- Brak pełnej informacji o ostatecznej cenie samochodu w chwili podejmowania decyzji o zakupie - to główna praktyka, którą zakwestionował Prezes Urzędu.
- Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania przeciwko AUTOCENTRUM AAA AUTO – wiodącemu dealerowi samochodów używanych.
- Brak pełnej informacji o ostatecznej cenie samochodu w chwili podejmowania decyzji o zakupie - to główna praktyka, którą zakwestionował Prezes Urzędu.
- Za naruszenie praw konsumentów dealerowi grozi kara do 10 proc. obrotu.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podejrzewa, iż spółka AUTOCENTRUM AAA AUTO z Piaseczna, właściciel salonów sprzedaży i skupu samochodów używanych, może naruszać zbiorowe interesy konsumentów. Na terenie Polski AUTOCENTRUM posiada 14 salonów, m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Gdańsku, Poznaniu. Samochody prezentowane są również na portalach: aaaauto.pl, otomoto.pl.
Pobierz wypowiedź Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego
Podstawą podjęcia działań były sygnały od konsumentów, którzy informowali, iż sprzedaż pojazdów odbywała się na niezrozumiałych zasadach. Mogło to wprowadzać w błąd na etapie podejmowania decyzji o zakupie auta i zawarcia umowy.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny sprawdził praktyki dealera samochodowego. Z informacji zebranych podczas postępowania wyjaśniającego wynika, iż na stronach internetowych: aaaauto.pl oraz otomoto.pl brakowało informacji, iż podczas transakcji do ceny auta zostanie doliczona opłata za dodatkową usługę. Konsumenci, którzy decydowali się na zakup, rezerwując wcześniej wybrany pojazd, dopiero podczas wizyty w salonie sprzedaży AUTOCENTRUM dowiadywali się, iż do prezentowanej ceny pojazdu należy doliczyć dodatkową opłatę w wysokości około 1300 zł. Co przy tym istotne, sprzedawcy wskazywali na różne powody naliczania opłaty, np. iż jest to „opłata za przygotowanie auta”, „za dezynfekcję w związku z obecną sytuacją epidemiologiczną”, czy „opłata za sprawdzenie legalności pojazdu”.
Konsumenci zwracali też uwagę na problem automatycznego uwzględnienia w cenie pojazdu kosztu produktu ubezpieczeniowego, którego nie zamierzali kupić.
Dodatkowo na stronie aaaauto.pl znaleźć można było ofertę ubezpieczenia zdrowotnego i ubezpieczenia assistance, których ceny nie uwzględniały podatku od towarów i usług.
– Postawiłem zrzuty naruszenia zbiorowych interesów konsumentów spółce AUTOCENTRUM AAA AUTO, sprzedawcy używanych samochodów. Cena dla konsumentów jest podstawową informacją decydującą o wyborze. Zgodnie z naszymi ustaleniami oraz otrzymanymi sygnałami, dopiero na etapie podpisywania umowy konsumenci dowiadywali się, iż muszą opłacić dodatkowe usługi, o których nie mieli dotąd pojęcia – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Prezes UOKiK w oddzielnym postępowaniu zakwestionował warunki umów stosowane przez AUTOCENTRUM AAA AUTO. Podejrzewa, iż klauzule stosowane w umowach sprzedaży mogły umożliwiać spółce uchylenie się od odpowiedzialności za ewentualne wady pojazdu.
Jeśli zarzuty w obu postępowaniach się potwierdzą się, spółce AUTOCENTRUM AAA AUTO grozi kara do 10 proc. jej rocznego obrotu i konieczność zaprzestania praktyk.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 246
E-mail: [email protected]
Twitter: @UOKiKgovPL
Znajdziesz nas również na Instagramie:
Pomoc dla konsumentów:
Tel. 801 440 220 lub 22 266 76 76 – infolinia konsumencka
E-mail: [email protected]
Rzecznicy konsumentów – w twoim mieście lub powiecie