- Projekt ustawy przewiduje automatyczne przejście decyzji administracyjnych wydanych przez powiatowego lekarza weterynarii na nowego prowadzącego zakład w razie jego zbycia, dzierżawy lub ustanowienia użytkowania.
- Nowelizacja eliminuje konieczność ponownej rejestracji i zatwierdzenia zakładu w przypadku zmiany właściciela, co pozwala na ciągłość produkcji bez zbędnej biurokracji.
- Zakłada się wprowadzenie obowiązku informacyjnego wobec powiatowego lekarza weterynarii po zmianie podmiotu prowadzącego zakład – wraz z określeniem terminu i wymaganych dokumentów.
Cel i uzasadnienie zmian
Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie zmian w ustawie z 16.12.2005 r. o produktach pochodzenia zwierzęcego (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 872; dalej: PrPochZwierzU), poprzez dodanie art. 21f-21i.
Jak wynika z uzasadnienia, projekt stanowi odpowiedź na zapowiedzi Rządu dotyczące deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego, z zamiarem poprawy otoczenia prawnego działalności gospodarczej w sektorze spożywczym. w tej chwili zmiana podmiotu prowadzącego zakład, który znajduje się pod nadzorem Inspekcji Weterynaryjnej, wiąże się często z koniecznością przeprowadzenia pełnego procesu rejestracyjnego i zatwierdzającego, mimo iż zakład ten funkcjonuje w niezmienionych warunkach technologicznych i spełnia obowiązujące standardy sanitarne.
Brak jednolitej praktyki w tym zakresie powodował w skali kraju różnice w podejściu organów nadzoru, a także generował zbędne koszty dla przedsiębiorców, w tym związane ze zmianą weterynaryjnych numerów identyfikacyjnych oraz koniecznością wymiany opakowań, etykiet i dokumentacji.
Automatyczne przejęcie decyzji weterynaryjnych
Zasadniczą zmianą przewidzianą w projekcie jest wprowadzenie do PrPochZwierzU mechanizmu automatycznego przenoszenia praw i obowiązków wynikających z decyzji administracyjnych wydanych przez powiatowego lekarza weterynarii (art. 21f ust. 1 PrPochZwierzU). Dotyczy to w szczególności decyzji o:
- zatwierdzeniu projektu technologicznego zakładu;
- rejestracji zakładu;
- zatwierdzeniu lub warunkowym zatwierdzeniu zakładu;
- przedłużeniu warunkowego zatwierdzenia;
- nadaniu uprawnień do produkcji na rynek państwa trzeciego.
Przeniesienie to będzie następowało z mocy prawa, w przypadku zbycia, dzierżawy lub ustanowienia użytkowania całego zakładu na rzecz innego podmiotu. Nowy podmiot nie będzie zobowiązany do ubiegania się o ponowne zatwierdzenie zakładu czy uzyskanie nowych decyzji administracyjnych – wystarczające będzie spełnienie obowiązków informacyjnych wobec organu nadzoru.
Zakres zastosowania i wyłączenia
Zgodnie z projektowanymi przepisami, przejęcie decyzji możliwe będzie wyłącznie w sytuacji, gdy dojdzie do:
- zbycia zakładu w całości;
- wniesienia zakładu jako wkładu do osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej (na podstawie art. 331 § 1 KC);
- wydzierżawienia zakładu;
- ustanowienia użytkowania na całym zakładzie.
W przypadku rozwiązania umowy dzierżawy lub wygaśnięcia użytkowania, decyzje wracają do właściciela zakładu (art. 21f ust. 2 PrPochZwierzU). Projekt przewiduje ograniczenia zastosowania tego mechanizmu – nie obejmuje on m.in. przypadków, w których zakład jest jedynie częściowo wydzierżawiony lub oddany w użytkowanie, ani sytuacji, w których zakład wcześniej był wydzierżawiony lub objęty użytkowaniem, a następnie został zbyty lub wniesiony jako aport.
Ponadto, w odniesieniu do określonych zakładów (art. 20 ust. 1 pkt 1 lit. a PrPochZwierzU), wyłączono stosowanie przepisów rozdziału 7a ustawy z 5.7.2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 170).
Obowiązki informacyjne podmiotu przejmującego zakład
Projekt przewiduje nałożenie nowych obowiązków informacyjnych na podmiot, na który przeszły decyzje związane z zakładem (art. 21g PrPochZwierzU).
Zgodnie z projektowanymi przepisami, podmiot ten zobowiązany będzie do złożenia do powiatowego lekarza weterynarii adekwatnego ze względu na położenie zakładu wniosku o stwierdzenie przejścia na ten podmiot praw i obowiązków wynikających z tych decyzji oraz:
- dokumentów potwierdzających wystąpienie zdarzeń prawnych, w wyniku których z mocy prawa doszło do przejścia na ten podmiot praw i obowiązków wynikających z tych decyzji;
- dokumentów, o których mowa w art. 21 ust. 3 pkt 3 i 5−7 PrPochZwierzU – w przypadkach, o których mowa w tych przepisach
− niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 30 dni od wystąpienia zdarzenia.
Celem tych obowiązków jest zapewnienie ciągłości nadzoru sanitarnego oraz aktualności danych rejestrowych, co ma szczególne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa żywności i umożliwia adekwatne działania organów kontrolnych np. w razie konieczności wycofania niebezpiecznego produktu z rynku.
Potwierdzenie przejścia decyzji przez organ nadzoru
Po otrzymaniu informacji i dokumentów od nowego podmiotu prowadzącego zakład, powiatowy lekarz weterynarii będzie zobowiązany do:
- wydania decyzji administracyjnej potwierdzającej przejście decyzji weterynaryjnych na nowy podmiot, ze wskazaniem każdej z przejętych decyzji (tj. decyzji o zatwierdzeniu projektu technologicznego, o wpisie zakładu do rejestru, o zatwierdzeniu lub warunkowym zatwierdzeniu zakładu, o przedłużeniu warunkowego zatwierdzenia, o zawieszeniu rejestracji lub zatwierdzenia, a także decyzji nadającej uprawnienia do produkcji na rynek danego państwa trzeciego);
- przekazania kopii decyzji potwierdzonych za zgodność z oryginałem;
- aktualizacji danych w prowadzonych przez siebie rejestrach i wykazach, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt. 1 PrPochZwierzU.
Procedura ta ma na celu formalne zabezpieczenie stanu prawnego zakładu i jego pozycji w systemie nadzoru weterynaryjnego.
Etap legislacyjny
Projekt ustawy o zmianie ustawy o produktach pochodzenia zwierzęcego został opublikowany w Rządowym Centrum Legislacji 3.6.2025 r. w tej chwili projekt podlega opiniowaniu. Zgodnie z projektem ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia