Cztery najnowocześniejsze suwnice STS przybyły właśnie do Baltic Hub w Gdańsku, kończąc swoją niemal dwumiesięczną podróż z Chin. Ten spektakularny transport to najważniejszy krok w realizacji projektu T3, a także bardzo interesujące widowisko.
Cumowanie jednostki transportowej przy plaży Stogi przyciągnęło liczne grono mieszkańców Gdańska oraz entuzjastów portowych. Ogromne suwnice przybyły z Chin po niemal dwóch miesiącach morskiej podróży, okrążając Afrykę i przemierzając Morze Bałtyckie, by ostatecznie dotrzeć do nowo budowanego terminalu T3 w Baltic Hub. Dla widzów zgromadzonych na plaży był to niezwykły moment, który mogli obserwować na żywo – wielkie maszyny powoli i precyzyjnie cumowały do nabrzeża.
Teraz przez najbliższe 10 dni suwnice będą stopniowo wyładowywane i montowane na nabrzeżu T3. Operacja ta wymaga zaangażowania wykwalifikowanych specjalistów oraz precyzyjnego planowania, ponieważ każda suwnica waży niemal 2 000 ton i musi być przemieszczona na nabrzeże z najwyższą starannością. Proces ten stanowi prawdziwe wyzwanie logistyczne i technologiczne, które podkreśla zaawansowanie Baltic Hub jako kluczowego portu w regionie.
– Za wyładunek odpowiedzialna jest załoga chińskiego statku – podała Polsce Morskiej Katarzyna Frankiewicz z Baltic Hub.
– Rozładowanie jednej suwnicy zajmie około dwa dni. Suwnice mają być rozładowywane od wtorku, co drugi dzień – kolejno w czwartek, sobotę i we wtorek 5 listopada. Całość rozładunku może potrwać do 10 dni, ale jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem statek powinien wypłynąć we wtorek – podkreśla Frankiewicz.
Nowe suwnice wyróżniają się zarówno swoją wielkością, jak i zaawansowaniem technologicznym, co czyni je jednymi z największych urządzeń tego typu w Europie. Suwnice STS, poza swoją wagą – 2 000 ton, imponują swoją wielkością – mierzą ponad 96 metrów, a przy maksymalnym rozłożeniu wysięgnika osiąga aż 140 metrów. Te masywne maszyny są przystosowane do obsługi największych kontenerowców, co umożliwia im podnoszenie kontenerów na wysokość 55 metrów oraz przemieszczanie ich na długość 74 metrów z udźwigiem sięgającym 65 ton. Suwnice zostały wyprodukowane przez firmę Shanghai Zhenhua Heavy Industry Co., Ltd., lidera w branży inżynierii morskiej, co stanowi gwarancję jakości i niezawodności tych urządzeń.
Dostawa czterech suwnic STS to zaledwie pierwszy etap projektu T3. Do końca przyszłego roku planowane jest zainstalowanie kolejnych trzech suwnic, które zgodnie z tym co udało się ustalić naszej redakcji, mają dotrzeć do Gdańska w marcu 2025 roku.
Inwestycja w terminal T3, rozpoczęta w listopadzie 2022 roku, to projekt realizowany przez konsorcjum Budimex i DEME Group. W jego ramach powstaje głębokowodne nabrzeże o długości 717 metrów i głębokości 18 metrów, które umożliwi obsługę największych statków na świecie. Terminal będzie dysponować również placem manewrowo-składowym o powierzchni 36 hektarów, zapewniając Baltic Hub możliwości przeładunkowe na poziomie największych portów w Europie.
Otwarcie terminalu T3 planowane jest na wrzesień 2025 roku, co sprawi, iż Baltic Hub stanie się jednym z najważniejszych portów przeładunkowych na kontynencie.
fot./mat. filmowy Port Gdańsk