Nie daj się zrobić na MEGA szaro w Black Friday! Porady UOKiK

3 godzin temu
  • Atakują nas MEGA okazje, SUPER ceny, HIPER wyprzedaże. Łatwiej jest teraz podjąć odruchową decyzję zakupową w kilka sekund.
  • Co możesz przegapić? Rozsądek oraz prawdziwą najniższą cenę, pułapkę odroczonych płatności, szybki klik na sprytnie zaprojektowanym ekranie, zakup niechcianego towaru z Azji.
  • Podpowiadamy, jak przejść przez Black Friday z większą kontrolą nad tym, co kupujemy.


Wypowiedź Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego


Wypowiedź Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego

Black Friday to start przedświątecznego szaleństwa zakupowego. Czas łowców okazji i rekordowych zysków sklepów. To też czas zwiększonego ryzyka, iż konsumenci wpadną w pułapki – nadmiernych zakupów i zadłużonych portfeli. Dlatego przypominamy, na co zwracać uwagę, gdy rozpraszają nas wabiące reklamy i witryny sklepowe.

– Black Friday to początek wielkich akcji reklamowych i promocyjnych. W tej gorączce zakupowej i wywieranej na konsumentów niezwykle silnej presji, starajmy się podejmować uważne i rozsądne decyzje. Przypominam, iż obniżki cen powinny być jasno i czytelnie oznaczone, tak jak warunki dostępności towarów, dostaw i płatności. Życzę nam wszystkim świadomych i bezpiecznych zakupów - mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

MEGA rabat? Sprawdź najniższą cenę z 30 dni

W promocjach liczą się liczby – to one mają przyciągnąć Twoją uwagę. Nie tylko przekreślona kwota i wielkie „-70%”, ale także czytelna i jasna najniższa cena z 30 dni przed obniżką. To od niej powinien być naliczony rabat. Informacja o tej cenie powinna pojawić się wszędzie tam, gdzie sklep kusi obniżką: na etykiecie, w e-sklepie czy aplikacji. Dzięki temu możesz ocenić, czy rabat to realna obniżka czy tylko MEGA trik sprzedażowy i podmiana etykiety. Więcej o zasadach oznaczania cen w naszym komunikacie prasowym i wyjaśnieniach.

SUPER okazje z drugiego końca świata

W mediach społecznościowych i wyszukiwarkach pojawia się wiele reklam, które na pierwszy rzut oka wyglądają jak atrakcyjne oferty rodzimych sklepów: polsko brzmiąca nazwa, opowieść o „likwidacji magazynu”, obietnice obniżek do -80%. Dopiero po zajrzeniu do regulaminu okazuje się, iż faktycznym sprzedawcą jest przedsiębiorca spoza UE, a strona działa na zasadzie pośrednictwa lub dropshippingu. Więcej o związanych z tym SUPER pułapkach jest w naszym poradniku „Zakupy z Azji?”.

HIPER łatwe zadłużenie

Oferty „Kup teraz, zapłać później” wabią szczególnie przy droższych zakupach. Reklamy podkreślają wygodę, szybkość i nierzadko „0 zł na start”. Pamiętaj, iż w praktyce to forma kredytu lub pożyczki. Brak terminowej spłaty może oznaczać odsetki, opłaty i inne koszty, które zamieniają wygodę w HIPER obciążenie Twojego budżetu. Zobacz jak działają usługi odroczonej płatności i „Sprawdź, czy Cię stać!”.

ULTRA sprytne ekrany

Wyprzedaże to idealne warunki dla dark patterns – sprytnych i zwodniczych rozwiązań na stronach i w aplikacjach, które popychają Cię do nieświadomego wyboru, na którym zarabia sprzedawca. Zegar odliczający „ostatnie minuty” promocji, który resetuje się po odświeżeniu strony, koszyk automatycznie dopisujący ubezpieczenie czy utrudnienia w rezygnacji z subskrypcji, którą włączasz jednym kliknięciem – to przykłady takich ULTRA trików. Uważaj!

EKSTRA siły marketingu, ale…

Sklepy, platformy e-commerce i influencerzy zasypują nas przekazami reklamowymi, ale to Ty decydujesz, co trafia do koszyka i za co zapłacisz. Oznaczenia „bestseller”, liczba lajków, entuzjastyczne komentarze, presja w postaci „ostatnich sztuk” i „okazji życia” mają wzbudzić Twoje emocje i zaangażowanie. Wywołać poczucie, iż wszyscy kupują, iż dużo stracisz, jeżeli nie skorzystasz z okazji. Świadomość, iż to element strategii sprzedażowej, pomaga zachować EKSTRA dystans i nie reagować automatycznie. Jak się przed tym bronić i bardziej świadomie podejmować decyzje podpowiadamy w naszym poradniku „Ty też masz wpływ!”.

Po jeszcze więcej MEGA porad na Black Friday zajrzyj do grafik!