Zwrot e-booka – jak się przed nim zabezpieczyć?

9 miesięcy temu

Jeśli jesteś twórcą treści cyfrowych, to na pewno nie raz zastanawiałeś się jak się zabezpieczyć przed nadużyciami ze strony klientów. Jedną z największych obaw jest ta dotycząca ewentualnego zwrotu zakupionego produktu, np. e-booka. Potraktuj proszę ten wpis, jak koleżeńską poradę, co zrobić by Twoi klienci nie mogli dokonać zwrotu e-booka zaraz po tym, gdy zapoznali się z jego treścią.

Co to jest treść cyfrowa niezapisana na materialnym nośniku?

Treść cyfrowa, to dane wytwarzane i dostarczane w postaci cyfrowej – taką definicję możemy znaleźć w ustawie o prawach konsumenta.

A teraz nieco przyjaźniejszym językiem. Treści cyfrowe niezapisane na nośniku materialnym to dane wytwarzane i dostarczane w postaci cyfrowej, które nie są utrwalone na fizycznym nośniku, takim jak płyta CD czy pendrive. Oznacza to, iż są przesyłane elektronicznie i dostęp do nich możliwy jest bezpośrednio przez internet lub inne środki komunikacji (np. za pośrednictwem maila).

Przykłady takich treści cyfrowych obejmują właśnie m.in. e-booki czy audiobooki, ale również karty podarunkowe w wersji elektronicznej (e-karty).

Czy można wyłączyć prawo do zwrotu?

Tak, możesz wyłączyć prawo do odstąpienia od umowy.

Taką możliwość daje Ci ustawa o prawach konsumenta zgodnie z którą: Prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umów o dostarczanie treści cyfrowych niedostarczanych na nośniku materialnym, za które konsument jest zobowiązany do zapłaty ceny, o ile przedsiębiorca rozpoczął świadczenie za wyraźną i uprzednią zgodą konsumenta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, iż po spełnieniu świadczenia przez przedsiębiorcę utraci prawo odstąpienia od umowy, i przyjął to do wiadomości, a przedsiębiorca przekazał konsumentowi potwierdzenie.

Jeśli chcesz wyłączyć prawo do zwrotu e-booka musisz spełnić łącznie następujące obowiązki:

  • konsument wyraził uprzednią wyraźną zgodę na rozpoczęcie świadczenia w czasie trwania okresu na odstąpienie od umowy oraz
  • konsument został poinformowany i przyjął do wiadomości, iż tym samym traci on przysługujące mu prawo do odstąpienia od umowy oraz
  • przedsiębiorca dostarczył potwierdzenie powyższego.

W praktyce wyłączenie prawa do odstąpienia od umowy oznacza, iż w tym przypadku konsumentowi nie przysługuje prawo „sprawdzenia” treści cyfrowych podczas trwania okresu na odstąpienie od umowy. Jest to sytuacja wyjątkowa, inna niż w przypadku tradycyjnych produktów, np. książki zamówionej w sklepie internetowym, którą konsument może zwrócić bez podawania przyczyny.

Zaprojektuj check box!

Wyraźną zgodę konsumenta i przyjęcie przez niego do wiadomości utraty prawa do odstąpienia można uzyskać przed zawarciem umowy, w trakcie jej zawierania lub po jej zawarciu, o ile nastąpi to przed rozpoczęciem wykonywania umowy.

Zgoda musi być aktywna, co oznacza, iż konsument musi podjąć jakieś działanie by ją wyrazić. W związku z tym niewystarczające będzie np. zamieszczenie klauzuli w treści regulaminu.

W mojej ocenie najlepszym rozwiązaniem jest zamieszczenie w formularzu zakupowym check boxa o odpowiedniej treści. Pamiętaj, iż check box nie może być domyślnie zaznaczony!

Przykładowa treść check boxa, który powinien znaleźć się w procesie zakupowym:
[ ] wyrażam zgodę na spełnienie świadczenia (otrzymanie treści cyfrowej, która nie jest zapisana na nośniku materialnym) przed upływem terminu uprawniającego mnie do odstąpienia od umowy i jednocześnie przyjmuję do wiadomości, iż po otrzymaniu treści nie będzie przysługiwało mi prawo do odstąpienia od umowy.

Kluczowe jest jeszcze, to żeby w potwierdzeniu zawarcia umowy (wiadomości e-mail) była informacja o udzielonej przez konsumenta zgodzie na dostarczenie treści cyfrowych w okolicznościach powodujących utratę prawa odstąpienia od umowy.

Przykładowa treść:

Niniejszym potwierdzam, iż w procesie zakupowym wyraziłaś/wyraziłeś zgodę na rozpoczęcie świadczenia przed upływem terminu uprawniającego Cię do odstąpienia od umowy i przyjęłaś/przyjąłeś do wiadomości utratę tego prawa.

Dopiero w kolejnym mailu możesz wysłać treść cyfrową, czyli np. e-booka.

Co jeżeli klient nie zaznaczy check boxa?

W takiej sytuacji powinieneś przesłać mu e-book dopiero po upływie 14 dniowego terminu na odstąpienie od umowy. Warto do procesu zakupowego wprowadzić dodatkowy element – jeżeli konsument nie zaznaczy check boxa i kliknie „zamawiam”, to wyświetli mu się jeszcze okienko z informacją: Z uwagi na to, iż nie wyraziłeś zgody na natychmiastowe dostarczenie e-booka prześlę Ci go po upływie 14 dniowego terminu na odstąpienie od umowy.

Podsumowanie
Wyłączenie prawa do odstąpienia od umowy wymaga nieco zaangażowania ze strony sprzedającego. Najważniejsze, to odpowiednio wcześnie zaplanowane i wdrożone do procesu zakupowego treści. Dzięki temu, jako twórca będziesz mógł spać spokojne i skupić się na euforii z rosnących słupków sprzedażowych
Idź do oryginalnego materiału