72% chcących swojej firmy rozważa indywidualną ścieżkę, 9% franczyzę

3 godzin temu

Model indywidualnego prowadzenia działalności preferuje 72% potencjalnych przedsiębiorców, zaś franczyzę rozważa 9% z nich, wynika z badania zrealizowanego przez Intermarché, Bricomarchéwe współpracy z agencją SW Research na potrzeby „Indeksu Przedsiębiorczości”.

„W grudniu 2024 r. aż 72% potencjalnych przedsiębiorców preferowało model indywidualnego prowadzenia działalności – to o 5 pkt proc. więcej niż w listopadzie 2023 r. Wzrost ten pokazuje rosnące znaczenie niezależności i kontroli w prowadzeniu firmy. W obliczu zmiennych warunków rynkowych wielu przedsiębiorców wybiera model, który daje większą elastyczność operacyjną i uniezależnia od decyzji partnerów zewnętrznych” – czytamy w komunikacie.

„Mimo spadku popularności takich modeli jak franczyza, start-upy czy kooperacja partnerska, przez cały czas odgrywają one istotną rolę w strukturze rynku. Franczyza, rozważana przez 9% respondentów, postrzegana jest jako stabilna alternatywa, szczególnie dla osób poszukujących wsparcia organizacyjnego i know-how” – czytamy dalej.

Z badania wynika, iż w listopadzie 2023 r. wartość Indeksu Przedsiębiorczości Intermarché i Bricomarché wynosiła 15 punktów. W czerwcu 2024 r. spadła do poziomu 10, co odzwierciedlało rosnącą niepewność gospodarczą oraz obawy finansowe. W grudniu 2024 r. indeks wzrósł do 12 punktów, co – jak wskazano w materiale – może sugerować odbudowujące się zaufanie do rynku i rosnącą skłonność Polaków do podejmowania działań przedsiębiorczych – choć przez cały czas w sposób ostrożny.

Indeks mierzy gotowość Polaków do zakładania firm w perspektywie krótkoterminowej. Oblicza się go na podstawie stosunku liczby osób, które w ciągu najbliższych sześciu miesięcy planują rozpoczęcie działalności gospodarczej, posiadają plan biznesowy, określoną branżę i są gotowe zainwestować co najmniej 10 tys. zł, do liczby wszystkich respondentów deklarujących chęć założenia firmy.

„Wzrost wartości Indeksu o 2 punkty między czerwcem a grudniem 2024 r. może być pierwszym sygnałem ożywienia w obszarze mikroprzedsiębiorczości w Polsce” – podkreślono w materiale.

Według autorów, duży spadek gotowości Polaków do zakładania firm w pierwszej połowie 2024 r. wynikał z nawarstwiających się barier: wysokiej inflacji, wzrostu kosztów operacyjnych (energii, wynagrodzeń, materiałów) oraz niestabilności regulacyjnej. Jak wskazuje badanie, około jedna trzecia respondentów, którzy nie rozważali założenia działalności lub odłożyli tę decyzję, jako główną przeszkodę wskazywała ryzyko finansowe. Zbliżony odsetek (29-31%) deklarował brak wystarczających środków jako najważniejszy czynnik ograniczający.

„W 2024 roku obserwowaliśmy stosunkowo niską gotowość wśród Polaków do podejmowania działalności gospodarczej, szczególnie w połowie 2024 roku” – skomentował członek Komitetu Wykonawczego Grupy Muszkieterów Tomasz Ocetek, cytowany w komunikacie.

„Jednak dane z grudnia pokazują pewne ożywienie – Indeks wzrósł o 2 punkty w porównaniu do czerwca, co może świadczyć o ostrożnym, ale realnym powrocie zainteresowania przedsiębiorczością. Sam indeks nie miał wpływu na sytuację w Grupie Muszkieterów, która pozyskała łącznie 27 nowych przedsiębiorców gotowych do poprowadzenia sklepów pod znakiem Intermarché i Bricomarché. Jest to najlepsze osiągnięcie od ponad 10 lat” – dodał.

Z wyników trzech edycji „Indeksu Przedsiębiorczości” Intermarché i Bricomarché wynika, iż handel niezmiennie dominuje jako branża preferowana przez osoby planujące otworzenie własnego biznesu, osiągając poziom 34% w grudniu 2024 roku. W ramach tego sektora widać jednak spadek zainteresowania niektórymi segmentami, takimi jak artykuły dziecięce (2%) oraz kosmetyki i biżuteria (4%). Z kolei sektor odzieżowy zyskuje na popularności, osiągając 12% wskazań w trzeciej edycji badania. Zmiany te mogą być efektem rosnącej dominacji zakupów online oraz dynamicznych przekształceń w branży e-commerce, które sprzyjają przedsiębiorcom oferującym produkty odzieżowe w nowoczesnych kanałach sprzedaży, podsumowano w materiale.

Badanie przeprowadzono metodą CAWI (Computer-Assisted Web Interview). W pierwszej edycji udział wzięło 1002 dorosłych Polaków, w drugiej edycji 1000 osób, a w trzeciej – 1013.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału