W latach 2020-2022 (I połowa) Minister Edukacji i Nauki dopuszczał podręczniki do użytku szkolnego zgodnie z przepisami. Jednak proces wyboru rzeczoznawców do opiniowania podręczników był nieprzejrzysty. Nie ustalono zasad ani kryteriów wyłaniania takich osób. W praktyce o wyborze rzeczoznawców decydowały wiedza, doświadczenie i subiektywne opinie pracowników Ministerstwa. Brak procedur skutkował m.in. opiniowaniem podręczników przez ograniczoną liczbę ekspertów – opinie dla podręczników do kształcenia ogólnego sporządziło zaledwie 24% rzeczoznawców ujętych na liście prowadzonej przez Ministra. Innym efektem braku przejrzystości w procesie dopuszczania podręczników do użytku szkolnego był stwierdzony przez NIK przypadek konfliktu interesów: podręcznik zgłoszony przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne opiniował rzeczoznawca, który jednocześnie był autorem książek publikowanych przez tego wydawcę.
Podstawowymi aktami prawnymi regulującymi kwestię dopuszczania podręczników do użytku szkolnego są: ustawa o systemie oświaty oraz rozporządzenie w sprawie dopuszczania podręczników. Aby podręcznik mógł być dopuszczony do użytkowania w szkołach, najpierw jego wydawca składa wniosek do ministra adekwatnego do spraw oświaty i wychowania. Następnie minister bada wniosek pod kątem formalnym, po czym zleca opiniowanie podręcznika wskazanym przez siebie rzeczoznawcom. jeżeli opinie są pozytywne, minister dopuszcza podręcznik do użytku szkolnego. Nauczyciele samodzielnie decydują o tym, czy będą korzystać z wybranego przez siebie podręcznika, czy z innych materiałów edukacyjnych lub ćwiczeniowych. Mogą również prowadzić proces kształcenia bez korzystania z takich pomocy dydaktycznych.

Etapy dopuszczania podręcznika do użytku szkolnego
- Od wydawcy podręcznika do Ministra wpływa wniosek o jego dopuszczenie do użytku szkolnego
- Wniosek jest badany, czy spełnia wymagania formalne, tzn. zawiera załączony w wymaganej formie podręcznik, wymagane prawem oświadczenia, dowód wniesionej opłaty itp.
- Minister dokonuje wyboru trzech rzeczoznawców z prowadzonej przez siebie listy celem sporządzenia przez nich dwóch opinii merytoryczno-dydaktycznych i jednej opinii językowej
- Wydawca przekazuje podręcznik do opiniowania każdemu ze wskazanych przez Ministra rzeczoznawców
- Rzeczoznawcy sporządzają opinie w terminie 30 dni od dnia otrzymania egzemplarza podręcznika do opiniowania
- Gdy wszystkie trzy opinie sporządzone przez rzeczoznawców są pozytywne, to spełniony jest warunek uzyskania dopuszczenia podręcznika do użytku szkolnego i Minister wydaje decyzje administracyjna o jego dopuszczeniu
- Minister wpisuje podręcznik na prowadzona przez siebie listę podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego, a wydawca zamieszcza w podręczniku adnotacje o jego dopuszczeniu
- Nauczyciel ma prawo wyboru podręcznika do nauczania
Źródło: opracowanie własne NIK na podstawie ustaleń kontroli.
Sposób dopuszczania podręczników do użytku szkolnego w poszczególnych państwach europejskich jest bardzo zróżnicowany. Np. w Anglii, Walii i Irlandii Północnej tylko wydawnictwa komercyjne mają w swojej ofercie podręczniki, a ich publikacja nie wymaga uprzedniego zatwierdzenia przez ministerstwo. Z kolei we Włoszech, podobnie jak w Hiszpanii stosowanie podręczników nie jest obowiązkowe, a nauczyciele mogą samodzielnie dobierać odpowiednie pomoce naukowe. Autonomii w doborze podręczników nie ma natomiast w Grecji, gdzie podręczniki zatwierdzane są na poziomie centralnym, a w całym kraju obowiązuje jeden zestaw podstawowych materiałów edukacyjnych. Ciekawym przykładem jest Słowacja, gdzie - podobnie jak w Polsce - treść podręczników podlega ocenie Ministerstwa Edukacji, ale dobór rzeczoznawców sporządzających opinię dokonywany jest losowo dzięki generatora liczb losujących z rejestru rzeczoznawców.

