Agencja Informacyjna: W Polsce 10.000 przedsiębiorców prowadzi swój własny biznes pod szyldem „Żabka”. Wielu z nich należy do Pokolenia Z (osoby, które urodziły się w latach 1995-2012). Grupa Żabka stara się dostosować do potrzeb i oczekiwań tej grupy społecznej.
Spis treści
Świat się zmienia, a wraz z nim ludzie oraz ich potrzeby, oczekiwania i marzenia. Przedsiębiorcy są zmuszeni obserwować zmieniające się Trendy i uwzględniać je w swojej działalności. Podobnie postępuje Grupa Żabka, która postanowiła zbadać osoby. Wnioski z badania Work War Z pokazują, iż ludzie z Pokolenia Z oczekują równowagi między bezpieczeństwem i niezależnością. Model franczyzowy Grupy Żabka, wsparty programem „Bezpieczny Start” i rozwiązaniami ubezpieczeniowymi, odpowiada na te oczekiwania, pozwalając przedstawicielom Pokolenia Z rozwijać ich własną przedsiębiorczość, przy zachowaniu bezpieczeństwa prowadzonego przedsięwzięcia.
Cechy Pokolenia Z
Pokolenie Z (inaczej: generacja Z, generacja multitasking, Post-Millennials, pokolenie internetowe, „ciche pokolenie”, Pokolenie C, Generation C, Generation V, nazywane żargonowo „zetki” lub „zoomerzy,”) – termin socjologiczny. Istnienie różnic pomiędzy pokoleniem Z a innymi pokoleniami ma charakter obiegowy; utworzony na stereo typizacji, różnice te nie zostały potwierdzone w badaniach naukowych. Ludzie, zaliczani do tej grupy społecznej, to osoby, które przyszły na świat mniej więcej w latach 1995–2012. Ich osobowości zostały ukształtowane w cyfrowym świecie i do sprawnego funkcjonowania potrzebują łączności internetowej oraz urządzeń pozwalających na korzystanie z tego typu łączności. Codzienne, bezwarunkowo, korzystanie z przyrządów elektronicznych wpłynęło na inny typ połączeń neuronowych w mózgu. Typowi przedstawiciele Pokolenia Z łatwo adaptują się do ciągłych, choć często nieuzasadnionych zmian technologicznych. Mają problemy z realnym, krytycznym obserwowanie rzeczywistości i rudności w samodzielnym życiu, bez wsparcia technologicznego. Ponad inne wartości przedkładają wygodę i lekkość życia. Często są pozbawieni empatii i mogą mieć trudności z koncentracją. Deklarują, iż w pracy cenią wartości przedsiębiorstwa takie jak: etyka, różnorodność, dobra atmosfera, rozwój osobisty, CSR (społeczna odpowiedzialność biznesu m. in.: dobrostan pracowników, dbałość o środowisko), oraz transparentna komunikacja. Nie dostrzegają konfliktów pomiędzy deklarowanymi wartościami.
Raport Work War Z: Oczekiwania i marzenia Pokolenia Z
Raport Work War Z, zrealizowany przez Enpulse i specjalistów ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, we współpracy z kilkunastoma uczelniami, pokazuje, iż 16 proc. przedstawicieli Pokolenia Z w Polsce preferuje prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Wśród tej grupy dominują osoby studiujące – aż 21 proc. z nich deklaruje chęć otwarcia własnej działalności gospodarczej, jeszcze przed rozpoczęciem kariery zawodowej. Mimo rosnących aspiracji, ponad 70 proc. badanych wskazuje, iż preferuje klasyczną umowę o pracę, która daje poczucie stabilności i bezpieczeństwa. Z kolei 47 proc. respondentów jako najważniejsze kryterium pracy podaje wysokość wynagrodzenia, a 30 proc. – atmosferę w zespole.
