NIK o funkcjonowaniu Grupy Kapitałowej Polski Holding Hotelowy

2 godzin temu

Przekazanie przez Skarb Państwa 551,3 mln zł z Funduszu Reprywatyzacji na dokapitalizowanie Polskiego Holdingu Hotelowego sp. z o.o. było nielegalne. Nie została bowiem wskazana, ani choćby przyjęta przez Radę Ministrów, strategia (lub program) wskazująca cele, których realizacji służyć miało nabycie udziałów PHH. W związku z nieprawidłowościami w przekazaniu tych środków finansowych, NIK skierowała do prokuratury zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przekroczenia uprawnień przez funkcjonariuszy publicznych. Mimo występujących opóźnień, PHH zrealizował zaplanowane przejęcia spółek posiadających obiekty hotelowe oraz sukcesywnie remontował i oddawał po modernizacji do użytku hotele o podwyższonym standardzie, w tym działające w ramach międzynarodowych sieci hotelowych oraz pod nowo utworzoną marką własną.

W maju 2018 r. Prezes Rady Ministrów zaakceptował koncepcję konsolidacji aktywów hotelowych i noclegowych należących do Skarbu Państwa. Celem była poprawa wykorzystania potencjału posiadanych obiektów hotelarskich. Podmiotem konsolidującym została posiadająca doświadczenie branżowe spółka Chopin Airport Development sp. z o.o., której nazwę zmieniono następnie na Polski Holding Hotelowy (PHH lub Holding). Skonsolidowana grupa miała być silnym, nowoczesnym i profesjonalnym polskim przedsiębiorstwem hotelowym, konkurencyjnym w branży i sprawnie zarządzającym bazą obiektów. Założono, iż Holding będzie bardziej rentowny i odniesie korzyści wynikające m.in. ze znacznej redukcji kosztów działalności poprzez wykorzystanie efektu skali oraz silniejszej pozycji przetargowej w ramach grupy kapitałowej. Przejmowane podmioty miały być poddane restrukturyzacji oraz modernizacji w celu podniesienia ich atrakcyjności i wartości księgowej. Grupa PHH liczy w tej chwili ponad 50 hoteli i obiektów z blisko 6 tysiącami pokoi, co czyni ją drugą największą grupą hotelową w kraju i pierwszą z wyłącznie polskim kapitałem. Grupa współpracuje – jako franczyzobiorca – z czołowymi światowymi sieciami hotelowymi.

Uzasadnieniem dla podjęcia kontroli była przede wszystkim potrzeba sprawdzenia czy dokapitalizowanie Polskiego Holdingu Hotelowego przez Skarb Państwa było zgodne z założonym celem i prawidłowo zrealizowane, a także czy zostało wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem, a zatem czy spółki funkcjonujące w grupie kapitałowej skutecznie realizowały zamierzenia rozwojowe.

Nieprawidłowe dokapitalizowanie

Polski Holding Hotelowy w latach 2019–2022 otrzymał wsparcie w postaci środków finansowych pochodzących z Funduszu Reprywatyzacji i Funduszu Inwestycji Kapitałowych w kwocie 1,2 mld zł – 801,3 mln zł z Fundusz Reprywatyzacji i 398,7 mln zł z Funduszu Inwestycji Kapitałowych, a także wsparcie w postaci udziałów lub akcji spółek, posiadających obiekty hotelowe, o wartości 202,1 mln zł. Największa część dokapitalizowania pochodziła z Funduszu Reprywatyzacji, który został utworzony w 2005 r. w celu wypłaty odszkodowań za bezprawnie przejęte mienie po wojnie, a w wyniku zmiany przepisów w 2019 r. stał się narzędziem służącym do dofinansowania państwowych spółek.

