Zakaz driftowania oraz powodowania celowej utraty styczności z nawierzchnią
W projekcie omawianej ustawy projektodawca zaproponował wprowadzenie do art. 60 PrDrog ust. 5 określającego zakaz driftowania oraz powodowania celowej utraty styczności z nawierzchnią, chociażby jednego z kół pojazdu silnikowego lub motoroweru. Projektodawca proponuje jednocześnie wprowadzenie w przedmiotowym artykule definicji legalnej nawiasowej driftingu, tj. celowego poślizgu kół dokonywanych przez pojazdy silnikowe lub motorowery. Wprowadzenie przedmiotowej definicji wyklucza jednocześnie, iż nie będzie można uznać za drifting celowy poślizgu kół dokonywanego przez rower, wózek rowerowy czy też hulajnogę elektryczną.
Przedmiotowe zakazy zakładają, iż zachowanie się w taki sposób przez osobę kierującą pojazdem poczytane będzie jako używanie pojazdu w sposób zagrażający bezpieczeństwu. Nie będzie można jednak uznać za naruszenie przedmiotowego zakazu sytuacji, w których kierujący pojazdem powodować będzie celową utratę styczności z nawierzchnią chociażby jednego z kół na osiach podnoszonych w pojazdach o kategorii:
- N2, tj. pojazdach samochodowych mających co najmniej cztery koła, zaprojektowanych i wykonanych do przewodu ładunków, w tym w pojazdach zaprojektowanych i wykonanych do przewozu ładunków mających maksymalną masę całkowitą 3,5 t, ale nieprzekraczającą 12 t;
- N3, tj. pojazdach samochodowych mających co najmniej cztery koła, zaprojektowanych i wykonanych do przewodu ładunków, w tym w pojazdach zaprojektowanych i wykonanych do przewozu ładunków mających maksymalną masę całkowitą przekraczającą 12 t;
- M3, tj. pojazdach samochodowych przeznaczonych do przewozu osób, mających co najmniej cztery koła, w tym pojazdach zaprojektowanych i wykonanych do przewozu osób, mających więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy i mających maksymalną masę całkowitą przekraczającą 5 t.
Nowe uprawnienia policji
Projektodawca zakłada wprowadzenie uprawnienia policji do zatrzymania prawa jazdy za pokwitowaniem, wydanego w Polsce lub przez inne państwo niż Polska, o ile dojdzie do naruszenia zakazu driftingu lub celowego pozbawienia styczności kół pojazdu silnikowego lub motoroweru styczności z nawierzchnią chociażby jednego z kół. Jednocześnie projekt ustawy zakłada poszerzenie uprawnień starosty do wydania decyzji administracyjnej o zatrzymaniu prawa jazdy (art. 102 ust. 1 pkt 8 KierPojU), z tych samych powodów, z których policja mogłaby zatrzymać prawo jazdy.
Projekt ustawy zakłada, iż decyzja taka wydawana byłaby przez starostę na okres 3 miesięcy, obarczona rygorem natychmiastowej wykonalności. Z kolei zwrot zatrzymanego prawa jazdy następowałby automatycznie przez odnotowanie zwrotu przez administratora danych i informacji zgromadzonych w centralnej ewidencji kierowców w systemie teleinformatycznym obsługującym tę ewidencję, po upływie trzymiesięcznego okresu jego zatrzymania.
Pokazy pojazdów
Projektodawca zakłada zakwalifikowanie do wykorzystywania dróg w sposób szczególny zgromadzenia właścicieli, posiadaczy lub użytkowników pojazdów na otwartej ogólnodostępnej przestrzeni, o ile liczba tych pojazdów jest większa niż 10, gdy w czasie zgromadzenia będą pokazywane pojazdy lub ich modyfikacje (art. 65 PrDrog). Takie zgromadzenie powinno z kolei częściej być poprzedzone zawiadomieniem organu gminy wedle ogólnych zasad ustawy z 24.7.2015 r. – Prawo o zgromadzeniach (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1389). Tym samym organizator takiego zgromadzenia będzie musiał zawiadomić organ gminy w taki sposób, by wiadomość o wydaniu zgody dotarła do niego nie wcześniej niż na 30 i nie później niż na 6 dni przed planowaną datą zgromadzenia.
Wejście w życie
Projekt ustawy zakłada, iż wejdzie ona w życie po upływie 30 dni od dnia jej ogłoszenia, przy czym zmiany dotyczące art. 4 pkt. 3 i 4 oraz art. 6 mają wejść w życie dopiero po upływie trzech 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.