[Petycja] Lasy Facebookowe - Instytucje publiczne nie powinny napędzać klientów korporacjom

14 godzin temu

Dyrektor Generalny Lasów Państwowych zarządził, aby każda jednostka organizacyjna Lasów Państwowych prowadziła konto na Facebooku.

autor ilustracji: Jan Kryciński
Każda jednostka organizacyjna Lasów Państwowych zobowiązana jest do prowadzenia oficjalnej strony internetowej jednostki oraz profilu na platformie społecznościowej Facebook. Dopuszcza się równoczesne prowadzenie profili w innych serwisach społecznościowych, jednak obecność na Facebooku jest obligatoryjna

§3 ust. 1 Zarządzenia nr 44 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 14 maja 2025 r.

Uważamy, iż takie zarządzenie jest niedopuszczalne.

Wystosowaliśmy w tej materii petycję do Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych. Możesz dodać swój podpis tutaj:

Podpisz petycję
Facebook nie może być oficjalnym kanałem komunikacji jednostek Lasów Państwowych
Do Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych ul. Grójecka 127 02-124 WarszawaPetycjaw sprawie wycofania obowiązku prowadzenia profili w serwisie Facebook przez jednostki organizacyjne Lasów PaństwowychSzanowny Panie Dyrektorze,apelujemy o rewizję i wycofani…
Petycjeonline.com

Odcinek #41

Ten sam temat poruszamy w najnowszym odcinku podcastu, którego możecie posłuchać dzięki poniższych platform (część z nich jest utrzymywana przez nas):

Naruszenie zasad neutralności technologicznej i równego dostępu

Obowiązkowe wykorzystanie jednej, konkretnej platformy społecznościowej – i to działającej na podstawie amerykańskiego prawa – prowadzi do faworyzowania jednego komercyjnego podmiotu oraz uzależniania komunikacji publicznej od jego decyzji biznesowych i regulaminów.

Ryzyko naruszenia RODO i praw pracowniczych

W celu prowadzenia oficjalnych kanałów informacyjnych na Facebooku, rzecznicy prasowi jednostek LP są zmuszani do wyrażenia zgody na przetwarzanie ich danych osobowych przez firmę Meta, co de facto stanowi warunek wykonywania obowiązków publicznych. Może dojść choćby do sytuacji, w której Facebook zażąda od pracownika jednostki do wysłania mu skanu dokumentu tożsamości - a o ile odmówi, to straci dostęp do platformy - i tym samym nie będzie mógł wykonywać obowiązków służbowych. Pracownicy instytucji publicznej nie powinni być zmuszani do przekazywania danych komercyjnemu podmiotowi zagranicznemu w celu realizacji swoich obowiązków służbowych.

Brak kontroli nad treściami i arbitralna cenzura ze strony Facebooka

Serwis Facebook znany jest z arbitralnego usuwania treści i blokowania kont, często bez jasnego uzasadnienia i z bardzo ograniczoną możliwością skutecznego odwołania się od decyzji. W efekcie publikacje jednostek Lasów Państwowych mogą być w każdej chwili usunięte lub ukryte, bez uprzedzenia i bez możliwości szybkiego przywrócenia. Instytucja publiczna, jaką są Lasy Państwowe, nie powinna uzależniać swojej oficjalnej komunikacji od platformy, nad którą nie ma żadnej kontroli redakcyjnej ani technicznej. Ryzyko cenzury, manipulacji zasięgiem lub nieautoryzowanego usuwania treści stoi w sprzeczności z zasadą przejrzystości i stabilności przekazu publicznego.

Propozycja rozwiązania alternatywnego

Proponujemy, aby obowiązkowym i nadrzędnym kanałem komunikacji każdej jednostki organizacyjnej LP była oficjalna strona internetowa, zawierająca aktualne informacje w formacie dostępnym również poprzez kanał RSS. Takie rozwiązanie:

  • zapewni otwarty, równy dostęp do informacji dla wszystkich obywateli z zachowaniem prywatności,
  • umożliwi ich automatyczną agregację przez media i organizacje społeczne,
  • nie będzie uzależnione od działalności podmiotów trzecich.

Media społecznościowe, w tym Facebook, mogą pełnić funkcję pomocniczą, ale nie powinny być podstawowym źródłem informacji od instytucji publicznej.

Źródła, materiały

Inne materiały poruszone w odcinku podcastu

Śledzące parametry w adresach URL, czyli o fbclid i tym podobnych
Czy wiecie, iż udostępniając linki do materiałów z Facebooka czy YouTube, możecie nieświadomie narażać swoich znajomych na śledzenie ich aktywności przez podmioty zewnętrzne?
Fundacja Internet. Czas działać!Agnieszka Rapcewicz
Co jeżeli nie Facebook, Instagram i reszta? Fediverse!
Coraz głośniej robi się o problemach związanych z sieciami społecznościowymi. Kto ma ostateczną decyzję o tym, jakie treści mogą się znaleźć na Facebooku? Dlaczego prywatna firma może zamknąć konto na Twitterze? Co ma zrobić twórca, któremu algorytm YouTube’a niesłusznie zdemonetyzował filmik?
Fundacja Internet. Czas działać!Kuba Orlik
Dlaczego firmom zależy na tym, abyśmy instalowali aplikacje mobilne?
„Zainstaluj naszą aplikację mobilną!” - krzyczą do nas wyskakujące okienka na rosnącej ilości stron. Jakie korzyści daje autorom stron internetowych wpychanie nam aplikacji mobilnych?
Fundacja Internet. Czas działać!Arkadiusz Wieczorek
Życie bez Facebooka, media społecznościowe
Opowiadamy o naszych doświadczeniach i korzyściach z nieposiadania konta na Facebooku. Przedstawiamy negatywne konsekwencje takie jak manipulacja, polaryzacja społeczeństwa czy też silne uzależnienie, jakie niesie za sobą korzystanie z Facebooka.
Fundacja Internet. Czas działać!Arkadiusz Wieczorek
Idź do oryginalnego materiału