Prof. Joanna Żukowska o pokoleniu Z
„Pokolenie Z wyrasta w kulturze start-upów i wolności zawodowej.” – Przypomina dr hab. Joanna Żukowska – profesor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. – „Często wciąż oczekuje zabezpieczeń, które daje etat. Czy w związku z tym przedsiębiorczość jawi im się jako atrakcyjna droga rozwoju? Na pewno jest to pokolenie pragnące mieć wybór między stabilnością a niezależnością.” – Uważa dr hab. Joanna Żukowska – profesor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
„Bezpieczny Start” do własnego biznesu
Spółka Żabka od 1998 roku wspiera przedsiębiorczość i wprowadza inicjatywy mające ułatwić start własnego biznesu. Jednym z przykładów jest program „Bezpieczny Start”, który pozwala młodym ludziom możliwość sprawdzenia się w roli przedsiębiorcy w bezpiecznych warunkach. Uczestnicy przez 2–4 tygodnie doświadczają jak wygląda codzienność franczyzobiorcy, zdobywają praktyczne doświadczenia i przygotowują się do prowadzenia własnego sklepu.
Z programu „Bezpieczny start” skorzystało już ponad 200.000 ludzi
Od początku 2025 roku z programu skorzystało ponad 200 osób, z czego 119 otworzyło już sklepy Żabka, a kolejne 80 jest w trakcie procesu rekrutacji. Co istotne, aż 86 proc. uczestników programu to osoby z Pokolenia Z. w tej chwili w całej sieci Żabka spośród ponad 10.000 franczyzobiorców aż 2.844 osoby to przedstawiciele tej generacji.
Przemysław Kijewski twierdzi, iż Żabka wspiera młodych przedsiębiorców
„Młodzi ludzie chcą działać na własny rachunek, ale nie kosztem poczucia bezpieczeństwa.” – Uważa Przemysław Kijewski – Chief Operating Officer w Żabka Polska. – „Grupa Żabka daje im możliwość sprawdzenia się w roli przedsiębiorcy, ograniczając ryzyko – najpierw w ramach programu „Bezpieczny Start”, a następnie poprzez sprawdzony model franczyzowy. Dzięki temu osoby z Pokolenia Z mogą realizować ambicje przedsiębiorcze z solidnym zapleczem wsparcia i know-how.” – Twierdzi Przemysław Kijewski – Chief Operating Officer w Żabka Polska.
„Polisa na biznes” chroni franczyzobiorców
Przedsiębiorcy współpracujący z Grupą Żabka mogą liczyć także na unikalne na rynku zbiorowe ubezpieczenie dedykowane osobom prowadzącym działalność franczyzową. – „„Polisa na biznes” czyli zbiorowe ubezpieczenie dla franczyzobiorców, to produkt przygotowany przez Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych z grupy PZU.” – Przypomina Wojciech Kmiecicki – Dyrektor Biura Ubezpieczeń Korporacyjnych Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych PZUW. – „Ubezpieczenie „Polisa na biznes” to odpowiedź na potrzeby m. in. młodych przedsiębiorców, prowadzących działalność w ramach systemu franczyzowego, zapewniając im ochronę w razie trudnych sytuacji biznesowych, ale także możliwość rozwoju.” – Twierdzi Wojciech Kmiecicki – Dyrektor Biura Ubezpieczeń Korporacyjnych Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych PZUW.
Połączenie projektu „Bezpieczny Start” i „Polisy na biznes” to sprawdzony pomysł
Dane z raportu Work War Z oraz doświadczenia Grupy Żabka i ubezpieczyciela PZU pokazują, iż Pokolenie Z podchodzi do biznesu pragmatycznie. Młodzi przedsiębiorcy chcą mieć możliwość rozwoju i niezależności, ale jednocześnie oczekują stabilności i realnych zabezpieczeń. Połączenie programów takich jak „Bezpieczny Start” i produktów ubezpieczeniowych w rodzaju „Polisy na biznes” sprawia, iż młodzi przedsiębiorcy mogą pewniej stawiać pierwsze kroki w prowadzeniu własnej działalności.
