Program „Mój rower elektryczny” ma na celu obniżenie zużycia paliw emisyjnych poprzez wsparcie zakupu rowerów elektrycznych i wózków elektrycznych, promowanie ekologicznych środków transportu oraz rozwój dobrych praktyk transportowych.
Na dopłaty do elektrycznych rowerów i wózków Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) planuje przeznaczyć 300 mln zł.
Na co przysługuje dofinansowanie z programu Mój rower elektryczny?
Dofinansowanie w ramach programu „Mój rower elektryczny” jest przewidziane dla rowerów elektrycznych wyprodukowanych nie wcześniej niż 24 miesiące przed datą zakupu i obejmuje ono:
- rowery elektryczne,
- rowery elektryczne transportowe,
- wózki rowerowe.
Pojazd objęty dofinansowaniem będzie musiał zostać zarejestrowany na policji.
Definicje
- Rower elektryczny
- Rower elektryczny transportowy (cargo)
- Wózek rowerowy
Jako rower elektryczny należy rozumieć nowy pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem, wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.
Przez rower elektryczny transportowy (cargo) należy rozumieć nowy pojazd zbudowany lub przystosowany do przewozu towarów bądź osób o parametrach takich samych jak wyżej wspomniany rower elektryczny.
Przez wózek rowerowy należy rozumieć nowy pojazd o szerokości powyżej 0,9 m przeznaczony do przewozu osób lub rzeczy wyposażony w napęd elektryczny o parametrach wskazanych przy definicji roweru elektrycznego.
Nie planuje się, aby dopłaty były przyznawane na rowery elektryczne w leasingu.
Kto może skorzystać z programu Mój rower elektryczny
Dotacja na rower elektryczny jest przeznaczona dla osób indywidualnych, samorządów, a także dla określonych przedsiębiorców.
Z grantu na rower elektryczny będą mogli skorzystać przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą oznaczoną PKD:
- 49.41 – transport drogowy towarów,
- 53.10 – działalność pocztowa objęta obowiązkiem świadczenia usług powszechnych (operatora publicznego),
- 53.20 – pozostała działalność pocztowa i kurierska,
- 77.21 – wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego.
Wysokość dofinansowania z programu Mój rower elektryczny
Kwota dofinansowania miałaby wynosić 50% kosztów kwalifikowanych, jednak nie więcej niż:
- 5 tys. zł – dla rowerów elektrycznych,
- 9 tys. zł – dla rowerów elektrycznych transportowych cargo i wózków rowerowych.
Wsparcie ma mieć formę refundacji po zakupie pojazdu.
Będzie można ubiegać się o dofinansowanie więcej niż jednego pojazdu, przy czym zakup każdego pojazdu traktowany będzie jako osobne przedsięwzięcie.
Koszty kwalifikowane
Kosztami kwalifikowanymi do dopłaty będą:
- wydatki związane z zakupem nowego roweru elektrycznego, nowego roweru elektrycznego transportowego (cargo), nowego wózka rowerowego rozumiane jako cena nabycia pojazdu wskazana na fakturze VAT lub paragonie imiennym potwierdzających zakup nowego pojazdu;
- podatek VAT – wyłącznie w przypadku, o ile zakupiony pojazd nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych tym podatkiem.
Przez datę zakupu pojazdu należy rozumieć datę zapłaty za pojazd lub datę ostatniej raty/części zapłaty za pojazd.
Od kiedy dofinansowanie roweru elektrycznego?
Projekt nowego programu jest w tej chwili na etapie konsultacji społecznych, które potrwają do 18 lipca 2024 roku.
W tym czasie każdy może zgłosić uwagi do projektu nowego programu NFOŚiGW „Mój rower elektryczny”. Uwagi należy przesyłać na adres: [email protected] (w tytule wiadomości należy wskazać Konsultacje społeczne „Mój rower elektryczny”).
Jeśli program zostanie zatwierdzony, planuje się, aby był realizowany w latach 2025-2029.
Stan na dzień 11.07.2024 roku.