Z zajęć w przedszkolach w ramach projektu UOKiK “ABC Małego Konsumenta” skorzystało już niemal 10 tysięcy dzieci.
- Z zajęć w przedszkolach w ramach projektu UOKiK “ABC Małego Konsumenta” skorzystało już niemal 10 tysięcy dzieci. Scenariusze zajęć to jedna z pomocy edukacyjnych, dostępnych nieodpłatnie na stronie malykonsument.uokik.gov.pl.
- Przygotowane są także gry online zaprojektowane z myślą o dzieciach: „Sklepowe memo” i „Na zakupach” – przez zabawę uczą mądrych wyborów konsumenckich, pozwalają ćwiczyć pamięć i spostrzegawczość.
- Każdy może skorzystać z materiałów w domu. Przypominamy, iż przedszkola również mogą przez cały czas zgłaszać się do udziału w projekcie.
Wszyscy jesteśmy konsumentami – niezależnie od wieku. Dlatego warto przygotowywać dzieci do podejmowania świadomych i odpowiedzialnych wyborów – także zakupowych. W trosce o najmłodszych UOKiK podejmuje różne inicjatywy wspierające edukację dzieci i ich rodziców.
Jakie prawa ma młody konsument?
Przed ukończeniem 13. roku życia dzieci samodzielnie mogą robić jedynie drobne zakupy związane z codziennym życiem, np. zapłacić za zeszyt czy napój. Uczą się zarządzania kieszonkowym, oszczędzania i podejmowania odpowiedzialnych decyzji. Gdy kupią np. drogą grę, rodzice mają prawo unieważnić taką transakcję. Nastolatki między 13. a 18. rokiem życia w świetle prawa mają już większą samodzielność, choć cały czas należą do szczególnie wrażliwej grupy konsumentów. Mogą wydawać kieszonkowe, ale przy drogich zakupach typu laptop lub rower przez cały czas wymagana jest zgoda rodziców.
UOKiK dla przedszkolaków – uczymy przez zabawę
Niemal codziennie kupujemy produkty, korzystamy z usług, zawieramy umowy. Dzieci nie są jeszcze samodzielnymi konsumentami, ale mają wpływ na decyzje rodziców i opiekunów. Uczą się przez obserwację i tak zdobywają pierwsze doświadczenia – także zakupowe. W rozwijaniu w nich zainteresowań dotyczących tematyki konsumenckiej może pomóc działające od 2022 roku ABC Małego Konsumenta. To projekt skierowany do rodziców, opiekunów i nauczycieli dzieci w wieku 4-5 lat. Proponujemy w nim scenariusze zajęć i gry online, które pozwalają zainteresować najmłodszych zagadnieniami takimi jak:
- kim jest konsument,
- gdzie robimy zakupy,
- co to jest paragon i do czego służy,
- czym jest reklamacja i kiedy możemy z niej skorzystać,
- jak robić przemyślane zakupy.
Wiele osób skorzystało już z materiałów i narzędzi dostępnych na stronie malykonsument.uokik.gov.pl. Scenariusze obejmują dwa tematy „Jestem małym konsumentem” oraz „Robimy przemyślane zakupy”, a gry online – „Sklepowe memo” i „Na zakupach” – pozwalają ćwiczyć pamięć i spostrzegawczość. Poprzez zabawę uczą adekwatnych postaw. Dziecko w trakcie gry dowiaduje się, czym jest stragan, dlaczego istotny jest paragon, dlaczego warto oglądać towar przed zakupem. Z kolei „Na zakupach” pozwala na symulację procesu zakupów z wykorzystaniem przygotowanej wcześniej listy. Gry można wykorzystać również offline – po wydrukowaniu i wycięciu odpowiednich kart ze strony. Projekt „ABC Małego Konsumenta” pozwala wprowadzać dzieci w świat konsumenckich wyborów w przyjazny dla nich sposób – zarówno na co dzień, w domu, jak i podczas wyjazdów czy wycieczek. Wraz z komentarzem dorosłych opiekunów stwarza bezpieczną platformę do nauki prawidłowych zachowań.
- Wspieranie dzieci i ich rodziców w rozwijaniu kompetencji konsumenckich jest dla nas niezwykle ważne. Nauka najmłodszych o zasadach funkcjonowania rynku, bezpiecznych zakupach czy prawach klienta to inwestycja w przyszłe pokolenie świadomych konsumentów. Tym bardziej cieszymy się z dużego zainteresowania projektem „ABC Małego Konsumenta” wśród przedszkoli. Warto, abyśmy jako rodzice i opiekunowie wspierali ich w budowaniu adekwatnych postaw konsumenckich, tak ważnych w dorosłym życiu – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
„ABC Małego Konsumenta” w przedszkolach
Scenariusze zajęć ze strony malykonsument.uokik.gov.pl sprawdzają się także na szkoleniach dla kadry przedszkolnej, które prowadzi Fundacja Rozwoju Edukacji Cyfrowej dzięki finansowaniu ze środków UOKiK. Nauczyciele korzystają następnie z tych materiałów, prowadząc zajęcia o tematyce konsumenckiej w swoich przedszkolach. Do końca czerwca 2023 r. fundacja przeszkoliła już 389 osób, a z zajęć skorzystało 9930 dzieci z 301 przedszkoli. Część przedszkolaków wzięła w konkursie plastycznym, w którym nagrodami były zestawy edukacyjne do prowadzenia zajęć z kodowania i robotyki. Kolejna edycja już jesienią.
Jak działa projekt?
Każde przedszkole po zgłoszeniu otrzymuje wszystkie niezbędne materiały do realizacji zajęć oraz udziału w konkursie. Nauczyciele uczestniczą w szkoleniu przygotowującym do prowadzenia zajęć i samodzielnie korzystają ze scenariuszy, wpisując je w plan pracy z dziećmi. Po zakończonym projekcie przedszkolaki otrzymują drobne upominki i dyplomy, a nauczyciele – certyfikaty.
Zapraszamy dyrekcje placówek i nauczycieli do dołączenia do projektu. Wystarczy wypełnić formularz zgłoszeniowy. O udziale decyduje kolejność zgłoszeń. Z zakwalifikowanymi placówkami Fundacja skontaktuje się mailowo. Projekt jest realizowany do końca 2023 r. i obejmie w sumie 500 przedszkoli.
Co jeszcze dla najmłodszych?
Projekt „ABC Małego Konsumenta” to nie jedyna inicjatywa UOKiK skierowana do dzieci i ich rodziców. Stale przypominamy o bezpieczeństwie – najważniejszym podczas zabawy. W trosce o nie Inspekcja Handlowa na zlecenie Prezesa UOKiK systematycznie kontroluje zabawki i inne produkty dla dzieci. Warto regularnie zapoznawać się z wynikami kontroli i poradami na uokik.gov.pl. A czy dany produkt jest niebezpieczny, można sprawdzić w rejestrze produktów niebezpiecznych i niezgodnych z wymaganiami oraz na platformie Safety Gate/RAPEX.
Zachęcamy do korzystania z naszych materiałów. Przedszkolakom z okazji ich święta życzymy beztroskiej, bezpiecznej zabawy – także podczas pierwszych decyzji zakupowych!
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 246
E-mail: [email protected]
Twitter: @UOKiKgovPL
Znajdziesz nas również na Instagramie:
Pomoc dla konsumentów:
Tel. 801 440 220 lub 222 66 76 76 – infolinia konsumencka
E-mail: [email protected]
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Europejskie Centrum Konsumenckie: 22 55 60 600 – w sprawach transgranicznych dotyczących państw UE, Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii