Rachunek PPK – w jaki sposób można go sprawdzić stan rachunku?

5 miesięcy temu

Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) dają pracownikom możliwość oszczędzania na emeryturę. Wpłaty nie pochodzą wyłącznie od pracownika, ale i pracodawcy oraz ze skarbu państwa. Zgromadzonymi na rachunku PPK środkami obraca wybrana instytucja finansowa, która je pomnaża. Każdy pracownik ma swoje własne konto w PPK, gdzie może zobaczyć, m.in. ile pieniędzy już zebrał. Przeczytaj artykuł, a dowiesz się, jak sprawdzić stan konta PPK.

Jak sprawdzić, czy należy się do PPK?

Pracownik dołącza do PPK na podstawie tzw. autozapisu. Oznacza to, iż jeżeli nie przedstawi pracodawcy deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK, ten ma obowiązek zgłosić go do programu.

Pracownik, który nie pamięta, czy składał rezygnację z rachunku PPK lub chce się upewnić, czy została przyjęta, może to sprawdzić w serwisie PPK na stronie: https://www.mojeppk.pl/serwis.html.

Do serwisu można się zalogować:

  • przez login.gov.pl, czyli poprzez: Profil Zaufany, bankowość elektroniczną, e-dowód, aplikację mObywatel,
  • za pomocą konta w serwisie MojePPK (uwaga: aby zarejestrować konto w MojePPK, trzeba przynależeć do programu, więc ta opcja jest niedostępna dla pracowników, którzy złożyli deklarację o rezygnacji).

Wyświetlenie poniższego komunikatu oznacza, iż pracownik nie ma konta w PPK:

Jak założyć konto w serwisie MojePPK?

Pracownik, który otwiera rachunek w PPK, otrzymuje (tradycyjną pocztą lub e-mailem) od instytucji finansowej pakiet powitalny z materiałami informacyjnymi oraz identyfikator i hasło służące do pierwszego logowania.

Poniżej instrukcja, jak zalogować się po raz pierwszy na rachunek w PPK:

  1. Wejdź na stronę: https://naszeppk.pl/pocztylion/
  2. Zaloguj się identyfikatorem i hasłem, które otrzymałeś w wiadomości powitalnej.
  3. System poprosi Cię o podanie wybranych cyfr z nr PESEL albo nr dowodu tożsamości lub adres e-mail lub kodu SMS, który otrzymasz na telefon.
  4. Po udanym zalogowaniu możesz zmienić hasło na własne.

Jak sprawdzić stan rachunku w PPK?

Stan konta PPK można sprawdzać w serwisie instytucji finansowej prowadzącej rachunek. Każda instytucja ma swój oddzielny serwis, a sposób zalogowania się do niego jest podany w wiadomości powitalnej.

Możliwość sprawdzenia stanu konta PPK istnieje także w serwisie MojePPK. To przydatne rozwiązanie szczególnie dla pracowników, którzy mają więcej niż jeden rachunek PPK. Dzięki temu nie muszą logować się oddzielnie w każdej instytucji, ale wystarczy, iż wejdą na MojePPK, które zbiera dane ze wszystkich.

Sumę pieniędzy zebranych na rachunku w PPK można sprawdzić po zalogowaniu się na stronie: https://rachunek.mojeppk.pl/ Logowanie przebiega tak samo jak do serwisu MojePPK, czyli np. poprzez bankowość internetową lub konto w Moje PPK.

Co można sprawdzić w serwisie MojePPK?

Serwis MojePPK ma charakter wyłącznie informacyjny. Nie można przez niego zlecać dyspozycji związanych z oszczędnościami.

Dlaczego warto sprawdzać rachunek PPK?

PPK to oszczędności gromadzone, z założenia, na emeryturę. Najbardziej opłaca się je wypłacić po ukończeniu 60. roku życia, ale można zrobić to wcześniej tyle tylko, iż część środków zostanie utracona. Utrata części środków nie dotyczy wypłaty ich w celu sfinansowania wkładu własnego na zakup nieruchomości albo leczenia uczestnika PPK, jego współmałżonka lub dziecka.

Warto zatem co jakiś czas sprawdzać, ile środków jest na rachunku. Zwłaszcza iż co roku budżet państwa finansuje tzw. dopłaty roczne, więc pieniędzy może być nieco więcej, niż się spodziewamy. Poza tym to dobry sposób, aby upewnić się, czy pracodawca przekazuje należne składki.

Idź do oryginalnego materiału