Posiadacze SUV-ów zostaną zmuszeni do większych opłat? Skrajna głupota, czy uzasadnione rozwiązanie?

6 miesięcy temu

Niedawno we Francji mieszkańcy Paryża zdecydowali w referendum, iż właściciele tzw. SUV-ów będą płacić wyższe opłaty za parkowanie. W Polsce, póki co, nikt nie pytał obywateli o zdanie, ale okazuje się, iż Ministerstwo Klimatu i Środowiska poważnie rozważa pójście podobną drogą, co Francja. Wiceminister klimatu i środowiska ocenił, iż posiadacze większych aut powinni wziąć większą odpowiedzialność finansową za zajmowanie większej przestrzeni.

Właściciele SUV-ów zapłacą więcej za parkowanie?

Ponad połowa mieszkańców Paryża, biorąca udział w referendum, opowiedziała się za zwiększeniem opłat za parkowanie dla SUV-ów. Choć udział w nim wzięło zaledwie 5,68% mieszkańców, a pomysł poparło 54,55%, to jest ono wiążące. Tym samym, od września właściciele aut o wadze powyżej 1,6 tony zapłacą za godzinę parkowania w centrum Paryża aż trzy razy więcej, niż posiadacze „zwykłych” aut.

Okazuje się, iż to rozwiązanie przypadło do gustu kierownictwu Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Krzysztof Bolesta, pełniący funkcję wiceministra w tym resorcie, ocenił, iż norma Euro i CO 2 to jedno, ale powinniśmy też brać uwagę wagę auta. Według polityka puchnięcie samochodów jest niekorzystnym trendem z punktu widzenia bezpieczeństwa oraz środowiska

Bolesta, zapytany przez „Rzeczpospolitą” o możliwość skopiowania paryskiego rozwiązania odpowiedział: Jeśli będzie można zmusić właścicieli tych samochodów do wzięcia, przynajmniej finansowo, większej odpowiedzialności za zajmowanie większej przestrzeni, to skłaniałbym się do tego, by to zrobić.

Finalnie po kieszeni dostaną wszyscy kierowcy

Jeśli przeciwnicy SUV-ów zaczęli już odczuwać schadenfreude, to nie mamy dla nich dobrych wieści. Nawet jeżeli ten kontrowersyjny pomysł nie zostanie wprowadzony, to niebawem i tak wszyscy kierowcy, bez względu na typ posiadanego auta, dostaną po kieszeni.

Jeden z kamieni milowych KPO zobowiązuje państwa do wprowadzenia opłaty rejestracyjnej i podatku od własności pojazdów spalinowych. Jak zapewnił wiceminister klimatu i środowiska, z którym rozmawiała „Rzeczpospolita”, pracę nad projektem już trwają.

Opłata rejestracyjna prawdopodobnie wejdzie w życie w pierwszym kwartale 2025 roku. Z kolei podatek od posiadania samochodu ma zostać wprowadzony w 2026 roku. Póki co nie są znane zasady, które będą decydować o wysokości danin.

Idź do oryginalnego materiału