- Prezes UOKiK wydał decyzje zobowiązujące wobec mPay oraz Revolut Bank UAB.
- Kwestionowane praktyki dotyczyły m.in. nieprawidłowej formy informowania o zmianach opłat w obowiązujących umowach lub dokonywania zmian wykonywanych umów bez klauzuli modyfikacyjnej.
- Spółki rozliczą się z konsumentami z podwyżek i udostępnią klientom inne benefity.
Wypowiedź Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego
Prezes UOKiK uprawdopodobnił stosowanie praktyk mogących naruszać zbiorowe interesy konsumentów przez mPay – dostawcę płatności mobilnych oraz Revolut Bank UAB (wcześniej Revolut Payment UAB). Obaj przedsiębiorcy nie dostarczali na trwałym nośniku informacji o proponowanych zmianach warunków umów o usługę płatniczą zawieranych z konsumentami. Nie mieli też w swoich umowach odpowiednich klauzul modyfikacyjnych pozwalających na ich zmianę. Postępowania zakończyły się wydaniem decyzji zobowiązujących. Uprawnieni konsumenci otrzymają zwrot niesłusznie pobranych opłat oraz rekompensaty.
Trwały nośnik
Informacje o zmianie umowy o usługę płatniczą w postaci Regulaminu Portmonetki i wprowadzeniu wyższych opłatach spółka mPay udostępniała klientom w wiadomości mailowej, w której znajdował się link do strony internetowej. Po wejściu w link konsumenci mogli pobrać umowę po zmianach w formie pliku pdf. Dodatkowo Spółka nie przekazywała konsumentom prawidłowo listy informacji wymaganej zgodnie art. 27 ustawy o usługach płatniczych, ponieważ również wyłącznie udostępniała ją na swojej stronie internetowej. Jak wskazał Prezes UOKiK, przekazywanie powyższych informacji następowało w nieprawidłowej formie, ponieważ strona internetowa mPay nie stanowi trwałego nośnika.
Podobna praktyka została zakwestionowana w przypadku Revolut Bank UAB, który o zmianach regulaminów i nowych opłatach informował swoich klientów poprzez wiadomość e-mail z linkiem do strony internetowej. Dopiero z niej konsumenci mogli pobrać dokumenty w formacie pdf.
– Istotne kwestie związane z umową o usługę płatniczą i ewentualne wszelkie jej zmiany muszą być przekazywane w formie, która gwarantuje trwałość i niezmienność treści, a także bezpośredni dostęp do nich bez ograniczeń czasowych. Chodzi o gwarancję, iż przedsiębiorca nie będzie w nie ingerował, a konsument będzie mógł, w razie potrzeby, powołać się na przysługujące mu prawa – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Tymczasem, możliwość pobrania dokumentu ze strony internetowej lub aplikacji – które nie spełniają cech trwałego nośnik - nie daje pewności, iż jest to ta sama wersja pliku, która została tam pierwotnie umieszczona. Przedsiębiorca ma techniczną możliwość modyfikacji treści i zawartości swojej strony. Między wysłaniem wiadomości mailowej z linkiem a pobraniem dokumentu plik może zostać zmieniony lub usunięty. Dlatego prawo wymaga dostarczenia konsumentom istotnych informacji na trwałym nośniku zabezpieczonym przed ingerencją ze strony nadawcy. Za trwały nośnik można uznać m.in. dokument papierowy, kartę pamięci, pendrive, wiadomość mailową lub załączony do niej plik, np. w formacie pdf. Samo hiperłącze przekierowujące na stronę internetową nie spełnia wymagań trwałego nośnika, o ile tego rodzaju strona internetowa nie spełnia cech trwałego nośnika.
Klauzule modyfikacyjne
Prawidłowa forma dostarczenia informacji to nie wszystko. Aby przedsiębiorca mógł wprowadzić zmiany w umowie na czas nieokreślony niezbędna jest również odpowiednia klauzula modyfikacyjna, która zgodnie z przepisami precyzyjnie i jednoznacznie wskaże konkretne okoliczności warunkujące taką zmianę. Jak ustalił Prezes UOKiK, spółka mPay – w usłudze niepodlegającej pod przepisy ustawy o usługach płatniczych - bez odpowiednich postanowień umownych jednostronnie zmieniła Regulamin Aplikacji mPay i pobierała od swoich klientów nowe lub podwyższone opłaty.
Zwrot i rekompensata
Zgodnie z decyzjami zobowiązującymi Prezesa UOKiK mPay oraz Revolut Bank UAB zwrócą uprawnionym konsumentom automatycznie kwoty, które zostały przez nich nadpłacone w wyniku wprowadzenia podwyżek lub wprowadzenia nowych obciążeń. O zwrot opłat będą mogli wystąpić również byli klienci obu spółek, jak i nieaktywni użytkownicy Aplikacji mPay. Obie spółki zaoferują również uprawnionym konsumentom czasowe udogodnienia w ramach rekompensaty. W przypadku mPay – bezpłatny miesięczny plan subskrypcyjny „GOLD”, a dla korzystających z Revolut Bank UAB – bezpłatne podwyższenie obecnego planu, a w niektórych przypadkach zasilenie konta równowartością miesięcznej opłaty abonamentowej, a także dodatkowy cashback za dokonywane zakupy. Szczegóły zobowiązań znajdują się w decyzjach (mPay, Revolut Bank UAB).
Warto pamiętać
Nie jesteś pewien czy zapewniono Ci informację na trwałym nośniku? Trwały nośnik, (przeważnie papier, ale też np. karta pamięci, pendrive, plik pdf) spełnia poniższe trzy kryteria:
- brak możliwości dokonywania zmian,
- bezpośrednia dostępność do treści we właściwym czasie (nawet po rozwiązaniu umowy),
- bezproblemowe odtworzenie treści w niezmienionej postaci.
Definicje trwałego nośnika wynikają z przepisów unijnych oraz krajowych, m.in. dyrektywy 2015/2366 w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego (PSD2) oraz ustawy o usługach płatniczych (Dz. U. z 2024 r. poz. 30 ze zm.), która implementuje tę dyrektywę.