Rękodzieło a własna firma – sprzedaż biżuterii, wyrobów z drewna czy innych produktów

3 miesięcy temu

Sprzedaż rękodzieła to interesujący pomysł na dochodową działalność, która pozwoli połączyć pasję z finansowymi korzyściami. Jednak czy zawsze koniecznością jest zakładanie działalności gospodarczej?

Legalna sprzedaż rękodzieła

Dążąc do zagwarantowania samej legalności sprzedaży rękodzieła, początkowo należy zapoznać się z dostępnymi formami prowadzenia takiej działalności. Bazując na obowiązujących regulacjach, każda działalność wytwórcza, w tym także rękodzieło, stanowi działalność gospodarczą, którą można prowadzić również bez konieczności jej rejestracji.

W efekcie, gdy rękodzielnik osiąga ze sprzedaży dochody nieprzekraczające 75% minimalnego wynagrodzenia, ma on pełne prawo do założenia działalności niezarejestrowanej. Obowiązek rejestracji, wraz z podaniem odpowiedniego numeru PKD , pojawia się dopiero w momencie przekroczenia określonego progu.

W takiej sytuacji osoba sprzedająca rękodzieło może zarejestrować działalność jako jednoosobową działalność gospodarczą, spółkę cywilną lub spółkę prawa handlowego.

Sprzedaż rękodzieła bez działalności gospodarczej

Planowanie otwarcia biznesu opartego na sprzedaży rękodzieła wymaga rozważenia kilku istotnych aspektów. Na samym początku warto zastanowić się nad samą skalą naszej działalności. o ile rękodzielnik, bardziej niż o tworzeniu rozbudowanego przedsiębiorstwa, myśli o drobnej sprzedaży, może wybrać formę działalności niezarejestrowanej.

Takie rozwiązanie minimalizuje ogólny poziom ryzyka biznesowego, redukując konieczność dopełnienia wielu skomplikowanych formalności oraz prowadzenia złożonej księgowości. W rezultacie o wiele łatwiej jest przetestować daną wizję biznesową czy przemienić produkcję rękodzieła w pracę dodatkową.

Działalność nierejestrowana staje się więc dobrą opcją dla drobnych artystów, którzy, bardziej niż na dopełnianiu często nużących formalności, pragną skupić się na kreatywnym tworzeniu swoich dzieł. Dodatkowo działalność nierejestrowana nie rodzi obowiązku dokonania zgłoszenia w rejestrze przedsiębiorców czy rejestracji do ZUS-u, dzięki czemu nie trzeba odprowadzać składek czy składać deklaracji ubezpieczeniowych.

Sama sprzedaż rękodzieła może odbywać się za pośrednictwem zróżnicowanych kanałów. Tradycyjną formę sprzedaży stanowi tzw. handel na żywo. Wielu twórców decyduje się na wystawienie swoich produktów na różnego rodzaju targach, jarmarkach, wystawach czy festiwalach, gdzie potencjalni klienci mają szansę na bezpośrednie zapoznanie się z ofertą przed ostatecznym dokonaniem zakupu.

Jednak, choćby pomimo licznych zalet handlu stacjonarnego, w dobie dynamicznego rozwoju technologicznego, coraz większą popularnością cieszy się sprzedaż internetowa, która usprawnia dotarcie z produktami do zróżnicowanej grupy odbiorców. W efekcie, choćby przy działalności niezarejestrowanej, możliwe staje się prowadzenie własnego sklepu internetowego, który łatwo personalizować, korzystając z innowacyjnych oprogramowań.

Rękodzieło łatwo sprzedawać także za pośrednictwem różnego rodzaju mediów społecznościowych. W tym obszarze najczęściej wykorzystuje się potencjał relacji relacji live czy opcji marketplace. Ciekawą alternatywę stanowią również platformy sprzedażowe i serwisy aukcyjne, które każdego dnia są licznie odwiedzane przez użytkowników. Należy jednak pamiętać, iż najczęściej łączy się to z koniecznością uiszczania dodatkowych opłat i prowizji na rzecz poszczególnych serwisów.

Sprzedaż rękodzieła – co najlepiej się sprzedaje?

Wybór działalności niezarejestrowanej jest możliwy, gdy sprzedawane wyroby nie wymagają odpowiedniego pozwolenia, koncesji czy licencji, a także dopełnienia rejestracji sprzedaży na kasie fiskalnej. Równolegle nie mogą one podlegać obowiązkowemu VAT.

W kontekście rękodzieła najczęściej są to niewielkie produkty wytwarzane w formie DIY, jak na przykład zabawki, kartki okolicznościowe, ceramika, sztuczna biżuteria, personalizowana odzież, świece czy różnego rodzaju dekoracje.

Po spełnieniu podstawowych wytycznych jedynym ograniczeniem pozostaje tak naprawdę własna wyobraźnia. Kreatywne projekty, które twórca umiejętnie zaprezentuje, gwałtownie znajdą grono zwolenników gotowych zapłacić za niepowtarzalne i własnoręcznie dopracowane w każdym detalu przedmioty.

Przeczytaj także: Handmade – jakie rękodzieło najlepiej się sprzedaje?

Idź do oryginalnego materiału