Stopień autonomii szkół w zakresie wyboru podręcznika
- Pełna autonomia
oznacza, iż szkoła samodzielnie podejmuje decyzje w granicach określonych przez krajowe/lokalne ustawodawstwo lub przepisy. Władze oświatowe mogą udzielać wskazówek, ale nie ograniczają one autonomii szkoły.
- Bułgaria
- Czechy
- Dania
- Estonia
- Finlandia
- Francja
- Hiszpania
- Holandia
- Irlandia
- Islandia
- Litwa
- Malta
- Portugalia
- Rumunia
- Szwecja
- Wielka Brytania
- Włochy
- Ograniczona autonomia
Ograniczona autonomia oznacza, ze odpowiedzialność jest dzielona z centralnymi i/lub lokalnymi władzami oświatowymi.
Przykłady takich praktyk obejmują następujące sytuacje: szkoły podejmują decyzje wspólnie z centralnymi i/lub lokalnymi władzami oświatowymi lub składają wnioski do zatwierdzenia; szkoły podejmują decyzje na podstawie zestawu możliwości określonych przez centralne i/lub lokalne władze oświatowe; szkoły posiadają pewna autonomie w danym obszarze, ale muszą odwoływać się do centralnych i/lub lokalnych władz oświatowych.- Albania
- Austria
- Belgia
- Bośnia i Hercegowina
- Chorwacja
- Czarnogóra
- Luksemburg
- Łotwa
- Niemcy
- Norwegia
- Polska
- Serbia
- Słowacja
- Słowenia
- Szwajcaria
- Brak autonomii
Brak autonomii oznacza, ze decyzje podejmują wyłącznie centralne lub lokalne władze oświatowe, chociaż na określonym etapie procesu mogą być one konsultowane ze szkołą.- Cypr
- Grecja
- Macedonia
- Turcja
Źródło: opracowanie własne NIK na podstawie Eurydice.
Proces dopuszczania podręczników
W latach 2020-2022 (do 30 czerwca) dopuszczanie przez Ministra Edukacji i Nauki podręczników odbywało się zgodnie z przepisami. Jednak proces wybierania rzeczoznawców do opiniowania podręczników był nieprzejrzysty, co stwarzało ryzyko wystąpienia konfliktu interesów.
Nie opracowano szczegółowych zasad ani kryteriów doboru rzeczoznawców, w tym sposobu dokumentowania całego procesu. Nie zawierały ich ani wewnętrzne procedury MEN, ani rozporządzenie Ministra w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego podręczników. W konsekwencji rzeczoznawców wybierano przede wszystkim w oparciu o ich dyspozycyjność czasową oraz brak przesłanek, na podstawie których nie mieliby oni prawa do opiniowania podręcznika. Ważnym kryterium wyboru rzeczoznawcy, zwłaszcza jeżeli konieczne było sporządzenie dodatkowej opinii o podręczniku, był tytuł naukowy. Natomiast w przypadku podręczników do nauczania historii jednym ze wskazań była specjalizacja rzeczoznawcy w danym okresie historycznym.
Podczas wyboru rzeczoznawców nie brano pod uwagę ich doświadczenia w prowadzeniu zajęć dydaktycznych na etapie edukacyjnym, do którego przeznaczony był opiniowany podręcznik. Pracownicy Ministerstwa wyznaczali rzeczoznawców w oparciu o własną wiedzę i doświadczenie oraz subiektywne opinie.
Wybór rzeczoznawców nie był dokumentowany – brakowało m.in. pisemnego uzasadnienia dla dokonanego wyboru. Przedstawiciele MEiN nie przedstawili dowodów na to, iż przy wskazywaniu rzeczoznawców kierowali się kryteriami rozumianymi jako rekomendacje wydawane przez uprawnione instytucje czy organizacje w ramach procedury wpisywania ich na listę.
