W Polskim Barometrze TMF Group obejmującym I kw. 2025 roku wyróżniono 14 zmian, które mogą mieć wpływ na prowadzenie biznesu w Polsce – osiem negatywnych i dziewięć pozytywnych, po tym jak w I kw. br. weszła w życie część zapowiadanych w 2024 roku regulacji dla biznesu i pojawiły się nowe przepisy, wynika z najnowszej edycji Polskiego Barometru TMF Group.
Zmiany w składce zdrowotnej to – zdaniem autorów Barometru – długo wyczekiwany krok w stronę wymiernego wsparcia dla mikroprzedsiębiorców i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, który może być dla nich impulsem prorozwojowym.
„Zmianą na plus w kontekście składki zdrowotnej jest też dobrowolne wyłączenie ze składki zdrowotnej przychodów ze sprzedaży środków trwałych. Przedsiębiorcy zyskają możliwość samodzielnego decydowania, czy chcą uwzględniać przychody i koszty związane ze sprzedażą środków trwałych w podstawie naliczania składki zdrowotnej” – powiedziała współautorka Polskiego Barometru TMF Group Magdalena Grzegorczyk, cytowana w komunikacie.
Autorzy Barometru wskazali, iż zadowoleni mogą być również właściciele spółek nieruchomościowych (czyli takich, w których co najmniej połowa wartości rynkowej aktywów stanowiły nieruchomości położone na terytorium Polski lub prawa do tych nieruchomości), ponieważ mogą oni dokonywać odpisów administracyjnych nieruchomości inwestycyjnych, które zakupili. To precedensowy wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego, który zajął stanowisko w tej sprawie w styczniu 2025 roku.
„Dotychczas organy podatkowe odmawiały podatnikom prawa do amortyzacji podatkowej, gdy nieruchomość była uznawana za inwestycyjną i nie dokonywano od niej odpisów amortyzacyjnych według przepisów o rachunkowości. Według organów, podatkowe odpisy nie mogły być wyższe niż odpisy rachunkowe, więc limit dla podatników wynosił zero. Jednoznaczne wyjaśnienie tej kwestii to pozytywna wiadomość i wymierne oszczędności dla tej grupy firm” – wyjaśniła Grzegorczyk.
Z początkiem roku weszły również oceniane pozytywnie przez ekspertów TMF Group przepisy o kasowym PIT, czyli nowej możliwości rozliczania podatku dochodowego, dopiero w momencie faktycznego otrzymania zapłaty. Zaczęły obowiązywać również przepisy o zwolnieniu podatkowym VAT dla podatników z Unii Europejskiej. To istotna zmiana dla polskich przedsiębiorców działających lub planujących działalność za granicą. Będą mogli skorzystać ze zwolnienia podmiotowego z VAT w innym państwie członkowskim, na warunkach określonych przez to państwo, podkreślono.
Autorzy Barometru ocenili pozytywnie projekt rozporządzenia w sprawie prowadzenia Podatkowych Ksiąg Przychodów i Rozchodów w formie elektronicznej, jako kolejny etap pozytywnej dla biznesu, bo usprawniającej codzienne działanie, dygitalizacji. Na liście pozytywów znalazła się też decyzja o przedłużeniu obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności (z ang. split payment) w Polsce do 28 lutego 2028 roku.
„Domniemanie należytej staranności w przypadku kwestionowania prawa do odliczenia podatku VAT, brak sankcji za przelew na rachunek nieujęty w wykazie podatników VAT, przyspieszony zwrot podatku na rachunek VAT, brak sankcji VAT do kwot zapłaconych w mechanizmie podzielonej płatności to główne korzyści dla przedsiębiorców ze stosowania split payment” – wyliczyła Grzegorczyk.
Po stronie pozytywów znalazły się też pierwsze propozycje wypracowane w ramach inicjatywy SprawdzaMY zainicjowanej przez rząd, a koordynowanej przez przedsiębiorcę Rafała Brzoskę.
„Prowadzący biznes cenią sobie transparentność przepisów i bezpieczeństwo płynące z jasnej, i przyjaznej ich interpretacji w przypadku wątpliwości. Dlatego z dużym entuzjazmem, również w naszym zespole, przyjęte zostały m.in. propozycje domniemania niewinności podatnika, braku kar dla podatników i księgowych za niecelowe błędy czy blokowania kont tylko w przypadku twardych dowodów na oszustwo podatkowe. Pozostaje więc w tym zakresie czekać na decyzje regulacyjne” – skomentowała współautorka Polskiego Barometru.
Uwagę autorów Barometru zwrócił również marcowy projekt nowej ulgi podatkowej Krajowej Izby Doradców Podatkowych (KIDP). Chodzi o tzw. ulgę dla bezpieczeństwa. Projekt zakłada możliwość obniżenia podstawy opodatkowania przez firmy (i osoby fizyczne) poprzez uwzględnienie wydatków na sprzęt ochronny oraz szkolenia, np. z zakresu pierwszej pomocy i ratownictwa. W najbliższym czasie, jak zapowiadają jego autorzy, projekt ma trafić do Ministerstwa Finansów.
