- Wydarzenie było podsumowaniem dwóch projektów w obszarze ochrony konsumentów.
- Spotkania odbyły się w Warszawie i Bydgoszczy w dniach 12-14 listopada 2025 r.
- Celem współpracy jest wsparcie instytucji partnerskich w tworzeniu skutecznych systemów ochrony konsumentów.
W połowie listopada 2025 r. w UOKiK odbyła się wspólna wizyta studyjna delegacji Czarnogóry i Albanii dotycząca ochrony konsumentów, zrealizowana w ramach unijnego programu TAIEX. Ten unijny instrument umożliwia nawiązanie elastycznej współpracy eksperckiej (pomocy technicznej i wymiany informacji) między instytucjami z państw członkowskich UE oraz ich odpowiednikami w państwach partnerskich. Program jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej.
Beneficjentami projektu po stronie Albanii były Ministerstwo Gospodarki, Kultury i Innowacji oraz Ministerstwo Sprawiedliwości i Komisja Ochrony Konsumentów, a po stronie Czarnogóry Ministerstwo Rozwoju Gospodarczego.
Sesje szkoleniowe podczas pierwszych dni wizyty w centrali urzędu w Warszawie dotyczyły m.in.:
- praktycznych aspektów egzekwowania zbiorowych interesów konsumentów,
- znaczenia decyzji Prezesa UOKiK dla indywidualnych praw konsumentów,
- mechanizmów rozwiązywania sporów transgranicznych w oparciu o praktykę ECK Polska,
- alternatywnych metod rozwiązywania sporów (ADR),
- współpracy międzynarodowej UOKiK oraz działalności informacyjno-edukacyjnej urzędu.
Ponadto omówiono zagadnienia z zakresu nadzoru rynku i bezpieczeństwa produktów, w tym proces kontroli produktów nieżywnościowych, działanie systemów Safety Gate i ICSMS oraz kontrole realizowane przez Inspekcję Handlową.
Ostatniego dnia wizyty delegacje gościły w delegaturze UOKiK w Bydgoszczy, gdzie omówiono tematy takie jak: zastosowanie sztucznej inteligencji w ochronie konsumentów, zbiorowe interesy konsumentów w sprawach dotyczących podawania cen oraz Akt o usługach cyfrowych (DSA) – pojęcia prawne i transpozycja do polskiego porządku prawnego.
Wizyta studyjna stanowiła podsumowanie rocznej współpracy UOKiK z instytucjami odpowiedzialnymi za ochronę konsumentów i nadzór rynku w Albanii oraz Czarnogórze.
W ramach projektu z Czarnogórą zorganizowano warsztaty oraz misję ekspercką w Podgoricy (wrzesień-październik 2025 r.). Ich głównym celem było wzmocnienie zdolności administracyjnych beneficjentów w zakresie wdrażania i egzekwowania dorobku prawnego UE, zwłaszcza dotyczącego dostarczania treści i usług cyfrowych, a także nowych regulacji o ogólnym bezpieczeństwie produktów. Wymiana dobrych praktyk pozwoliła także zaprezentować polskie rozwiązania w zakresie współpracy międzyinstytucjonalnej na rzecz ochrony konsumentów. Z kolei projekt realizowany z Albanią obejmował misję ekspercką w Tiranie, poświęconą polityce ochrony konsumentów, ramom regulacyjnym oraz ich praktycznemu zastosowaniu.
Realizacja obu projektów wpisuje się w szersze działania UOKiK wspierające Albanię i Czarnogórę w ich przygotowaniach do członkostwa w Unii Europejskiej.

1 dzień temu