
Dyrektor Generalny Lasów Państwowych zarządził, aby każda jednostka organizacyjna Lasów Państwowych prowadziła konto na Facebooku.

§3 ust. 1 Zarządzenia nr 44 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 14 maja 2025 r.
Uważamy, iż takie zarządzenie jest niedopuszczalne.
Wystosowaliśmy w tej materii petycję do Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych. Możesz dodać swój podpis tutaj:

Odcinek #41
Ten sam temat poruszamy w najnowszym odcinku podcastu, którego możecie posłuchać dzięki poniższych platform (część z nich jest utrzymywana przez nas):
Naruszenie zasad neutralności technologicznej i równego dostępu
Obowiązkowe wykorzystanie jednej, konkretnej platformy społecznościowej – i to działającej na podstawie amerykańskiego prawa – prowadzi do faworyzowania jednego komercyjnego podmiotu oraz uzależniania komunikacji publicznej od jego decyzji biznesowych i regulaminów.
Ryzyko naruszenia RODO i praw pracowniczych
W celu prowadzenia oficjalnych kanałów informacyjnych na Facebooku, rzecznicy prasowi jednostek LP są zmuszani do wyrażenia zgody na przetwarzanie ich danych osobowych przez firmę Meta, co de facto stanowi warunek wykonywania obowiązków publicznych. Może dojść choćby do sytuacji, w której Facebook zażąda od pracownika jednostki do wysłania mu skanu dokumentu tożsamości - a o ile odmówi, to straci dostęp do platformy - i tym samym nie będzie mógł wykonywać obowiązków służbowych. Pracownicy instytucji publicznej nie powinni być zmuszani do przekazywania danych komercyjnemu podmiotowi zagranicznemu w celu realizacji swoich obowiązków służbowych.
Brak kontroli nad treściami i arbitralna cenzura ze strony Facebooka
Serwis Facebook znany jest z arbitralnego usuwania treści i blokowania kont, często bez jasnego uzasadnienia i z bardzo ograniczoną możliwością skutecznego odwołania się od decyzji. W efekcie publikacje jednostek Lasów Państwowych mogą być w każdej chwili usunięte lub ukryte, bez uprzedzenia i bez możliwości szybkiego przywrócenia. Instytucja publiczna, jaką są Lasy Państwowe, nie powinna uzależniać swojej oficjalnej komunikacji od platformy, nad którą nie ma żadnej kontroli redakcyjnej ani technicznej. Ryzyko cenzury, manipulacji zasięgiem lub nieautoryzowanego usuwania treści stoi w sprzeczności z zasadą przejrzystości i stabilności przekazu publicznego.
Propozycja rozwiązania alternatywnego
Proponujemy, aby obowiązkowym i nadrzędnym kanałem komunikacji każdej jednostki organizacyjnej LP była oficjalna strona internetowa, zawierająca aktualne informacje w formacie dostępnym również poprzez kanał RSS. Takie rozwiązanie:
- zapewni otwarty, równy dostęp do informacji dla wszystkich obywateli z zachowaniem prywatności,
- umożliwi ich automatyczną agregację przez media i organizacje społeczne,
- nie będzie uzależnione od działalności podmiotów trzecich.
Media społecznościowe, w tym Facebook, mogą pełnić funkcję pomocniczą, ale nie powinny być podstawowym źródłem informacji od instytucji publicznej.
Źródła, materiały
Inne materiały poruszone w odcinku podcastu