Efektem braku przejrzystości w procesie wyłaniania przez MEiN rzeczoznawców do opiniowania podręczników był ujawniony przez kontrolerów NIK przypadek konfliktu interesów. Okazało się, że do sporządzenia opinii na temat podręcznika zgłoszonego przez Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne wskazano rzeczoznawcę, który był autorem książek wydawanych przez to wydawnictwo. Było to niezgodne z ustawą o systemie oświaty i podpisanym przez niego oświadczeniem. Co istotne, Ministerstwo przyjęło oświadczenie rzeczoznawcy bez wcześniejszej weryfikacji.
W związku z brakiem ustalonych procedur i ich dokumentowania, zgłoszone do MEiN podręczniki opiniowało tylko 189 spośród 792 rzeczoznawców do kształcenia ogólnego, wpisanych na prowadzoną przez MEiN listę. Część ekspertów sporządzała opinie wielokrotnie - choćby do 21 razy.
Ponadto MEiN nie wyegzekwowało terminowego opiniowania od 106 rzeczoznawców. Z tytułu opóźnienia lub nienależytego wykonania przez nich umowy Ministerstwo nałożyło w sumie 210 kar umownych na łączną kwotę prawie 13 tys. zł. NIK zauważa, iż zgodnie z przepisami, w przypadku dwukrotnego, nieuzasadnionego przekroczenia terminu na sporządzenie opinii, Minister może skreślić rzeczoznawcę z listy. Tymczasem w przypadku 46 rzeczoznawców kary nakładano wielokrotnie. NIK zwraca uwagę, iż Minister nie stworzył odpowiednich procedur, które umożliwiłyby mu skuteczne egzekwowanie terminowego sporządzania opinii przez rzeczoznawców. NIK dostrzega konieczność doprecyzowania zapisów w umowach z rzeczoznawcami tak, by umożliwić monitorowanie terminowości wydawania przez nich opinii w każdym przypadku, a nie tylko w sytuacji otrzymania informacji o opóźnieniach od wydawców.
Zapewnienie uczniom dostępu do podręczników
W okresie objętym kontrolą NIK do użytku szkolnego dopuszczono w sumie 297 podręczników, z czego: 279 do kształcenia ogólnego, 10 dla mniejszości narodowych, etnicznych oraz posługujących się językiem regionalnym, cztery do kształcenia specjalnego i cztery do kształcenia w zawodach.
W latach 2019-2022 (do 30 czerwca) Minister udzielił organom prowadzącym dotacji celowej na wyposażenie klas I-VIII szkół podstawowych w podręczniki lub materiały edukacyjne, ćwiczeniowe oraz na refundację kosztów poniesionych na zapewnienie podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych w łącznej kwocie ponad 1,2 mld zł. Wspierał również wyposażanie placówek nauczania języka polskiego i w języku polskim za granicą, przeznaczając na ten cel ponad 7 mln zł w latach 2020-2021. Dotacja celowa wypłacona przez Ministra w latach 2020-2021 na podręczniki, materiały edukacyjne i ćwiczeniowe dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wyniosła ok. 4,7 mln zł.

Kwoty udzielonych dotacji (wg stanu na 30 czerwca 2022 r.)
267597 tys. zł | 17770,9 tys. zł |
354780,4 tys. zł | 13817,2 tys. zł |
424063 tys. zł | 17770,9 tys. zł |
173612,4 tys. zł | 0 zł |
Dotacje celowe na wyposażenie klas I–VIII podstawowych w podręczniki lub materiały edukacyjne, ćwiczeniowe oraz na refundacje kosztów poniesionych na zapewnienie podręczników (stan na dzień 30.06.2022 r.)
Źródło: opracowanie własne NIK na podstawie ustaleń kontroli.
Trzeba podkreślić, iż jednocześnie Minister kontynuował działania na rzecz zwiększenia oferty podręczników do kształcenia specjalnego i zawodowego. Była to reakcja MEiN na wnioski skierowane przez NIK po kontrolach: Dostępność podręczników szkolnych (2015 r.) oraz Kształcenie w szkołach specjalnych (2020 r.).
