Rok 2024 okazał się dynamicznym i pełnym istotnych wydarzeń dla dwóch czołowych polskich operatorów promowych – Polferries i Unity Line. Był to czas strategicznych decyzji, reorganizacji floty oraz inwestycji, które wpłynęły na przyszłość polskiego rynku promowego.
STYCZEŃ
- „Jan Śniadecki” na dużym ekranie
- Nowy Start promu „Epsilon”
Nowy rok rozpoczął się od filmowego akcentu. Prom Jan Śniadecki stał się planem zdjęciowym dla serialu Netflix „Heweliusz”. niedługo potem jednostka została sprzedana i przemianowana na Thalassitis, kończąc swoją służbę pod polską banderą.
Jednocześnie w flocie Unity Line zaszły zmiany – największy prom Epsilon rozpoczął rejsy na trasie Trelleborg, zastępując Galileusza, który został skierowany na linię do Ystad.
LUTY
- „Nova Star” w MSR „Gryfia” S.A.
Prom Nova Star, należący do Polferries, po raz pierwszy zawitał do Szczecina na remont w stoczni Gryfia. Wydarzenie było dowodem na dalszą integrację Polferries z lokalnym przemysłem stoczniowym, a także na dbałość o stan techniczny i nowoczesność floty. Nova Star obsługuje zwykle trasę Gdańsk – Nynäshamn (Szwecja).
CZERWIEC
- Varsovia przejmuje ster
Polferries ogłosiło istotne zmiany w swojej flocie. Prom Cracovia miał zostać wyczarterowany, a jego miejsce na linii Świnoujście-Ystad zajmie Varsovia.
LIPIEC
- Przełom na trasie Świnoujście – Ystad
22 lipca prom Varsovia, podróżując z Wenecji, zawitał do Ystad, przygotowując się do swojego nowego zadania. Zaledwie pięć dni później, 27 lipca, Cracovia odbyła swój ostatni rejs z Ystad o godzinie 13:40, a Varsovia wyruszyła w kierunku Polski o 12:30, oficjalnie przejmując linię.
SIERPIEŃ
- „Cracovia” wyczarterowany nowej firmie z Algierii
- Regaty Unity Line
Algierski portal Observalgerie.com poinformował, iż 23 sierpnia nowa algierska firma żeglugowa Nouris El Bahr Ferries rozpocznie regularne rejsy między Marsylią we Francji a Portem Bidżaja (Béjaïa) w Algierii. Co ciekawe, rejsy te miały odbywać się na pokładzie jedynego promu tej firmy, którym jest Cracovia.
XXII Regaty Unity Line im. Piotra Waszczenko odbyły się na wodach Bałtyku, obejmując akweny w pobliżu Dziwnowa, Świnoujścia, Szwecji i Danii. Regaty przyciągają zarówno zawodowców, jak i amatorów z Polski i zagranicy. Wspierane przez Unity Line, stały się stałym punktem w kalendarzu sportowym, promując żeglarstwo i współpracę na Bałtyku.
WRZESIEŃ
- Uroczysta inauguracja Varsovii
2 września w Terminalu Promowym w Świnoujściu odbyła się oficjalna inauguracja Varsovii. Uroczystość ta była podkreśleniem strategicznego znaczenia jednostki dla Polferries, zarówno pod względem zwiększenia przepustowości, jak i komfortu pasażerów.
GRUDZIEŃ
- Nowe nazwy promów
- Wodowanie nowoczesnego promu Ro-Pax NP102
Rok 2024 zakończył się ważnym wydarzeniem dla Unity Line. 10 grudnia poznaliśmy nazwy dwóch nowych promów – Jantar i Bursztyn.
W Gdańskiej Stoczni „Remontowa” zwodowano drugi prom RoPax NB102, budowany dla Unity Line z grupy PŻM. Promy mają być napędzane nowoczesnymi silnikami LNG w układzie hybrydowym i spełniać najwyższe europejskie standardy, zwiększając konkurencyjność polskich armatorów na Bałtyku. Jednostki te, dzięki zaawansowanemu systemowi RoRo i wysokiej jakości wykonania, będą efektywne kosztowo i bezpieczne w eksploatacji na trasach do Skandynawii.
2024 rok stanowił solidną podstawę do dalszego rozwoju w nadchodzących latach. Planowane wprowadzenie nowych jednostek oraz inwestycje w infrastrukturę wskazują, iż Polferries i Unity Line będą kontynuować swoją misję dostarczania najwyższej jakości usług oraz promowania polskiego przemysłu żeglugowego.