Opis grafiki

Dokapitalizowanie PHH środkami z Funduszu Reprywatyzacji i Funduszu Inwestycji Kapitałowych

  • I etap konsolidacji: 450 mln zł
    • 250 mln zł — FR 2019
    • 200 mln zł — FR 2022
  • II etap konsolidacji: 750 mln zł
    • 398,7 mln zł — FIK 2021
    • 351,3 mln zł — FR 2021
  • Środki z FR i FIK razem: 1 200 mln zł
    • 848,7 mln zł — Środki na modernizację obiektów hotelowych
  • Środki z FR razem: 801,3 mln zł
    • 551,3 mln zł — Środki z FR przekazane łącznie z naruszeniem przepisów
    • 351,3 mln zł — Środki na zakup udziałów lub akcji spółek

Źródło: opracowanie własne NIK na podstawie wyników kontroli

Prezes Rady Ministrów reprezentował Skarb Państwa przekazując Polskiemu Holdingowi Hotelowemu 1,2 mld zł. dokapitalizowania. Część dokapitalizowania z Funduszu Reprywatyzacji w wysokości 551,3 mln zł została przekazana nieprawidłowo, bo bez spełnienia wymaganych warunków. Wnioskodawca (PHH) nie wskazał strategii lub programu przyjętego przez Radę Ministrów, realizacji których służyć miało nabycie udziałów, lub wskazał wadliwie Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, która nie określała polityki Rady Ministrów w kwestii konsolidowania państwowych aktywów hotelowych. Minister Aktywów Państwowych w przekazanych do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów pozytywnych opiniach dotyczących objęcia udziałów PHH za kwotę 551 mln zł nie wskazał na powyższą wadliwość wniosków PHH.

Niespełnienie przez PHH warunku wskazania strategii, której cele mogłyby być zrealizowane poprzez konsolidację aktywów hotelowych lub świadczenie usług turystyczno-hotelowych wynikało z faktu, iż Rada Ministrów nie przyjęła takiego dokumentu. W ocenie NIK działania premiera dotyczące koncepcji konsolidacji aktywów hotelowych i realizujące dokapitalizowanie ze środków publicznych przedsięwzięcia komercyjnego, konkurencyjnego w stosunku do przedsiębiorców prywatnych prowadzących działalność w sektorze hotelowym, nie były oparte na polityce społecznej ani gospodarczej państwa.

Opóźniona realizacja koncepcji konsolidacji

Departament Skarbu Państwa w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów przygotował koncepcję konsolidacji aktywów hotelowych i noclegowych należących do Skarbu Państwa w grupie kapitałowej kierowanej przez Polski Holding Hotelowy sp. z o.o. Prezes Rady Ministrów zaakceptował ją w maju 2018 r. Koncepcja została znacząco zmodyfikowana w 2019 r. przez tę spółkę po wykonaniu niespełna 30% zamierzonych działań. Spośród dziewięciu podmiotów planowanych do wniesienia do Polskiego Holdingu Hotelowego do końca 2019 r., pięć nie zostało wniesionych do końca 2024 r. Spośród 63 obiektów hotelowych wniesiono jedynie 17, przy czym nastąpiło to z blisko rocznym opóźnieniem. Dalsza realizacja przyjętej koncepcji konsolidacji została zaniechana. Kolejne działania w tym zakresie proponowane były już przez samą PHH.

Skuteczne zarządzanie i modernizacja

Przygotowanie i realizacja strategii rozwoju PHH, obejmującej konsolidację spółek i aktywów hotelowych należących do Skarbu Państwa lub do spółek z jego udziałem, prowadzona były prawidłowo. W wyniku konsolidacji bazy hotelowo-rekreacyjnej GK PHH zarządzała łącznie 54 hotelami i obiektami, oferującymi blisko 6 tys. pokoi, co dało jej drugą pozycję w rankingu największych grup hotelowych w Polsce. Skuteczność działań PHH została obniżona z powodu nierzetelnego przygotowania uruchomienia programu inwestycyjnego, co spowodowało wydłużenie czasu realizacji modernizacji poszczególnych obiektów hotelowych i wpłynęło na wzrost kosztów.

