanału nadawczego

Nowa funkcja Instagrama od początku wzbudza ciekawość twórców. Wielu z nich wykorzystuje kanał nadawczy na swój sposób. Poniżej przyglądamy się niektórym z nich.

Twórca Meta utworzył kanał nadawczy o nazwie Meta Channel, dzięki którego informuje odbiorców o planowanych zmianach i nowych funkcjach zachodzących w serwisach. Zachęca również członków czatu do dzielenia się swoją opinią poprzez udział w udostępnionych ankietach. Zuckerberg upoważnił również Tobiasa Lutke, współzałożyciela Spotify do wysyłania wiadomości, w związku z czym obserwatorzy mogą śledzić wymianę zdań między tymi dwoma twórcami.

Za pomocą kanału nadawczego Mark Zuckerberg może bezpośrednio informować członków czatu o nowościach, tym samym budować ich zaangażowanie, zaufanie i przywiązanie do całej firmy.

Freelancerzy, m.in. graficy, specjaliści ds. contentu, social media managerowie, itp., mogą wykorzystać kanał nadawczy na Instagramie do stworzenia przestrzeni, w której będą dzielić się swoimi poradami, pracami, czy przemyśleniami. Przykładem jest Xian, designerka, która stworzyła kanał nadawczy o nazwie Content Club. Swoim obserwującym udostępnia np. darmowe szablony zrobione w Canvie, dzieli się wskazówkami oraz swoją wiedzą.

Kanał nadawczy freelancera może być ciekawym sposobem na uzupełnienie jego portfolio i zapunktowanie u potencjalnego zleceniodawcy. dzięki czasu może udostępniać linki do swoich prac, opowiadać o swoim doświadczeniu i wykazywać się wiedzą branżową.

Marie Forleo to amerykańska przedsiębiorczyni i założycielka firmy Marie Forleo International. Jej książka Everything Is Figureoutable otrzymała nagrodę New York Times Bestsellers. Marie na swoim kanale nadawczym o nazwie Love Notes zgromadziła ponad 10 tys. członków. W wiadomościach do obserwujących dzieli się motywującymi poradami oraz aktualnościami z jej życia zawodowego (np. zaproszenie do udziału w webinarze).

Twórczyni dzięki kanału nadawczego buduje swoją markę osobistą, co pośrednio przekłada się również na promocję i pozycje jej firmy. Jako główna ambasadorka może informować potencjalnych klientów o aktualnościach, produktach i planowanych działaniach.

Jak marki mogą korzystać z kanału nadawczego?

Jak już wspominałam, konta firmowe na Instagramie nie mają dostępu do funkcji kanału nadawczego. Taki czat mogą utworzyć jedynie twórcy. Powyższe przykłady pokazują jednak, iż są sposoby na pośrednie wykorzystanie kanału przez marki.

  1. Współpracuj z Influencerami w nowy sposób
  2. Jeżeli Twoja firma współpracuje z Influencerami, możecie rozszerzyć kanały promocji w warunkach umowy o kanał nadawczy danego influencera. W ten sposób dotrzesz z reklamą swoich produktów (usług) do najbardziej zaangażowanych i lojalnych odbiorców danego twórcy. Określcie jednak, czy ma to być wiadomość na czasie w formie tekstowej, głosowej, czy wideo, a może link do Twojej strony.

  3. Zostań głównym ambasadorem swojej marki
  4. Jesteś założycielem lub współzałożycielem firmy? Stwórz swój profil twórcy na Instagramie i otwórz kanał nadawczy dotyczący działań Twojej organizacji. Jako przykład możesz traktować Marka Zuckerberga, który na swoim koncie utworzył kanał dotyczący Meta. W ten sposób zyskujesz bezpośredni kanał dotarcia do stałych i potencjalnych klientów, dzięki którego możesz informować o zmianach, nowościach, czy ulepszeniach. Skorzystaj także z ankiet w celu zaangażowania odbiorców i poznania ich opinii, np. na temat wprowadzenia do oferty nowego produktu (usługi).

    Jako twórca możesz także zaprosić innych pracowników firmy do współtworzenia kanału nadawczego marki. Dzięki temu klienci będą mogli lepiej poznać Wasz zespół oraz osoby odpowiedzialne za konkretne działania firmy. Wpłynie to również korzystnie na wizerunek marki, która zacznie się kojarzyć z transparentnością i autentycznością.

  5. Buduj silną markę osobistą

Jesteś freelancerem? Kanał nadawczy to dodatkowe narzędzie do budowania silnej marki osobistej. Dzięki temu możesz zaprezentować swoją wiedzę, doświadczenie, czy portfolio w dodatkowy i nieoczywisty sposób, publikując linki do swoich dzieł (np. napisanych artykułów lub stworzonych grafik). Potencjalni zleceniodawcy, śledząc wiadomości, które udostępniasz w swoim czacie, mogą lepiej poznać Twoje prace, sposób działania, a choćby Twój charakter. Dzieląc się poradami z uczestnikami kanału nadawczego, budujesz także swoją pozycję eksperta.

Podsumowanie

Platformy społecznościowe rozwijają się w szybkim tempie. Wiele z wprowadzanych nowości ma pomóc twórcom i przedsiębiorcom docierać do obserwatorów i rozwijać swoje biznesy. Dobrym tego przykładem są kanały nadawcze na Instagramie, które chociaż nie bezpośrednio, mogą pomóc markom budować świadomość oraz zwiększać ruch na stronie i sprzedaż. jeżeli więc wciąż zastanawiasz się, czy ta funkcja jest dla Ciebie korzystna, przetestuj ją na różne sposoby. Pamiętaj jednak, iż kluczem do sukcesu jest przemyślana strategia oraz systematyczność i autentyczność.


Izabela Pięta,
Specjalistka ds. marketingu oraz kampanii marketingowych w social mediach.

W swojej pracy śledzi nowości i trendy zarówno marketingowe, jak i z innych branż, takich jak HR, e-commerce, czy IT. Zdobytą wiedzę i obserwacje przekłada na kreatywne rozwiązania pozwalające opracowywać skuteczne strategie marketingowe.

Idź do oryginalnego materiału