Sklepy modern convenience Grupy Żabka zmieniły polski rynek
Modern convenience to anglojęzyczny termin odnoszący do pojęcia „współczesnej wygody”, w węższym znaczeniu używa się go w odniesieniu do modelu małych sklepów, zwykle położony w dzielnicach mieszkaniowych miast albo w innych dogodnych i często odwiedzanych punktach przez klientów. W Polsce twórczo koncepcję sklepów modern convenience twórczo rozwija sieć sklepów Żabka.
W tego typu placówkach oferuje się przede wszystkim towary pierwszej potrzeby, a więc żywność i napoje, wiele jest gotowych do natychmiastowego spożycia, a zatem są to przede wszystkim gotowe, konfekcjonowane produkty spożywcze i napoje (mrożonki, konserwy, paczkowane wędliny i sery, lody) itp., środki czystości osobistej i gospodarczej, gazety, alkohole, papierosy, zapałki, baterie itd. Czasami są też np. losy na loterie. W sklepach sieci są to choćby startery do telefonów komórkowych i ich zasilenia, możliwość nadania i odebrania paczki, ubezpieczenia czy choćby naprawa obuwia. Sieć posiada też szeroką ofertę posiłków na ciepło takich jak hot dogi, pizza, panini, frytki i wiele innych. Furrorę stanowi sprzedaż wysokiej jakości gorącej kawy.
Grupa Żabka to kompleksowy ekosystem
Grupa Żabka to kompleksowy ekosystem modern convenience, którego misją jest tworzenie wartości, poprzez upraszczanie codziennego życia klientów. Grupa obsługuje rosnącą liczbę konsumentów szukających wygodnych rozwiązań, promując przy tym odpowiedzialne podejście wobec klientów, franczyzobiorców, dostawców oraz szeroko pojętego środowiska, w tym dbałość o zrównoważone korzystanie z produktów i opakowań.
Struktura ekosystemu Grupy Żabka
Ekosystem Grupy Żabka obejmuje wiodącą w Polsce sieć sprzedaży detalicznej w formacie moder convenience liczącą na koniec czerwca 2025 r. ponad 12.000 placówek, prowadzonych przez ponad 10.000 franczyzobiorców. Uzupełnia ją sieć bezobsługowych sklepów autonomicznych pod szyldem Żabka Nano, umożliwiających robienie zakupów, przez całą dobę, w dowolny dzień tygodnia. Grupa dysponuje ponadto zaawansowaną i stale rozwijaną ofertą cyfrową. Należąca do niej marka Maczfit, która powstała z myślą o osobach szukających zdrowej i jednocześnie wygodnej diety, dostarcza, restauracyjnej jakości, gotowe posiłki prosto do domu klienta. Platforma Dietly to z kolei wiodąca porównywarka dostawców cateringu dietetycznego. Działalność w zakresie internetowych zakupów spożywczych, Grupa Żabka realizuje zaś za pośrednictwem marek Jush! i Delio. W 2024 r. Grupa rozpoczęła działalność na rynku rumuńskim poprzez przejęcie spółki DRIM, lidera dóbr szybkozbywalnych (FMCG – angielski akronim dystrybucji MCG to skrót od angielskiego terminu: Fast Moving Consumer Goods). Spółka Żabka uruchomiła również w Republice Rumunii nową sieć sklepów modern convenience pod marką Froo. Od października 2024 r. akcje Spółki notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Dziękujemy za przeczytanie tekstu do końca. Polecamy inne wiadomości zamieszczone na stronie internetowej www.agencja-informacyjna.com. Życzymy ciekawej lektury. Agencja Informacyjna
AI, gospodarka /kam/ 14 listopada 2025, zdjęcie: materiały prasowe

6 dni temu


