W styczniu i lutym 2025 roku na budowie Terminala T3 w Baltic Hub zrealizowano szereg istotnych postępów, które znacząco przybliżają realizację projektu do końca. Inwestycja ma na celu zaspokojenie rosnących potrzeb w zakresie obsługi największych kontenerowców, które z roku na rok stają się coraz bardziej zaawansowane.
Kluczowe prace skoncentrowały się na finalizacji instalacji głównego wyposażenia nabrzeża, w tym ukończeniu torów STS, które rozciągają się na całej długości nowo budowanego nabrzeża. Zakończenie tego zadania wymagało skoordynowania wielu elementów infrastruktury, aby zapewnić precyzyjne wyrównanie torów oraz ich bezpieczne zamocowanie, co jest niezbędne do zapewnienia optymalnej funkcjonalności podczas załadunku i rozładunku kontenerów.
Dodatkowo, zakończono instalację prawie wszystkich odbojnic oraz pachołków, które są najważniejsze dla bezpieczeństwa zarówno jednostek pływających, jak i personelu terminala. W ramach tych prac zainstalowano również elementy oświetlenia nawigacyjnego oraz stalowe krawężniki, co stanowi dopełnienie infrastruktury bezpieczeństwa. Równolegle realizowane są intensywne prace przy budowie belek CRMG, gdzie inżynierowie precyzyjnie realizują zadania w wyznaczonych strefach, dbając o odpowiednie umiejscowienie każdego z elementów.
Kolejnym kluczowym obszarem postępu jest budowa fundamentów pod kontenery oraz pomostów stalowych, które umożliwią obsługę kontenerów chłodniczych. Główne prace koncentrują się na zapewnieniu stabilności i równości fundamentów, co jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania całej struktury. W tym czasie wykonawca poczynił także znaczne postępy w instalacji torów, w tym ich spawaniu, wierceniu niezbędnych otworów, a także w osadzaniu kotew chemicznych, które zapewnią stabilność systemu torowego.
Warto także odnotować zakończenie rozbiórki falochronu T1, co otworzyło przestrzeń pod kolejne inwestycje, oraz ukończenie budowy kluczowych obiektów, takich jak Budynek 1, Budynek 2, Budynek 3, zbiorniki przeciwpożarowe oraz budynki Y3 i Y4. Te elementy stanowią podstawę do dalszej rozbudowy infrastruktury terminala.
W międzyczasie do Baltic Hub dotarły ostatnie trzy z siedmiu gigantycznych suwnic STS, które będą obsługiwać największe kontenerowce świata przy nabrzeżu T3. Każda z tych suwnic przebyła ponad 18 tysięcy mil morskich, by dotrzeć do Gdańska, a ich parametry robią wrażenie: wysokość 96 metrów (z podniesionym wysięgnikiem aż 140 metrów!), wysięg 74 metry, udźwig do 65 ton i unoszenie na 55 metrów. To jedne z najbardziej zaawansowanych technologicznie suwnic w Europie, które stanowią najważniejszy element przyszłej rewolucji przeładunkowej na tym terminalu. Po zakończeniu budowy nowego nabrzeża rozpocznie się prawdziwa zmiana w sposobie obsługi największych jednostek pływających.
Baltic Hub to nowoczesny terminal kontenerowy, który staje się jednym z najważniejszych punktów na mapie transportu morskiego w regionie Bałtyku. Jego głównym celem jest zapewnienie najwyższej jakości usług przeładunkowych dla największych jednostek pływających, co zostanie możliwe dzięki instalacji suwnic STS oraz rozbudowie infrastruktury nabrzeża T3. Terminal T3, po zakończeniu budowy, stanie się jednym z najbardziej zaawansowanych terminali na świecie, gotowym na przyjęcie największych kontenerowców, co przyniesie rewolucję w logistyce morskiej.
Zachęcamy do obejrzenia filmu zrealizowanego przez Baltic Hub.
fot. Baltic Hub