Na liście utrudnień dla prowadzenia biznesu zidentyfikowanych w Polskim Barometrze TMF Group za I kw. br. znalazła się platforma ESAP. Informacja o projekcie ustawy regulującej m.in. wdrożenie tej platformy pojawiła się w styczniu br. na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Platforma ma agregować publiczne informacje o podmiotach i ich produktach związanych z usługami finansowymi, rynkami kapitałowymi, a także zrównoważonym rozwojem w Unii Europejskiej.
Według Grzegorczyk, „powstanie kolejnego rejestru generuje dodatkowe obowiązki informacyjne, co z kolei generuje koszty i wymaga odpowiednich systemów”.
Obowiązkiem wprowadzenia danych do platformy będą objęte m.in. banki, towarzystwa funduszy inwestycyjnych, domy i biura maklerskie, krajowe instytucje płatnicze, dostawcy usług w zakresie kryptowalut, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji, biegli rewidenci i firmy audytorskie, jednostki zobowiązane do sporządzenia sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju. Dane zawarte w ESAP mają służyć jako źródło informacji dla inwestorów, analityków finansowych i pośredników rynkowych, także uczelni, a choćby osób prywatnych. Jej wprowadzenie to element dostosowywania przepisów państw do regulacji unijnych.
Eksperci TMF Group jako niekorzystne dla biznesu oceniają również plany wprowadzenia podatku cyfrowego od big-techów, nad którym pracuje Ministerstwo Cyfryzacji.
„Planowany podatek sensu stricto jest dodatkowym obciążeniem dla wybranej grupy firm działających w Polsce, które w efekcie jego koszty będą mogły przerzucić na użytkowników końcowych. Dlatego kwalifikujemy plany jego wdrożenia jako zmianę negatywną dla tego typu przedsiębiorstw. Może on mieć również implikacje pozytywne dla innej części firm w przyszłości – rodzimych przedsiębiorstw – startupów, deep techów, przedsiębiorstw chmurowych), do których miałaby trafić część środków z tego podatku w formie wsparcia rządowego. Pytanie tylko czy będzie to skuteczna redystrybucja i kiedy ona nastąpi” – wyjaśniła współautorka Barometru.
Wśród regulacji utrudniających prowadzenie biznesu w Polskim Barometrze TMF Group znalazły się również obowiązkowy od początku roku JPK CIT stanowiący zdaniem autorów raportu wyzwanie organizacyjne dla firm, a także minimalny podatek CIT, którego pierwsza płatność za 2024 rok przypadła w marcu br.
„Minimalny podatek CIT to zła wiadomość dla biznesu. Konstrukcja podatku kłóci się z istotą CIT. Podatek powinien być płacony od dochodu, a nie przychodu czy straty podatkowej. Nowy podatek to również towarzyszące mu nowe regulacje, a więc dodatkowe i kosztochłonne pod względem organizacyjnym zadania w ramach prowadzenia biznesu” – powiedziała.
Do grupy regulacji utrudniających prowadzenie biznesu zdaniem autorów Polskiego Barometru TMF Group trafił również mechanizm podzielonej płatności (MPP), który jak zaznaczają autorzy barometru, ma swoje wymienione wcześniej plusy, ale również niedociągnięcia. MPP budzi wątpliwości w zakresie klasyfikacji transakcji, zwłaszcza przy usługach budowlanych, które wymagają jego zastosowania. Problemem dla przedsiębiorców jest odpowiednie przypisanie transakcji do kategorii, co może prowadzić do błędów i braku zastosowania split payment, a błąd w tym zakresie w przypadku kontroli może kosztować przedsiębiorców 30% kwoty VAT, podano.
Podobnie jak split payment na liście zarówno pozytywnych, jak i negatywnych zmian dla biznesu znalazł się projekt rozporządzenia w sprawie prowadzenia Podatkowych Ksiąg Przychodów i Rozchodów w formie elektronicznej. Eksperci TMF Group zwrócili uwagę, iż zarówno przedsiębiorcy jak i ich księgowi poniosą dodatkowe koszty na zakup adekwatnego systemu i szkolenia personelu z jego obsługi.
TMF Group to globalna firma specjalizująca się w świadczeniu usług zgodności i administracyjnych ze 125 biurami w 87 jurysdykcjach podatkowych, w tym z dwoma biurami w Polsce. Grupa TMF w Polsce zatrudnia ponad 1000 pracowników w spółce TMF Poland oraz w Regionalnym Centrum Rozwoju TMF w biurach w Warszawie i Katowicach. TMF Polska jest jedną z największych spółek Grupy TMF w regionie Europy.
Źródło: ISBnews