Aktywiści twierdzą, iż globalna awaria systemów informatycznych pokazuje niebezpieczeństwa, jakie niesie ze sobą społeczeństwo bezgotówkowe Awaria IT w Microsoft

biegowelove.pl 1 miesiąc temu

Działacze twierdzą, iż chaos spowodowany globalną awarią IT w zeszłym tygodniu uwypukla niebezpieczeństwo przejścia w stronę społeczeństwa bezgotówkowego.

Supermarkety, banki, puby, kawiarnie, dworce kolejowe i lotniska dotknęły w piątek awarię systemów Microsoft, przez co wiele z nich nie mogło przyjmować płatności elektronicznych. Wpływ był szczególnie dotkliwy na firmy, które nie przyjmują już gotówki.

Organizacja Payment Choice Alliance (PCA), która prowadzi kampanię przeciwko przejściu w stronę społeczeństwa bezgotówkowego, wymienia 23 firmy i grupy, z których przynajmniej niektóre akceptują wyłącznie karty kredytowe lub debetowe.

„Zawsze będą zdarzać się przerwy w dostawie prądu, ale jeżeli nie będzie alternatywy, wszystko wokół może się zawalić” – powiedział Ron Delnevo, prezes stowarzyszenia Electric Utilities Association.

Według UK Finance, która reprezentuje banki, w zeszłym roku wydatki gotówkowe wzrosły po raz pierwszy od dziesięciu lat. Liczba osób, które w ogóle nie korzystają z gotówki lub korzystają z niej rzadziej niż raz w miesiącu, wyniosła w 2021 r. 23,1 mln, ale w ubiegłym roku spadła do 21,6 mln.

„Gotówka z pewnością jest przez cały czas dostępna” – stwierdził brytyjski organ finansowy. „To zależy od poszczególnych firm, ale uważamy, iż dobrze jest dać ludziom wybór. Większość firm przez cały czas oferuje gotówkę” – dodała.

Związek GMB stwierdził, iż przerwa w pracy wzmocniła to, co powtarzało od lat: „Gotówka jest istotną częścią funkcjonowania naszych społeczeństw”. „Kiedy usuwasz pieniądze z systemu, ludzie nie mają na czym polegać, co wpływa na to, jak radzą sobie z codziennymi obowiązkami”.

Pomiń promocję newslettera

Analizy i opinie na temat wiadomości i kultury tygodnia, przygotowane przez najlepszych pisarzy „Observera”.

Informacja o ochronie prywatności: Biuletyny mogą zawierać informacje o organizacjach charytatywnych, reklamach internetowych i treściach sponsorowanych przez osoby trzecie. Więcej informacji znajdziesz w naszej polityce prywatności. Używamy Google reCaptcha w celu ochrony naszej witryny internetowej i polityki prywatności Google. Polityka prywatności I Warunki usługi Postęp.

Po promocji biuletynu

W marcu najwięksi detaliści doświadczyli problemów ze swoimi systemami płatności. Zdjęcie: Andrew Matthews/PA

W tym roku sprzedawców detalicznych dotknęło już kilka mniejszych, niepowiązanych z sobą przerw w dostawie prądu. W marcu McDonald’s, Tesco, Sainsbury’s i Gregg’s miały problemy z systemami płatności. Wszystkie placówki przyjmują także gotówkę.

Władze w Chinach i Stanach Zjednoczonych nałożyły kary na firmy, które nie przyjmują gotówki. Delnevo powiedział, iż w Wielkiej Brytanii powinno obowiązywać prawo wymagające od wszystkich przedsiębiorstw przyjmowania gotówki.

Dyrektor kampanii PCA, Martin Quinn, powiedział, iż korzystanie z gotówki zapewnia anonimowość. „Nie chcę, aby moje dane zostały sprzedane i nie chcę, aby banki, wydawcy kart kredytowych, a choćby sprzedawcy internetowi wiedzieli o każdym aspekcie mojego życia” – powiedział. Dodał, iż niektórym łatwiej jest też budżetować gotówką.

„Jeśli wyjdę na noc i zdecyduję się wydać 50 funtów, mogę się obudzić i znaleźć drzazgi w kieszeniach. Ale jeżeli będę w pubie i będę stukać, stukać i stukać, obudzę się następnego dnia rano i okazało się, iż skończył mi się debet.”

Link stwierdził, iż jego bankomaty ogólnie działają na normalnym poziomie, ale były bardziej aktywne w pobliżu supermarketów.

Idź do oryginalnego materiału