Jednak skąd brać wciąż nowe pomysły i gdzie szukać pomocnych inspiracji do projektowania innowacyjnych rozwiązań? Coraz częstszym rozwiązaniem staje się zwrot w stronę otwartej innowacji.
Pojęcie samej innowacji często pojawia się w kontekście biznesu i procesu jego udoskonalania. Czym jest jednak otwarta innowacja i jak można wykorzystać jej potencjał w rozwoju własnej firmy?
Otwarta innowacja – definicja
Definiując otwartą innowację, można stwierdzić, iż praktyka ta opiera się na strategicznym otwarciu ogólnego procesu innowacyjnego na zewnętrzne otoczenie. Coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na wykorzystanie potencjał tego modelu, podążając za ideą celowego przepływu wiedzy, pomysłów czy technologii, która docelowo prowadzi do przyspieszenia procesu innowacji. Istotę otwartych innowacji stanowi integracja oraz zastosowanie zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych pomysłów, przy wsparciu dwustronnego przepływu informacji.
W efekcie, oprócz oczywistych inspiracji pochodzących z wnętrza firmy, przedsiębiorstwa zyskują szansę na skorzystanie z pomocnych danych z innych organizacji, co umożliwia opracowanie jeszcze lepszych sposobów dostarczania na rynek produktów czy usług. Jednocześnie również one same pozwalają innym biznesom czerpać z własnych pomysłów i technologii, które akurat nie są użyteczne dla danej jednostki.
Open innovation opiera się więc na współpracy w procesie innowacji, która przynosi korzyści wszystkim zaangażowanym stronom. Dążąc do sprawnego rozwijania pomysłów, firmy podejmują się integracji wiedzy oraz zbiorowej inteligencji. Popularną praktyką jest nawiązywanie współpracy z różnego rodzaju specjalistami spoza firmy, dzięki której, choćby bez konieczności zatrudniania często drogich fachowców, możliwe staje się dotarcie do wysoce nowoczesnych rozwiązań.
Jednak, aby otwarte innowacje przyniosły oczekiwane rezultaty, najważniejsze jest otwarcie się na nowych partnerów biznesowych. Wieloaspektowa kooperacja pozwala zrozumieć przedsiębiorstwom, jak efektywnie wykorzystywać dostępne już pomysły. W takim modelu przewagą staje się więc już nie bycie pierwszym, a umiejętne planowanie i koordynowanie rozwojem własnej firmy.
Open Innovation – postaw na recykling pomysłów
Analizując open innovation, zagadnienie to można porównać do recyklingu pomysłów. Zastanówmy się, dlaczego warto podążać właśnie w tym kierunku.
Możliwości, jakie niesie za sobą otwarta innowacja, pokazują, iż nie należy ograniczać prowadzonej działalności wyłącznie do granic własnych możliwości. Rozwijanie wewnętrznych działów badawczo-rozwojowych stanowi istotny element strategii, jednak często takie działania wymagają dużych nakładów pieniężnych. Decydując się na wykorzystanie w ramach open innovation dostępnych już rozwiązań opracowanych przez inne firmy, zyskujemy szansę na zrealizowanie tych samych celów przy znacznej redukcji kosztów.
W przeciwieństwie do zamkniętej innowacji, która bazuje na kreowaniu i rozwijaniu wyłącznie autorskich pomysłów, wykorzystując wewnętrzne zasoby, open innovation umożliwia optymalne czerpanie korzyści również z odkryć innych firm, usprawniając koncentrację na budowaniu dobrego modelu biznesowego.
Sam proces poszukiwania innowacyjnych rozwiązań opiera się więc na umiejętnym zarządzaniu wiedzą przy wykorzystywaniu także istniejących już zasobów intelektualnych.
Open innovation to kreatywny sposób na łatwe i budżetowe inicjowanie innowacji. Takie podejście zmienia ogólne podejście przedsiębiorców do przewagi konkurencyjnej, która coraz częściej utożsamiana jest z procesem wdrażania rozmaitych pomysłów, również tych zaczerpniętych z zewnątrz organizacji.
Otwarte innowacje łączą się z wieloma korzyściami, które realnie wpływają na powodzenie całej firmy. Podejmowanie działań z tego zakresu ułatwia dostęp do bardziej rozbudowanej puli innowacyjnych pomysłów, uwzględniając rozmaite perspektywy oraz fachową wiedzę specjalistów. Open innovation otwiera również drzwi do nowoczesnych technologii oraz rozwiniętych aplikacji. Jednocześnie, korzystając z zalet bezpośredniego zaangażowania partnerów, zmniejszone zostaje samo ryzyko rozwojowe.
Czym jest sieć otwartych innowacji?
Model otwartych innowacji udowadnia, iż dobre pomysły mogą zostać efektywnie wykorzystane tak naprawdę w każdej branży. Jest to możliwe za sprawą wielowymiarowej współpracy jednostek zaangażowanych w cały proces promowania tego rodzaju innowacji. W rezultacie współcześnie coraz częściej mówi się o istnieniu rozbudowanej sieci otwartych innowacji, która pomaga przedsiębiorcom wzmacniać kulturę otwartych innowacji we własnych biznesach.
Wdrażając do firm odpowiednie systemy, przedsiębiorcy zyskują pomocne narzędzie do zbierania i oceniania poszczególnych pomysłów, automatyzując ogólny proces akceptacji.
Rozwijanie pomysłów zgodnie z koncepcją open innovation opiera się na korzystaniu z doświadczenia i wiedzy całej sieci, która rozpatrywana jest w kategoriach społeczności otwartych innowacji.
Znacznemu uproszczeniu ulega więc proces generowania wspólnych pomysłów, dzięki posługiwaniu się komentarzami oraz licznymi opcjami oceny.
Równocześnie należy jednak podkreślić, iż współdziałanie w ramach open innovation to nie tylko relacja przedsiębiorstwo-przedsiębiorstwo. Tak samo istotną rolę mogą pełnić klienci, konkurenci, konsultanci, uczelnie wyższe czy stowarzyszenia.