Zaświadczenie o niezaleganiu ZUS

2 lat temu
Zdjęcie: Zaświadczenie o niezaleganiu ZUS


Działasz w Polsce jako przedsiębiorca i potrzebne ci zaświadczenie o niezaleganiu ZUS? Otrzymasz je bezpośrednio od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na odpowiednio złożony wniosek. Dowiedz się, co zrobić, by zdobyć ten dokument.

Zaświadczenie o niezaleganiu ZUS przydaje się w wielu sytuacjach. Możesz ubiegać się o wydanie takiego potwierdzenia na specjalny wniosek składany osobiście w urzędzie, listownie, a także przez portal internetowy. Pamiętaj, iż wnioski o wydanie zaświadczeń z ZUS musisz autoryzować podpisem kwalifikowanym, jeżeli wnioskujesz przez portal internetowy. Sprawy związane z wydaniem zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami ZUS załatwisz w dowolnie wybranym momencie, a za samo wydanie dokumentu nie zapłacisz ani złotówki. Sprawdź, co zawiera i jak wygląda takie zaświadczenie!

Zaświadczenie o niezaleganiu ZUS – ile trzeba czekać i jakie informacje zawiera?

Zastanawiasz się, ile potrwa wydanie dokumentu w postaci zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych? jeżeli poprawnie uzupełnisz wniosek i złożysz go przez internet lub w inny dowolnie wybrany sposób, uzyskasz dokument w terminie 7 dni od czasu wpłynięcia wniosku do ZUS. jeżeli sprawa nie budzi żadnych wątpliwości pracowników urzędu, masz szansę otrzymać dokument choćby natychmiastowo. W razie odmowy wydania zaświadczenia o niezaleganiu ZUS masz pełne prawo do odwołania się od takiej decyzji. Musisz w tym celu udać się do sądu okręgowego. Pamiętaj! Zaświadczenie to jest potwierdzeniem o niezaleganiu ze składkami na dzień jego wydania, a choćby najdrobniejsze nieprawidłowości mogą być powodem odmowy wydania dokumentu.

Zaświadczenie to zawiera informacje o niezaleganiu za świadczenia na:

  • ubezpieczenia zdrowotne;
  • ubezpieczenia społeczne;
  • Fundusz Pracy;
  • Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;
  • Fundusz Emerytur Pomostowych.

Samo zaświadczenie możesz odebrać w urzędzie w formie papierowej lub poprosić o wydanie elektronicznego dokumentu – zrobisz to na etapie wnioskowania online. To tylko kilka prostych kroków:

  1. Wejdź na stronę biznes.gov.pl.
  2. Wybierz odpowiednią zakładkę (Sprawy przedsiębiorcy) oraz kliknij link dotyczący ubezpieczeń społecznych.
  3. Wybierz opcję Zaświadczenia o niezaleganiu ZUS.
  4. Zaloguj się do serwisu PUE ZUS.
  5. Uzupełnij formularz.
  6. Podpisz dokument podpisem elektronicznym.
  7. Poczekaj na wydanie dokumentu potwierdzającego niezaleganie ze składkami ZUS.

Zaświadczenie o niezaleganiu ZUS – wzór

Jeśli rozliczasz składki i opłacasz je także za siebie jako przedsiębiorca, musisz wypełnić odpowiednio wniosek do urzędu, aby otrzymać zaświadczenie o niezaleganiu ZUS. Wniosek wypełnij wielkimi literami, a pola wyboru zaznaczaj dużą literą X w czarnym lub niebieskim kolorze.

W pierwszej kolejności podaj informacje o wnioskodawcy:

  • NIP;
  • REGON;
  • PESEL;
  • seria i numer dokumentu tożsamości;
  • nazwa lub imię i nazwisko płatnika;
  • ulica;
  • numer domu;
  • numer lokalu; (jeśli występuje)
  • kod pocztowy;
  • miejscowość;
  • nazwa państwa;
  • numer telefonu.

W dolnej części formularza zaznacz też, ile kopii zaświadczenia potrzebujesz.

Ostatnim krokiem do poprawnego wypełnienia wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu ZUS jest wybór metody odbioru odpowiedzi od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Możesz wybrać odbiór:

  • w placówce;
  • pocztą tradycyjną na adres korespondencyjny;
  • elektronicznie na koncie PUE ZUS.

Następnie wpisz datę złożenia wniosku oraz umieść obok swój czytelny podpis.

Tak uzupełniony wniosek na pewno pomyślnie przejdzie weryfikację przez urząd i w razie braku przeciwwskazań zaświadczenie o niezaleganiu ZUS zostanie wydane w wybrany przez płatnika składek sposób.

Idź do oryginalnego materiału