Opis grafiki

Dokapitalizowanie PHH środkami z Funduszu Reprywatyzacji i Funduszu Inwestycji Kapitałowych

  • Polski Holding Hotelowy sp. z o.o. — 11 obiektów
  • PHH Hotele sp. z o.o. — 11 obiektów (100%)
  • Interferie SA — 5 obiektów (100%)
  • Interferie Medical SPA sp. z o.o. — 1 obiekt (75%)
  • Gliwicka Agencja Turystyczna SA — 1 obiekt (100%)
  • Geovita SA — 12 obiektów (100%)
  • Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Usług Turystycznych sp. z o.o. — 1 obiekt (100%)
  • Elbest sp. z o.o. — 10 obiektów (100%)
  • Przedsiębiorstwo Usługowe „Holtur” sp. z o.o. — 1 obiekt (100%)
  • PHN Property Management sp. z o.o. dawniej PHN PM PHN K sp. z o.o. S.K.A. — 1 obiekt (25%)

* W dniu 1 lutego 2024 r. Gliwicka Agencja Turystyczna SA została połączona z PHH sp. z o.o.

Źródło: opracowanie własne NIK na podstawie wyników kontroli

Skontrolowane spółki: Polski Holding Hotelowy, PHH Hotele sp. z o.o. i Gliwicka Agencja Turystyczna S.A. wykorzystywały środki uzyskane na podstawie umów inwestycyjnych zgodnie z ich przeznaczeniem. Wyodrębnione dla zadań modernizacyjnych rachunki bankowe oraz ewidencja księgowa, zapewniały kontrolę przepływów środków i monitorowanie realizacji zadań. Zmodernizowane obiekty hotelowe uzyskiwały lepsze wyniki finansowe w porównaniu do okresu wcześniejszego. Spółki prawidłowo zarządzały swoim majątkiem. W latach 2019–2023 w Polskim Holdingu Hotelowym znacząco wzrosły aktywa, kapitały oraz przychody i zysk (w 2019 r. – 5,9 mln zł, w 2023 r. – 87,8 mln zł), a także ponad siedmiokrotnie poprawił się wskaźnik rentowności. PHH Hotele w tym okresie uzyskała dodatni wynik finansowy w łącznej kwocie 8,7 mln zł. Uzyskiwała także korzystne wielkości wskaźników ekonomicznych. W GAT, uzyskującej słabsze wyniki finansowe, w okresie objętym kontrolą nastąpiła poprawa relacji przychodów do ponoszonych kosztów.

Niewłaściwy nadzór właścicielski Ministra Aktywów Państwowych

Zarówno w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, jak i w Ministerstwie Aktywów Państwowych wprowadzone zostały wewnętrzne procedury sprawowania nadzoru właścicielskiego. Główne zadania dotyczące wykonywania praw Skarbu Państwa z udziałów w Polskim Holdingu Hotelowym wykonywane były przez Prezesa Rady Ministrów i Ministra Aktywów Państwowych prawidłowo. Natomiast Minister Aktywów Państwowych nierzetelnie sprawował nadzór nad działaniami Rady Nadzorczej PHH dotyczącymi wyznaczania celów zarządczych dla członków Zarządu PHH. Część zadań dotyczących nadzoru właścicielskiego była wykonywana w Ministerstwie Aktywów Państwowych w sposób nazbyt formalistyczny lub ze zwłoką. W Kancelarii Prezesa Rady Ministrów długotrwale procedowano zatwierdzenie części sprawozdań PHH z wykonania umów inwestycyjnych, a także nierzetelnie weryfikowano dane i informacje ujęte w tych sprawozdaniach.

Wnioski i zawiadomienia

Do Ministra Aktywów Państwowych o prowadzenie prawidłowej i rzetelnej weryfikacji wniosków o dokapitalizowanie ze środków Funduszu Reprywatyzacji i Funduszu Inwestycji Kapitałowych pod względem merytorycznym.

Najwyższa Izba Kontroli podtrzymuje w pełni, przedstawiony w Analizie wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej w 2023 r., wniosek do Ministra Finansów o zaprzestanie projektowania przepisów umożliwiających obejmowanie lub nabywanie akcji (udziałów) w spółkach ze środków Funduszu Reprywatyzacji.

Ponadto, Najwyższa Izba Kontroli skierowała do Prokuratury Okręgowej w Warszawie zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przekroczenia uprawnień przez funkcjonariuszy publicznych (art. 231 kk), w związku z przekazaniem PHH kwoty 551,3 mln zł z Funduszu Reprywatyzacji z naruszeniem przepisów.

-->
Idź do oryginalnego materiału