Zarzuty ekspertów dotyczące treści podręczników
W lutym 2021 r. Minister Edukacji i Nauki powołał zespół składający się z 14 ekspertów, którzy mieli stworzyć raport na temat funkcjonowania systemu dopuszczania podręczników do użytku szkolnego. Wnioski z raportu miały służyć zmianie przepisów i procedur, a ostatecznie poprawie jakości podręczników. W raporcie z marca 2021 r. eksperci ocenili treść 47 podręczników do szkół średnich z wybranych przedmiotów i sformułowali wnioski dla rzeczoznawców, autorów i wydawców. Zdaniem ekspertów rzeczoznawcy MEiN powinni zwracać większą uwagę na zgodność treści podręczników z podstawą programową. Oceniający wskazywali też, iż podręczniki zawierają za dużo szczegółowych treści, są mało atrakcyjne, poza tym zdarzają się nieścisłości, a choćby błędy merytoryczne. Podkreślano również, iż podręczniki często pomijają kontrowersyjne, a jednocześnie bardzo istotne kwestie, takie jak aborcja czy eutanazja. Dodano, iż brakuje przygotowania dydaktycznego rzeczoznawców, którzy nie znają szkolnych realiów. W ocenie NIK raport nie odnosił się bezpośrednio do wszystkich elementów systemu dopuszczania podręczników do użytku szkolnego, np. doboru rzeczoznawców, a skupiał się głównie na treści podręczników.
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Jednostką wspierającą ministra ds. oświaty jest Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie. Ośrodek odpowiada m.in. za opracowywanie i udostępnianie podręczników, materiałów edukacyjnych i pomocniczych w formie papierowej lub elektronicznej w zakresie kształcenia ogólnego. W okresie objętym kontrolą opracowano w ORE 11 takich pozycji. ORE gromadzi i upowszechnia materiały informacyjne i edukacyjne zwłaszcza za pośrednictwem Biblioteki Cyfrowej Ośrodka, w której na 25 maja 2022 r. udostępniono ponad 1000 woluminów. Na przestrzeni ostatnich 15 lat użytkownicy korzystali z tych zasobów średnio ok. 2,5 mln razy rocznie.
Ośrodek Rozwoju Edukacji wspiera też placówki edukacyjne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, udostępniając nauczycielom tam pracującym dedykowane materiały edukacyjne i merytoryczne. W okresie objętym kontrolą ORE dokonał odbioru 52 adaptacji podręczników szkolnych i książek pomocniczych dla uczniów niewidomych i słabowidzących, a także zapewnił wydruk i dystrybucję do szkół prawie 2 tys. egzemplarzy zaadaptowanych podręczników w druku powiększonym i w systemie Braille’a. W ramach obsługi aplikacji „Podręczniki dla uczniów z niepełnosprawnościami”, Ośrodek zamieszczał wersje elektroniczne zaadaptowanych podręczników szkolnych. Wspierał również kształcenie zawodowe poprzez tworzenie i prowadzenie ogólnopolskiej sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli szkół zawodowych kształcących w zawodach unikatowych (takich jak np.: kaletnik, zdun, kowal, kamieniarz).
Wnioski NIK do Ministra Edukacji i Nauki
- opracowanie procedury wyboru rzeczoznawców do sporządzania opinii na temat podręczników, w tym zasad i kryteriów tego wyboru oraz sposobu dokumentowania podejmowanych czynności;
- uwzględnianie – podczas wyboru rzeczoznawców – ich doświadczenia w prowadzeniu zajęć dydaktycznych na etapie edukacyjnym, do którego ma być przeznaczony podręcznik będący przedmiotem procedury dopuszczenia do użytku szkolnego;
- opracowanie i wdrożenie odpowiednich procedur mających na celu skuteczne egzekwowanie terminowego sporządzania opinii przez rzeczoznawców lub/i podjęcie działań mających na celu doprecyzowanie treści postanowień umów zawartych z rzeczoznawcami w taki sposób, aby możliwe było prawidłowe i efektywne monitorowanie ich obowiązków;
- stosowanie procedur zakupu, określonych w Zarządzeniu Dyrektora Generalnego MEiN w sprawie organizacji udzielania zamówień publicznych i dokonywania zakupów w MEiN, w odniesieniu do umów o dzieło zawieranych z rzeczoznawcami w przedmiocie opiniowania podręczników.