Polsteam Łebsko, to trzecia jednostka z serii dwunastu masowców budowanych dla Polskiej Żeglugi Morskiej. Statek powiększa flotę narodowego armatora i został dostosowany do żeglugi po Wielkich Jeziorach Amerykańskich.
Masowiec o długości 200 metrów i szerokości niemal 24 metrów powstał w chińskiej stoczni Shanhaiguan i w lipcu 2024 roku rozpoczął swój dziewiczy rejs. Po kilku miesiącach eksploatacji, zawijając do portów w Ameryce Północnej i Południowej, masowiec po raz pierwszy przypłynął do Polski w styczniu bieżącego roku.
Podczas postoju w polickim porcie przeprowadzono ceremonię chrztu, zgodnie z wielowiekową tradycją morską. Matką chrzestną statku została Ewa Walerczyk, wieloletnia pracownica PŻM, która nadała jednostce imię i dokonała symbolicznego rozbicia butelki szampana o kadłub.
Polsteam Łebsko to jednostka klasy handysize o nośności 37 tys. DWT. Przystosowany do rejsów po Wielkich Jeziorach, statek przewozi wysokogatunkową stal oraz zboże. W pierwszym rejsie dostarczył ładunek stali z Korei i Chin do Ameryki Północnej, skąd popłynął do Brazylii po zboże.
Obecnie jednostka przebywa w Porcie Morskim Police, gdzie dokonuje wyładunku fosforytów, wykorzystywanych do produkcji nawozów sztucznych. Kapitanem statku jest Paweł Wajgelt. Kolejnym kierunkiem rejsu będzie norweski port Porsgrunn.
W ubiegłym roku do eksploatacji weszły m/s Polsteam Dąbie oraz m/s Polsteam Koprowo, a w styczniu br. odebrano m/s Polsteam Pile i m/s Polsteam Okra. Kolejne jednostki – Rudno, Borek, Mielno, Wigry, Wadąg, Roś i Gopło – będą sukcesywnie wchodzić do użytku do 2026 roku.
Dotychczas Polsteam Łebsko pływał pod banderą Liberii, jednak nowsze jednostki otrzymują banderę portugalską w ramach strategii zwiększania udziału floty PŻM pod rejestrem Unii Europejskiej.
zdjęcia: Polska Żegluga Morska