Tunel pod rzeką Świną łączący wyspy Wolin i Uznam został w piątek oficjalnie otwarty. Mieszkańcy Świnoujścia i turyści czekali na to latami.
Świnoujście położone jest po dwóch stronach rzeki Świny i dotychczas te dwie części łączyły tylko przeprawy promowe. I choć były pewną atrakcją dla turystów, to już wielogodzinne oczekiwanie w szczycie sezonu, żeby się na nie dostać już nie.
Uroczyste otwarcie 1,5-kilometrowego tunelu rozpoczęło się w samo południe z udziałem parlamentarzystów, samorządowców i przedstawicieli Komisji Europejskiej. W uroczystości uczestniczyli m.in. wicepremier Jarosław Kaczyński, przedstawiciel gabinetu prezydenta RP Paweł Szrot, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.
„Polska racja stanu to jedność naszego państwa, jego siła, jego sprawność, jego gotowość do wykonywania wszelkich zadań. Jego gotowość do kierowania tym wielkim i ważnym, decydującym dla naszej przyszłości procesem doganiania przez Polaków, przez nasz naród poziomu życia, poziomu gospodarczego, kulturalnego tych wszystkich, którzy mieli na zachodzie Europy więcej historycznego szczęścia niż my” – mówił wicepremier Jarosław Kaczyński.
„Ten proces trawa i to co dzisiaj się staje, otwarcie tego tunelu, a przedtem jego budowa, jest aktem, który odnosi się do Świnoujścia, do komfortu życia w tym mieście, do łączności z całym Pomorzem Zachodnim i całą Polską, ale odnosi się także do tych największych spraw naszego narodu” – dodał Kaczyński.
Pierwsi kierowcy pojadą nową przeprawą wieczorem. W tunelu obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h; przestrzeganie przepisów będzie sprawdzane przez odcinkowy pomiar prędkości.
Inwestorem jest Świnoujście, a inwestorem zastępczym – szczeciński oddział GDDKiA. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR/Gülermak. Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dokłada z własnego budżetu.