Niepewność gospodarcza nie odbija się zbytnio na rynku dóbr luksusowych. Zgodnie z najnowszymi prognozami opracowanymi przez Bain & Company, w bieżącym roku, przy choćby 10-proc. wzroście sprzedaży, osiągnie on rekordową wielkość.
– Dobrą wiadomością jest to, iż rynek dóbr luksusowych przez cały czas rośnie. Wszystkie kategorie powróciły do poziomów sprzed pandemii COVID-19, a ponowne otwarcie Chin pozwoliło [branży] zrobić krok naprzód – powiedziała Federica Levato, starsza partnerka w Bain & Company i współautorka wraz z D’Arpizio badania zatytułowanego „Niech żyje luksus”.
Przeczytaj również: Digitalizacja i ekologia to dwa główne kierunki rozwoju popularnego polskiego producenta odzieży męskiej
Branża dóbr luksusowych – prognoza
Globalny rynek luksusu wzrośnie o 8 do 10 procent w 2023 roku w porównaniu z 2022 rokiem. Przy tym osiągając sprzedaż na poziomie 1,5 biliona euro – sądzą eksperci z Bain & Company. o ile ich prognozy się potwierdzą to jego wielkość wypracowana na koniec roku będzie rekordowa. – Europa skorzystała na ożywieniu w turystyce. Aczkolwiek nie tylko na tym. Także na wydatkach lokalnych, choć w ostatnim kwartale odnotowano w nich niewielkie spowolnienie. Amerykanie i Azjaci, w szczególności goście z Tajlandii, a także Chińczycy byli wymieniani jako silne skupiska kupujących. w tej chwili wydatki Chińczyków wynoszą 40 procent tego, co w 2019 roku, co jest świetnym wynikiem – skomentowała Levato.
Wyniki badania wskazują, iż rynek osobistych dóbr luksusowych odnotuje 4-procentowy wzrost do końca 2023 r. Wypracowując przy tym szacunkową wartość 362 mld euro. Raport przewiduje wzrost kategorii w 2024 roku do 365-390 mld euro.
Przeczytaj również: W co ubrać się, jak jest 14 stopni? Porady stylistki
Branża dóbr luksusowych – kolejne lata
Trudna sytuacja gospodarcza nie powinna zatrzymać obserwowanego trendu. Eksperci z Bain & Company spodziewają się średnio jednocyfrowego wzrostu rynku do 2030 roku. Ponadto przewidują większą liczbę fuzji i przejęć w nadchodzących latach. – To najważniejszy moment dla rynku, a zwycięzcy będą wyróżniać się odpornością, trafnością i renowacją, odważając się podejmować śmiałe decyzje – stwierdził D’Arpizio, zauważając, iż rynek luksusowy generuje dodatni wzrost dla około 65-70 procent marek w 2023 roku.
Stefania Lazzaroni, dyrektor generalna Altagamma, przedstawiła wyniki raportu fundacji Consensus, w którym oszacowano, iż zysk przed odsetkami, opodatkowaniem, amortyzacją i umorzeniem firm luksusowych znajdzie się na poziomie około 4 procent w 2024 r. Eksperci oczekują, iż w przytoczonym okresie sprzedaż wzrośnie od 5 do 6 procent. Zgodnie z konsensusem, Europa w przyszłym roku zyska 4 procent, Stany Zjednoczone 2,5 procent, Ameryka Łacińska 3 procent, Japonia 6 procent. Prognozuje się, iż rynek w Chinach wzrośnie o 8 procent, a na Bliskim Wschodzie o 7 procent.
Przedstawiono również podział na poszczególne kategorie produktowe. Według nich najlepiej poradzą sobie wyroby skórzane (+6,5 procent). Następne będą buty (+5 procent), kosmetyki (+5 procent), odzież (+4 procent). Zgodnie z oczekiwaniami analityków zegarki zyskają 3,5 procent.
Przeczytaj również: Wspominamy jeden z zapachów od Carolina Herrera
Zdjęcie główne: Pexels