Nowelizacja ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji – zwiększenie ochrony dla przedsiębiorców na marketplace’ach

2 tygodni temu

Sejm uchwalił nowelizację ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji[1] w ramach pakietu legislacyjnego wdrażającego przepisy unijnego rozporządzenia P2B (Platform-to-Business Regulation)UE[2], usprawniającego funkcjonowanie rynku wewnętrznego. Nowe przepisy rozszerzają przykładowy katalog czynów nieuczciwej konkurencji o działania w zakresie usług pośrednictwa internetowego i wyszukiwarek internetowych.

Czego dotyczy rozporządzenie P2B i jakie nowe obowiązki nakłada?

Motywacją dla przyjęcia rozporządzenia P2B jest rosnące znaczenie modelu platform-to-business, czyli sytuacji, w której usługi pośrednictwa internetowego lub wyszukiwarki łączą użytkowników biznesowych oferujących towary lub usługi z konsumentami. Chociaż ten model przynosi wiele korzyści dla przedsiębiorców (np. umożliwia dotarcie do większej liczby konsumentów), to również naraża ich na jednostronne nieuczciwe zachowania pośredników.

Rozporządzenie P2B nakłada różne obowiązki na dostawców usług pośrednictwa internetowego i wyszukiwarki. Mowa o zobowiązaniu m.in. do:

  • ujawnienia zasad pozycjonowania ofert poprzez podanie głównych parametrów;
  • publikowania jasnych i zrozumiałych warunków korzystania z usług;
  • konieczności wcześniejszego powiadamiania o planowanych do wprowadzenia zmianach w warunkach korzystania z usług;
  • wskazywania przypadków nierównego traktowania ofert.

Obowiązki mogą różnić się w zależności od tego, czy dotyczą pośrednictwa internetowego lub wyszukiwarki.

Stosowanie rozporządzenia P2B

Chociaż rozporządzenie nie wymaga implementacji do prawa krajowego i stosuje się je bezpośrednio, to kraje członkowskie mają obowiązek ustanowić mechanizmy, które będą miały zastosowanie w przypadku jego naruszeń. W Polsce reguluje to wspomniana wcześniej nowelizacja ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Co jeżeli przedsiębiorca podejrzewa, iż stosowanie są wobec niego czyny nieuczciwej konkurencji?

Takimi praktykami mogą być np.:

  • wykorzystywanie cudzej renomy;
  • wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług;
  • nieuczciwa lub zakazana reklama.

W takiej sytuacji przedsiębiorca może się ubiegać na drodze sądowej m.in. o zaniechanie niedozwolonych działań lub naprawienie szkody.

Zachęcamy do kontaktu w razie pytań o znowelizowane przepisy. Wspieramy także w dostosowaniu się do nowych obowiązków, w tym w przygotowaniu odpowiednich polityk i warunków.


[1] Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji

Idź do oryginalnego materiału