Na stronie Rządowego Centrum Legislacji dostępny jest projekt nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych[1], który zakłada m.in. założenie skrzynki bezpośrednio przez Pocztę Polską oraz możliwość sprawdzenia, czy dany podmiot korzysta z kwalifikowanej usługi doręczenia elektronicznego Poczty Polskiej (tzw. KURDE). Przede wszystkim jednak projekt zawiera informację o wprowadzeniu okresu przejściowego.
Czym jest okres przejściowy?
Od 01.01.2025 r. do 31.12.2025 r., czyli przez pierwszy rok obowiązywania e-Doręczeń, podmiot publiczny, w określonych przypadkach, będzie mógł przesłać korespondencję za pośrednictwem publicznej usługi hybrydowej (tradycyjny list) albo za pośrednictwem ePUAP. Korespondencja doręczona w ten sposób będzie równoważna obowiązkowemu doręczeniu elektronicznemu.
W jakich przypadkach?
Podstawowym warunkiem skorzystania z powyższych metod jest brak adresu do doręczeń elektronicznych po stronie odbiorcy[2].
Modelowo, podmiot publiczny będzie mógł w takiej sytuacji przesłać korespondencję za pośrednictwem usługi hybrydowej – Poczta Polska w sposób zautomatyzowany przygotuje korespondencję do wysyłki drogą tradycyjną.
W drugim przypadku, korespondencja może zostać przesłana przez ePUAP pod warunkiem, iż wniosek w danej sprawie został złożony tą drogą albo strona lub inny uczestnik postępowania złoży wniosek o doręczenie korespondencji za pośrednictwem ePUAP.
Ponadto w okresie przejściowym, w przypadku problemów organizacyjnych po stronie podmiotu publicznego, będzie mógł on przesłać korespondencję w sposób tradycyjny, tj. poza systemem e-Doręczeń.
Wobec powyższego, przez pierwszy rok trzeba czujnie obserwować wszystkie możliwe kanały komunikacji z podmiotami publicznymi (e-Doręczenia, tradycyjna poczta, ePUAP).
[1] https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12388701
[2] o ile odbiorca posiada adres do doręczeń, to jest to równoznaczne z żądaniem przesyłania korespondencji na ten adres.